Camper & Country

Click here to edit subtitle

Korte trips 2018

April

Leerdam-Schijndel-Gorinchem-Alphen a.d. Rijn-Bodegraven-Spijkenisse

Donderdag de 19e april verlaten we onze thuishaven in Hellevoetsluis en rijden naar SVR Camping Ter Leede in Leerdam, waar we de komende dagen zullen vertoeven. In de middag even naar het centrum gefietst voor wat kleine boodschapjes.

Vrijdag de 20e is het evenals gisteren stralend weer. Na het ontbijt en de koffie op ons eigen terras voor de camper, gaan we op de pedalen voor een ritje langs de Linge. Voorzichtig is hier en daar al bloesem te zien maar vooral veel watervogels. We rijden door kleine dorpjes zoals Asperen, Acquoy, Rumpt en Beesd. Bij Enspijk nemen we het voetveer over de Linge en rijden aan de zuidkant van deze rivier weer terug. Onderweg zien we vooral veel fietsend “grijs volk”(zijn we zelf ook hi hi hi). Nou is dat niet zo errug, maar als je een bankje zoekt om te lunchen, is er een tekort aan bankjes. Of zijn er teveel fietsers? Maar ja, dan maar een boterhammetje uit het vuistje op een dijk met uitzicht. Helaas een beetje schuin allemaal, waardoor de fiets van Gerda omviel en er wat spullen uit de stuurtas op de dijk viel achter een prikkeldraad hek. Nou even wat fratsen uitgehaald, de spullen opgeraapt en we konden weer verder. Je maakt wat mee onderweg!!. Na bijna 40 kilometer waren we terug bij ons hotel op wielen.

Terwijl op zaterdag de 21e iets meer dan 30.000 wandelaars de bloesemtocht wandelen, welke geheel ten oosten van Leerdam loopt, fietsen we vandaag ten westen van Leerdam. Eerst richting het centrum, dan de brug over de Linge over en verder langs Heukelum, Kedichem en Spijk, waar we het pintje over de rivier nemen, om aan de noordkant van de Linge terug te fietsen. Onderweg stoppen we bij Restaurant aan de Linge voor een heerlijke lunch met uitzicht over de rivier. Via Oosterwijk rijden we langs de glasfabriek Leerdam weer binnen.

Aan het eind van de middag fietsen we naar Partycentrum Het Dak in Leerdam. Hier is door “Friends of Country Live” een C&W georganiseerd. Met medewerking van de The Cockroach Killers (Een Belgische formatie met een wat vreemde naam) een zangeres Jaimy Taylor en een zanger Jeroen Pos.

Het was niet zo druk, maar niet minder gezellig.

Weinig gedanst, maar veel gekletst met oude bekenden die we al een tijd niet hadden gezien.

En zondag de 22e? Nou helemaal niks gedaan. Ja lekker buiten in het zonnetje gezeten, waarna we op de maandag de Lingewaard verlaten en via de A2 over de grote brug bij Zaltbommel naar Schijndel rijden.

Bij de grote kampeerwinkel van De Wit, waar het trouwens behoorlijk druk was, maar ja, hier in de buurt is de mei vakantie al begonnen, gaan we eerst naar de klantenservice vanwege problemen met een fietshoes. Zonder problemen kregen we een tegoedbon. We kochten nog een kacheltje (de vorige was overleden) nieuwe koekenpannen en nog wat kleine spulletjes. Daarna reden we naar Camperplaats Schijndel De Schootse Hoeve. In de middag nog even op de fiets naar een grote super voor het aanvullen van de proviand

Dinsdag de 24e, verjaardag van Gerda. Het weer is vandaag helaas niet in een feeststemming, voor zover het weer dat kan zijn dan, maar het zonnetje is vandaag ondergedoken. We vermaken ons in de camper. Computeren wat en gaan rond half zeven richting het centrum om te dineren bij “De Lieveling”. Een bijzondere naam voor een prima Brasserie. Het 3 gangen diner is uitstekend, en dat samen met een vrolijke Brabantse die voor de bediening zorgt, is een mooie afsluiting van deze verjaardag.

Het weer kent een dip deze week. In vergelijking met het afgelopen weekend is het koud, weinig zon en teveel regen. Maar gelukkit de 25e kunnen we, ondanks de temperatuur, toch een leuke fietstocht maken. Afwisselend, door kleine dorpjes, bospaden en langs landerijen. We kruisen een paar keer de snelweg (met file) en horen aan het eind van de middag een helikopter. Blijkt de traumahelikopter te zijn die hier is vanwege een schietpartij. Crimineel Brabant?

Na 3 daagjes Noord Brabant, rijden we terug naar Zuid Holland en vinden een mooie plek op Camperplaats De Punt bij de jachthaven in Gorinchem. Het is al wat jaartjes geleden dat wij hier geweest zijn. We “sponsoren” de middenstand in Gorinchem middels wat inkopen, drinken een glaasje op een terras bij het museum en slenteren weer richting de camper.

Op koningsdag verlaten we dit stadje, rijden om het centrum waar de vrijmarkt al in volle gang is en gaan naar de verjaardag van schoonzus Gerda in Alphen aan den Rijn. Na een gezellige verjaardag inclusief eten, verlaten we in de avond onze oude woonplaats en rijden naar de camperplaats bij het zwembad in Bodegraven. Deze camperplaats is absoluut ongeschikt, oh sorry, geschikt voor campers tot 6 meter, maar op het grote parkeerterrein is nog wel een plekje voor ons.

Op zaterdagmorgen, het is inmiddels de 28e april, is het redelijk druk bij het zwembad. Kindertjes worden door hun ouders gebracht voor hun zwemles.

Na de koffie wandelen we naar de Kerkstraat, waar een streekmarkt wordt gehouden. We maken een praatje met kunstenaar en Neef Harmen Kooistra, die hier staat met een stand met door hem vervaardigde schilderijen en pentekeningen. Na wat proviand inkopen en de koffie vertrekken we naar onze volgende standplaats. Dat wordt de CP aan de Oude Maas in Spijkenisse. De 3 beschikbare plekken blijken allen bezet, maar op een verharde strook, met uitzicht op de Spijkenisse brug en de Oude Maas hebben we een prima plek.

In de loop van de middag kwam er nog 1 camper bij. Het zijn altijd gewilde plekken aan een rivier. Altijd levendigheid door de vele schepen.

Zaterdag hadden we een gezellige avond bij vrienden in Spijkenisse en zondag met de camper naar het Dorpshuis in Hekelingen voor het optreden van de Terry White Band. We hebben weer veel bekenden ontmoet, gezellig gedanst en lekker gegeten van de Indische catering. Daarna weer terug naar de geheel verlaten camperplaats aan de Oude Maas in Spijkenisse.

Maandag de 30e reden we terug naar onze thuishaven in Hellevoetsluis.

MEI

Beugen-Sint Oedenrode-Liempde-Vessem-Maassluis

Na 14 dagen met een druk weekend verlaten we onze thuishaven Hellevoetsluis. We rijden naar Beugen, een klein plaatsje in Noord Brabant. Toerend over de snelwegen A15, A50 en A73 komen we na de afslag Haps over een smalle polderweg bij de fraaie camperplaats bij een grote doe het zelf winkel. We staan helemaal alleen, melden ons in de winkel en genieten de rest van de dag van het lekkere zonnetje. Vrolijk fluitende vogeltjes om ons heen en verder erg rustig hier

Dinsdagmorgen, lekker buiten ontbijten in een stralend zonnetje. Dat wordt een mooie fietsdag. Via de app Fietsknooppunt, maken we een mooie route.

Langs de camperplaats loopt de fietsroute. We rijden eerst naar het zuiden richting Boxmeer en Sambeek. Na Sambeek genieten we van het scheepvaartverkeer bij het sluizencomplex. Op grote borden is aangegeven hoe de sluizen werken en het hele hoogte verschil van de Maas tot aan het Albertkanaal in België. Daarna gaat het afwisselend langs de Maas en door landbouwgebied naar de veerpont die ons in Afferden brengt. Na de oversteek lunchen we met uitzicht op de veerpont, en rijden dan door Afferden door een bosrijk gebied en de Maasduinen. Via Heijnen en Gennep rijden we, en nu over een brug over de maas, naar de camperplaats in Beugen. We hebben een mooie zonnige rit van bijna 40 kilometer achter de rug.

Woensdag de 16e een korte rit (51 kilometer) door het Brabantse land. Via Boxmeer, Sint Antonis, Elsendorp, Gemert en Lieshout tuffen we naar Sint Oedenrode. Een camperplek op de mix parking De Neul. Voorheen was dit een gratis camperplek, maar tegenwoordig mag je alleen met een parkeervignet overnachten. En dit vignet is te koop bij het zwembad aan de andere kant van het riviertje de Dommel. Je krijgt wel een kaart mee, waarmee je gebruik mag maken van het zwembad en de douches.

Onderweg hadden we wat regen, maar in de loop van de middag scheen het zonnetje weer volop. Na boodschapjes bij een grote landelijke super, je weet wel die met die bonuskaart, hebben we de rest van de middag en avond rustig doorgebracht.

Dan de dag van de jaarlijkse APK keuring. Vanuit Sint Oedenrode reden we naar Liba Campers in Liempde. Behalve de APK keuring moest de sky roof en een klein raampje vervangen worden. Tevens een nieuwe huishoudaccu, omdat we in het verleden merkten dat er op een gegeven moment helemaal niks meer in de HH accu zat, Daarnaast nog wat kleine dingetjes. We stonden op tijd voor onze afspraak bij de dealer, bespraken de dingen die moesten gebeuren, dronken een kop koffie en gingen daarna hop de fiets het Brabantse land door, Helaas vandaag een mindere dag wat betreft het weer, maar wij toch op de fiets. Via Boxtel en Vught reden we naar Den Bosch waar we de lunch gebruikten. En daarna, en nu geheel voor de wind, weer terug naar het zuiden. We passeerden een paar keer het riviertje de Dommel, moesten een paar keer wegens wegwerkzaamheden een stukje lopen en zoeken, en hebben ook nog een paar keer voor een spoorwegovergang moeten wachten. Je maakt wat mee, en vooral als er weer zo’n idioot tussen de gesloten spoorbomen moet omdat hij blijkbaar niet kan wachten. Niks dat hij zich tepletter laat rijden, maar je zal dat maar voor je ogen zien gebeuren. Br.

Na een stop voor een verfrissing en een ijsje in het centrum van Boxtel, gingen we terug naar de camperdealer. We kregen nog wat nadere uitleg over een aantal zaken.

We blijven overnachten in Liempde (P voor de camperdealer) en zijn ’s avonds in het dorp nog wezen eten. Een verrassend pannenkoekenhuis dat ook nog andere bourgondische lekkernijen op de kaart had staan.

Op vrijdagmorgen om kwart voor negen klopte de monteur al op de deur om en nieuwe hordeur te plaatsen. We konden gelijk aan de koffie, hebben nog een leuk gesprek gehad met een aantal wachtende camperaars die ook wat reparaties aan hun campers hadden. Binnen een half uur was de hordeur geplaatst en konden we, na afrekenen, vertrekken.

We reden binnendoor naar Oirschot om daar het pinksterweekend door te brengen. Plek zat op de camperplaats, zo leek het, maar helaas alles was gereserveerd. We zijn toen doorgereden naar de Eurocamping in Vessem waar nog wel plek genoeg was. Even melden bij de receptie waar we een tas vol wetenswaardigheden meekregen. In de loop van de middag op de fiets naar Vessem voor wat weekend boodschappen. Nou kennen we eigenlijk geen weekend meer, maar dus toch even die boodschappen gedaan.

Zaterdag de 19e was een koude dag. Geen fietsweer in ieder geval. Maar ook dan vermaken we ons prima. Beetje puzzelen, wat op internet neuzen, en alvast wat dingen opzoeken voor onze volgende trip. Oh ja, als we toch binnen zitten, kunnen we meteen even een glimp opvangen van een of andere bruiloft in Engeland.

De 2e pinksterdag genieten we gezamenlijk van de koffie en maken de dames nog een rondje over de grote camping. Na het middaguur vertrekken we richting Westland voor een verjaardagsfeestje in ’s Gravenzande. Vrienden van ons vieren daar hun gezamenlijke verjaardag. Over de snelweg reden we richting Rotterdam. Richting Brienenoord stond al een file, dus dan maar richting Beneluxtunnel, Nou dikke pech, deze tunnel was helemaal afgesloten. Dan het volgende alternatief de veerpont van Rozenburg naar Maassluis.

Maar ja, hier een nog groter probleem. We hebben uiteindelijk 2 uur moeten wachten voordat we aan de overkant waren. Hierdoor kwamen we pas tegen half acht op het feestje. Gelukkig was er nog wat eten. Ja drinken genoeg, want het feestje was in een bar.

Na afloop reden we terug naar Maassluis, waar we op camperplaats De Veerstoep, met uitzicht op de nieuwe waterweg, nog een plek vonden

En dinsdag de 22e hadden we nog een aangenaam gesprek met medecamperaars die hier onder het genot van een kopje thee zaten te genieten van de voorbijgaande schepen. Daarna, via de veerpont, weer terug naar onze thuishaven in Hellevoetsluis.