Camper & Country

Click here to edit subtitle

2018 Zweden

Op maandag 4 juni vertrekken we voor een langere trip richting Zweden en Noorwegen. Scandinavië is, met uitzondering van Denemarken waar we 2x zijn geweest, geheel nieuw voor ons. Gelet op de enthousiaste verhalen en beschrijvingen moeten (nou ja) wij daar ook maar eens heen.

Eerst langs de gasleverancier voor een nieuwe gasfles en langs de pomp voor de nodige brandstof, waarna we de 1e etappe starten, en zoals gebruikelijk doen we de 1e etappe geheel over de snelweg. Dus daar komt tie; A15 Rotterdam-Nijmegen, A50 met nog een stukkie A12 richting Arnhem, A50 richting Apeldoorn, A1/E30 richting Hengelo, waarna we bij de Lutte de grens met Duitsland passeren. Bij knooppunt Schüttorf verlaten we de A1 naar de A31. Afslag Lingen over de 213 naar de mix parking bij het Erholungsgebiet am See in Haselünne. Overigens hadden we hier een kleine omleiding vanwege werkzaamheden in het centrum van dit stadje. De CP is op een mix parking bij een meertje en een hotel restaurant.

We vervolgen onze weg dwars door Duitsland. Onze koers is Noord Oost. We hebben de navigatie ingesteld op “binnendoor” dus geen snelwegen meer en kiezen een alternatieve route om in ieder geval niet via Bremen te rijden. Nou dat is gelukt hoor. Veel wegen dwars door het groene Duitsland. Bossen, asperge-, graan- en maisvelden. We hebben het allemaal gezien onderweg. Via Lunenburg, iets ten oosten van Hamburg, rijden we naar Scharnebeck. Achter de grote P is een aparte Wohnmobil stellplatz. Deze plek is vlakbij de scheepslift in het Elbe-Seiten kanaal. We hebben dit machtige bouwwerk bezocht en gezien hoe de grote schepen in een grote bak omhoog werden gehesen. Of omlaag, ligt er maar aan waar ze vandaan komen. Door het mooie weer hebben we tot laat in het zonnetje buiten gegeten en gezeten.

En dat mooie weer blijft voorlopig nog wel. Ook vandaag vertrekken we in en lekker zonnetje verder naar het noorden. We rijden bij Lauenburg ten oosten van Hamburg en ten westen van Lübeck naar Neumünster waar we wat inkopen doen. Via Schleswig en Flensburg rijden we naar de Duits-Deense grens. Het laatste stuk door Duitsland was een mooie route door glooiend landschap, veel bossen en vooral rustige wegen.

In Denemarken verlaten we de wat grotere binnenwegen en rijden over een smalle landweg met het laatste stuk een onverharde weg naar een fraaie camperlocatie bij een particulier in Tinglev.

Vanaf de camperplaats , het is inmiddels 7 juni, rijden we naar de E24 (snelweg). Niet bepaald ons ding, maar als je binnendoor wilt rijden, is dat heel ver om, of een stukje veerboot.  Wel weer eens wat anders een stukje veerboot. ??

We gaan namelijk van (Zuid) Jutland richting Funen om dan over de brug over de Grote Belt op Seeland te komen.

Vlak voorbij Kolding verlaten we Jutland en over de E20 rijden we langs Odense. We stoppen op de Rasteplads Knudshoved bij Nyborg, vlak voor de oprit van de brug. We lunchen eerst en wandelen daarna richting het water om wat foto’s te schieten. Nog 60 kilometer te gaan, eerst de tolbrug over en dan nog een stukje naar Ringsted, een stadje langs de E20. Op een grote parking bij het zwembad en een sporthal zijn 6 gratis aparte camperplaatsen inclusief electra.

We strekken de benen, lopen het stadje in voor een lekker ijsje en wandelen rustig terug

Nog een laatst stukje Denemarken. We “feliciwhatsappen” een vriend van ons, en rijden eerst naar een grote super (L) voor aanvulling van de koelkast waarna we de weg vervolgen over de E20 richting Kopenhagen. Eigenlijk wel een drukke weg, maar ja het is de enige snelweg van west naar oost.

Aan het begin van de tolweg genieten we van de dalende vliegtuigen naar het vliegveld van Kopenhagen. We rijden eerst ruim 4 kilometer door een tunnel, voordat de grote brug tussen Denemarken en Zweden voor ons opdoemt. Weer een prachtig bouwwerk deze Øresundbrug. Aan het eind van deze 19 kilometer lange tolweg aan de grens met Zweden is er controle van onze paspoorten.

Na de brug rijden we linksaf naar Malmö. We gaan naar een jachthaven in Limhamn, een voorstad van het grote Malmö. We parkeren de camper, met uitzicht op het water en melden ons in een lokale grill, want de havenmeester is blijkbaar afwezig vandaag.

Vandaag een korte rit van bijna 100 kilometer. Na de lunch verkennen we de grote jachthaven, zien de bedrijvigheid rondom ons heen van vertrekkende boten en het te water laten van zeilboten. Dan hebben we aan het eind van de pier een prachtig uitzicht op de grote brug en de contouren van Kopenhagen aan de horizon.

Zaterdag de 9e. Vandaag fietsen we naar Malmö. Vanuit Limhamn rijden we langs nieuwbouwprojecten naar een voor auto’s doodlopende weg, maar met de fiets kan je wel verder.

Langs de Ribersborgstranden rijden we richting de Turning Torso. Dat is een hoge toren, gebouwd in een draai vorm. (zie de foto’s). Daarna fietsen we richting het centrum.

De fietspaden hier zijn trouwen prima en goed aangegeven. Eerst op zoek naar een geldautomaat. Bij het centraal station is een automaat en In het oude deel van het stationsgebouw zijn veel diverse eettentjes. Daar genieten we van lekker smörrebröd.

Verder naar het centrum waar de finish is van een grote sportieve run. We wandelen door een aantal straten, genieten van een lekker ijsje en fietsen langs het Malmøhus weer richting de camper. Het is vandaag weer een prachtige zonnige dag geweest.

De laatste dag van onze 1e week van deze trip brengt ons weer op de fiets naar Malmö. We fietsen eerst richting de oude haven, zien daar een paar Ferry schepen liggen en gaan daarna, aangetrokken door muziek en veel gejuich, richting het centrum. Daar is een Gay Pride aan de gang. Dit hele weekend stond in het teken van dit event. We lunchen bij de Moosehead bar, eten geen Moose, maar wat anders lekkers, en fietsen daarna langs het Malmøhus richting de kust. Eerst stoppen we nog bij een historisch trammetje dat hier vanaf een museum vertrekt, en komen dan middenin (nou ja) de halve marathon van Malmö. We fietsen wat om, rijden een nieuwbouwwijk in en scoren daar een ijsje, voordat we weer terug gaan naar de jachthaven waar onze camper staat. Het was vandaag niet zo zonnig en warm als gisteren, maar wel prima fietsweer

Opvallend bij de jachthaven is dat er veel Zweden eventjes hierheen komen voor een koele duik. Met de auto of op de fiets. Recht tegenover onze staanplaats is aan een kant een trap gemaakt zodat je makkelijk het water ingaat en eruit komt. Nou ja makkelijk, eerst klimmen over de rotsblokken en dan ben je bij het trapje. Even een klein stukje zwemmen en dat was het dan. Dan volgt een verkleedpartij en ze vertrekken weer.

Na 3 dagen jachthaven wordt het tijd om te vertrekken. We lozen het grijze water, legen de toiletcassette, nemen vers water in en rijden dan eerst naar de supermarkt.

We vervolgen onze route en rijden zuidelijk van Malmö richting Falsterbo, waar we op de grote parkeerplaats bij het Strandbad genieten van de koffie. Daarna rijden we over de kustweg via Trelleborg, met de vele Ferry schepen, Böste en Skateholm naar Ystad. We parkeren de camper op de Reningsverket waar 30 gratis camperplaatsen zijn. Zonder voorziening, maar wel met uitzicht op de Oostzee.

Dinsdag de 12e lunchen we in de camper en fietsen dan naar Ystad. Een alleraardigst stadje. Eerst fietsen we langs de haven met daarin een Ferry die vanuit Ystad een verbinding onderhoud met een stad in Polen. Ook wer er nog een vrachtschip geladen met koren.

In het stadje verder fraaie oude houten huizen, een klooster en een leuk plein met rondom diverse gebouwen. Er was een kleine markt (nou ja fruit en aardappelen) en er stond een kiosk met overheerlijk ijs. Dat kunnen we niet aan ons voorbij laten gaan.

Halverwege de week vervolgen we onze weg langs de zuidkust van Zweden. We stoppen onderweg bij een mooi kerkje in de buurt van Simrishamn. Onderweg richting Kristianstad worden we nog getrakteerd op een grote hoosbui, maar die was gelukkig snel over. Over een klein stukje snelweg rijden we naar Nogersund, waar we op de Stallplats aan de haven een plekje vinden. Voor ons de Oostzee, en achter ons de ingang van het kleine vissershaventje.

We lopen nog een rondje in het havengebied, waar een visser net zijn gevangen vis aan het uitladen is.

Na de lunch op donderdag de 14e, fietsen we een klein rondje over de zuidpunt. Vanaf Nogersund rijden we langs een groot sportcomplex (flink voetbalstadion) langs de haven van Hällevik door een bosrijk gebied met veel verschillende mooie en in allerlei kleuren geschilderde houten huizen. Onderweg kom je op diverse plaatsen centraal postbussen tegen. Heel bijzonder zo in het bos. We rijden richting Stiby langs een natuurreservaat. Daarna dezelfde weg terug (overigens een fietspad) waar we bij de haven van Hällevik stoppen voor een verfrissing en wat foto’s. Een leuk tochtje op een zonnige maar wel met flinke wind gepaard gaande donderdagmiddag.

We trekken iets verder naar het oosten hier aan de zuidkust van Zweden. Over de E22 rijden we met een stop bij Karlshamn voor de gebruikelijke boodschapjes voor de komende dagen. De E22 is een “snelweg” maar met wisselend 2x2 en 1x1 en 1x2 rijstroken. Duidelijk? Nee dus. Wel, je rijdt op een 2 baans weg en aan de andere kant is het slechts 1 baan. Na een aantal kilometers wordt jouw kant 1 rijbaan en de andere kant 2 rijbanen. Zo wisselt dat regelmatig. Overigens is de maximum snelheid (110km) in Zweden lager dan in Nederland en op veel binnendoor wegen 70 of 80 kilometer. Er wordt hier ook rustig gereden. Dat is wel een verademing met het “Wilde Westen”.

We vervolgen de E22, houden nog een koffiestop en rijden na 94 kilometer naar de marinestad Karlskrona. De camperplaats bij de Marina staat bijna vol, maar gelukkig hebben nog een plekje. Het havenkantoor is een klein eindje lopen. Daar kunnen we een ticket kopen en tevens informatie verzamelen van de stad en de omgeving. Hier is ook een servicestation met sanitair, douches, wasmachines en drogers. Niet alleen voor de camperaars maar ook voor de vele bezitters van de bootjes die hier in de haven liggen.

Zaterdag de 16e wordt de was gedaan en fietsen we in de middag een rondje door het leuke marine stadje. We rijden eerst richting het Marine museum, en dan langs veel “oude” imposante gebouwen met hier en daar een groot standbeeld van een vroegere zeeheld. Karlskrona ligt op een schiereiland waardoor je al snel weer aan een zeekust verschijnt. Aan een enorm plein bij het oude centrum staan een aantal gebouwen, zoals een muziektheater, het stadhuis en een grote kerk. En in het midden een standbeeld. Dit is een druk stadje met zelf een toeristentreintje.

Ook op zondag fietsen we een stuk. Vanaf Karlskrona in noordelijke richting naar een van de vele schiereilandjes. We raken aan de praat et een Zweedse fietser die belangstellend informeert waar wij vandaan komen. O, Holland, ja Rotterdam dat kende hij wel. Hij had veel gevaren. En nu genoot hij van zijn vrije tijd hier. Maar goed, wij weer verder door een bosachtig gebied. Wel prima fietspaden hier. Beetje naar het westen, onder de weg door en langs een spoorlijn. Kaartje erbij, maar een Zweeds wandelend echtpaar begon meteen te vragen waar we heen moesten. Hij had ook nog wel nog wel wat goede tips. Uiteindelijk wij weer terug naar Karlskrona voor een bezoek aan het Marine museum.

Een museum met gratis entree, met de geschiedenis van de Zweedse marine door de jaren heen. Binnen o.a. 2 onderzeeboten, waarvan de grootste te bezichtigen was. Daarnaast een overzicht van historische houten schepen en van een aantal zeeslagen uit de 17e of 18e eeuw. Buiten lagen een torpedobootjager, een mijnenveger en een oude driemaster. Alle schepen waren te bezoeken.

Dag Karlskrona, op naar Kalmar. Weer via de E22. Het plan is om met de camper op de P te gaan staan bij het kasteel. Ja, nou dat hadden meer camperaars bedacht. Helemaal vol dus, en die andere 2 camperplekken in Kalmar ook helemaal vol. Nou dan de brug over naar het grote eiland Öland. Daar zijn best veel camperplekken. We rijden over de 136 naar Borgholm in het noorden. Aan de Gästehamn is nog plek genoeg. We halen een ticket bij het kantoortje van de havenmeester, lunchen en gaan op de fiets naar het Borgholms Slott en Sollidens Slott. De 1e is een oude ruïne en de 2e is een slot van het koninkrijk paar van Zweden. Hiervan zijn alleen de tuinen te bezichtigen. Nou om daar nou 120 kronen voor te betalen vinden we wat overdreven. Er zijn zat gratis parken hier in dit land. Op de terugweg hebben we in het centrum van Borgholm ons bijna traditionele ijsje gesnoept.

Vanuit Borgholm rijden we weer over de 136 naar het noorden van het eiland. Het is rustig op de weg, er wordt rustig gereden, en verder naar het noorden wordt het al wel drukker met campers. Veel, heel veel Zweedse campers, een enkele Duitse en sporadisch een Nederlandse camper. We rijden naar de Gästehamn in Byxelkrok, drinken koffie en maken wat foto’s, Daarna maken we een klein rondje en komen weer op de 136 en nu naar het zuiden. Vlak na Södvik gaan we links een andere weg op (een weg zonder nummer). Deze loopt zeg maar aan de oostkant van het eiland, terwijl de 136 over de hele westkant loopt. We passeren een aantal kleine dorpjes, houden een fotostop bij een rijtje met kenmerkende windmolens van dit eiland, en gaan dan richting de Oostzee naar het kleine vissersplaatsje Hagby-Bläsinge. We staan eerst op een kale vlakte bij het Strand maar besluiten door te rijden naar de CP aan de haven. We hebben daar een mooi uitzicht over de Oostzee. En ter informatie, we staan nu aan de oostkant van het eiland Öland met aan de overkant van de Oostzee Litouwen.

We maken vandaag via de oostkant en de zuidpunt het rondje over het eiland Öland af , zien onderweg nog een hertje door de landerijen, en gaan weer over de grote brug naar het vasteland. Weer naar Kalmar. Eens kijken of er nu wel een plekje is op de Stallplats bij het kasteel. En ja hoor, we treffen het en parkeren de camper tussen de anderen. Daarna wandelen we naar het kasteel. Een robuust gebouw met een aantal interessante kamers. Ook is er een expositie over het leven en werken van Leonardo Da Vinci. Veel van zijn toen futuristische bouwwerken zijn al dan niet op schaal nagemaakt door Italianen. Er lopen wat groepen rond met een Zweedse gids. Buiten hebben we nog een mooi uitzicht vanaf de kasteel wallen. Beetje bewolkt vandaag.

In het park naast het kasteel gebruiken we de lunch.