Camper & Country

Click here to edit subtitle

2011  Weekendjes en trips
Okt             NKC Experience    TT Circuit                                                               Assen (D)

Donderdag 6 oktober vertrokken we rond half drie richting Assen voor het 35 jarige jubileum van de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club). Dit werd gehouden op het TT circuit. Wij hadden afgesproken met camper/country vrienden om gezamenlijk naar Assen te gaan. De afspraak was dat wij elkaar zouden treffen op een parkeerterrein bij een pompstation aan de A 28. Volgens de TT ruim 2½ uur rijden, dus met wat file onderweg zouden wij daar zo rond half zes aankomen. Nou, inderdaad file tussen Utrecht en Amersfoort, maar daarna ging het prima. Iets na half zes waren wij ter plekke en besloten door te rijden naar het circuit. Dan kunnen we daar wel wat eten. Afslag Assen Zuid en je rijdt zo naar de plaats van bestemming. De eerste overnachting was op het parkeerterrein voor het circuit. We werden snel doorverwezen door de verkeersregelaars en stonden netjes naast elkaar op dit terrein. Samen met iets meer dan 1.100 campers.

Vrijdag 7 oktober konden we vanaf 8.00 uur vertrekken richting circuit, maar ja, dat vonden we eigenlijk wel wat vroeg, dus we hadden afgesproken om een uurtje later te gaan. Nou of de anderen het gehoord hebben weet ik niet, maar blijkbaar hadden velen dat plan, want vanaf 9 uur was het aansluiten in de rij om rustig en gedisciplineerd naar het circuit rijden.

Eenmaal op het circuit aangekomen kon je het hele rondje rijden, waarbij op de finishlijn een foto werd gemaakt van jouw camper. Daarna nog even wat bochten door (niet harder dan 290 km. per uur wist een NKC vrijwilliger te vertellen) waarna we werden doorverwezen naar onze plek voor het weekend. Keurig aansluiten volgens de aanwijzingen van de NKC vrijwilliger en zo stonden we netjes in het “gelid”.

Hierna hebben we nog lang genoten van de sliert aan campers die het circuit op kwamen rijden op weg naar hun plek.

Na de lunch zijn wij het terrein opgegaan. Even langs de rommelmarkt, waar allerlei “camper” spullen te koop werden aangeboden en daarna door naar de TT Hall. Hier stonden veel exposanten. Nieuwe campers, accessoires, reisorganisaties etc. etc. en natuurlijk een grote stand van de NKC. We hebben nagenoeg alle campers van binnen bekeken en hier en daar wat informatie vergaard. Hierna langs een andere route weer terug naar de camper om alle andere campers te bekijken.

Vanaf 18.00 uur waren we weer terug bij deze hal, waar aansluitend in een grote feestzaal een dinerbuffet was georganiseerd. Een gigantisch gezicht met ruim 4.000 mensen aan lange tafels in deze zaal. Het buffet liep zeer gedisciplineerd (want een buffet met zoveel mensen wil nog weleens een zooitje worden, want ja, niet iedereen kan netjes op de beurt wachten). We kregen ook een 2e keer gelegenheid om van dit Indische buffet te genieten. Het smaakte prima. Komt goed uit, want meestal is de vrijdag onze "nasi dag". Hierna was er voor iedereen een ijsje. Iets na half negen begon de feestavond. Zoals gebruikelijk eerst met wat toespraken, maar daarna kon de DJ de muziek laten klinken. Er waren optredens van Maaike Widdershoven en Sebastiano Zafarana met voor mij musical songs. Ook was er een showblok (zoals ik altijd zeg) met “in-de-weg-lopende-danseressen”. Hierna was het weer de beurt aan de DJ. Velen hebben lekker kunnen dansen rondom het podium. Iets na half twaalf gingen we weer terug naar de camper.

Zaterdag 8 oktober heb ik eerst met vriend J. een rondje gemaakt richting de pitboxen. We konden o.a. de foto ophalen die was gemaakt op de finishlijn. Daar stond dus een hele lange rij wachtende medecamperaars. Nou, morgen komen we wel terug. Later op de dag zijn we met onze partners weer richting de pitboxen gelopen. Altijd een gezellige boel als een dweilorkest muziek laat horen. Eerst even wat foto’s geschoten en daarna de diverse stands bezocht. Gerda wilde altijd al een elektrische fiets proberen. Nou dat is gelukt en het beviel prima. Nog wel even een paar jaartjes wachten toch.

Daarna weer naar de TT Hall voor een bezoek aan de diverse exposanten en in de loop van de namiddag weer terug naar de camper. We hebben niet deelgenomen aan het stamppot buffet, maar zijn wel iets na acht uur weer naar de feestzaal vertrokken. Weer lekker gedanst vóór het optreden van de gast, waarna de “Mistery guest” werd aangekondigd. Nou kan je van Jacques Herb zeggen wat je wilt, zijn repertoire kan jouw keuze niet zijn, maar hij heeft wel een “dijk-van-een-stem” (de volumeknop ging ook wel op iets harder volgens mij) en weet ook de zaal te entertainen. En dat is toch wel wat. Nederlandse songs en Duitse schlagers werden in rap tempo gebracht en natuurlijk zijn hit Manuela. Hierna was het weer de beurt aan de DJ. Deze begreep het niet helemaal denken wij. Ik zal het uitleggen. Als DJ kijk je naar je publiek. Nou voornamelijk toch “vroeger in de jaren 60-70 hebben we allemaal op dansles gezeten volk". Dus iedereen, en dat zag je op de vloer, kon wel een quickstep /foxtrot dansen. Vóór het optreden van JH ging het redelijk, maar daarna toch weinig jaren 60-70 muziek. Ik heb in ieder geval geen Beatles o.i.d. gehoord. Dus ja, als je dan “takkeherrie” ga draaien, jaag je de mensen vanzelf weg. En helaas is dat ook gebeurd. Maar goed, we hebben het gezellig gehad en daar gaat het om.

Zondag 9 oktober een beetje hetzelfde. Beetje uitgeslapen en geluierd. Uiteindelijk gingen we iets na de middag weer naar het uitgiftepunt van de finishfoto en konden nu gelijk doorlopen. We werden binnen 1 minuut geholpen en stonden iets later met de foto weer buiten.

In de middag de beurs weer bezocht. Nou wij zijn er uit hoor. Wij weten welke camper de volgende gaat worden. Iets voor 17.00 uur begonnen de eerste campers het terrein al te verlaten. Omdat wij op het gras stonden werden in onze rij al een paar campers van het gras gesleept. We zullen wel zien wat het morgen wordt.

Maandag 10 oktober. Na een onstuimige nacht (veel wind en regen) was het gelukkig droog. Ontbijtje en koffie en de camper weer gereed maken voor vertrek. Voorzichtig van het gras af rijden (niet slippen) en we stonden op het asfalt van het circuit. Nadat wij afscheid hadden genomen van onze vrienden reden we rustig terug naar huis.

We kijken terug op een geslaagd en gezellig weekend.

Nog niet genoeg campertjes gezien??  Kijk maar eens in het fotoalbum.

Foto album NKC Experience TT Circuit Assen2011

Sept                                                                                      Tolkamer (Nl) en Bedburg Hau (D)

Op donderdag 29 september besloten we na de afgebroken vakantie naar Frankrijk om nog een paar dagen op stap te gaan voor de rest van de “vakantie”. In de loop van de donderdagmiddag vertrokken wij richting Arnhem. Via de A15 en A12 reden we Duitsland binnen. We namen de afslag bij Elten en reden naar de CP op de Europakade in Tolkamer. Een prima ruime plek voor de camper met een mooi uitzicht over de Rijn. Het was stralend mooi weer. Naast een aantal campers stonden ook veel dagjesmensen op deze kade om naar het langsvarende scheepvaartverkeer te kijken.

We kochten eerst een overnachting ticket in het Toeristisch Informatiecentrum. We werden daar zeer vriendelijk te woord gestaan en kregen allerlei foldermateriaal mee over de omgeving. Op de terugweg naar de camper nog even een ijsje gegeten. Ook in de namiddag kwam een dame van dit Info centrum langs voor de camperaars die nog geen ticket hadden.

Vrijdag hebben we de fietsen van de camper gehaald voor een fietstocht uit een van de folders. Deze fietstocht ging langs een recreatieplas,  Pannerden en Herwen  en voor een deel door het Duitse Elten. Via de dijk langs de Rijn, met een mooi uitzicht over de rivier en de bedrijvigheid aan boten, reden we door Lobith weer terug naar de CP in Tolkamer.

Eenmaal terug hebben we heerlijk kunnen genieten van het mooie weer en de vele vracht- en cruiseschepen. Voor de CP is een aanlegsteiger waarvan veel gebruik werd gemaakt. Via een kraan achter op het schip worden de auto’s op of van de wal getakeld.

We hebben nog lang buiten kunnen zitten. We raakten aan de praat met een stel mede camperaars en er kwam ook nog een andere camperaar bij die zijn accordeon uit de camper haalde en wat deuntjes liet horen. Ja, weer zo’n verrassende ontmoeting.

Na 2 nachten Tolkamer zijn wij doorgereden naar Duitsland. Eerst was het plan om naar Kleve te rijden, maar uiteindelijk kozen we voor de CP in Bedburg Hau. Daar waren we in mei ook al geweest, maar het was ons zo goed bevallen dat wij daar weer heen reden. Het was aanmerkelijk drukker dan in mei, maar ja, wat wil je met dit mooie zomerse weer. We hadden een mooie plek aan de rand van het park. We hebben zowel op de zaterdagmiddag als de zondag mooie fietstochten in de omgeving gemaakt door het bos en de landerijen in de buurt van Bedburg Hau. De zondag en de vakantie hebben wij afgesloten met een diner in de Alte Post vlakbij de CP. OP maandag zijn we na de koffie weer vertrokken richting huis.

Aug                                                                                      Echtenerbrug (Fr) en Zevenaar (G)

Donderdag 18 augustus vertrokken wij richting Friesland. Een kennis uit het country circuit had ons uitgenodigd om naar Echtenerbrug te komen. Er waren op die dag Skutsjes zeil wedstrijden op het Tjeukemeer (Tjûkemar). Bij de brug in het dorp (Ychtenerbrêge in het Fries) had hij die middag gezorgd voor een houten dansvloer en de nodige C&W muziek. Via de polder en de A6 namen we net voor het Tjeukemeer de afslag naar de N 924. Daar zagen we al de witte en bruine zeilen van de Skutsjes op het water. Een imposant gezicht.

Rond half een waren wij bij de boerderij iets buiten het dorp en vonden een goede plek voor de camper.

Wij werden met koffie ontvangen en gingen daarna op de fiets naar het dorp. Een drukke boel daar langs en op het water. Wat mij meteen opviel was dat er aan een kant van de brug geen slagbomen waren. Nou is dat de kant waar het brugdek de weg blokkeert als tie openstaat, dus het zal wel goed zijn.

Een een leuk gezicht was de brugwachter die met een klompje aan een stok het bruggeld naar binnen hengelde. Doortocht € 2, - per boot. (Bingo met al die bootjes!)

Veel bootjes gezien en gefotografeerd, beetje gedanst en natuurlijk gekletst. Jammer dat in de loop van de middag het weer omsloeg en het ging regenen. Rond 18.00 uur was het afgelopen en hebben we gezamenlijk de boel opgeruimd. Geluidinstallatie, houten dansvloer afgebroken en daarna met een aantal naar de lokale snackbar. De avond hebben we in de boerderij gezellig doorgebracht met een hapje en een drankje. Daarna weer ons mandje (camper) in.

Vrijdag de 19e verlieten we na het ontbijt en een kopje koffie met onze gastheer in de camper, onze “camperplek” voor een rit naar Zevenaar. Eerst kregen we nog wat verse eieren mee en toen was het op pad. Omdat we toch alle tijd hadden kozen we voor een route binnendoor. Nou dat kan je gerust aan de TT overlaten.

Via Langelille en Ossenzijl reden we dwars door het Nationale park De Weerribben” naar Blokzijl. Wat een leuk dorpje is dat zeg. Moeten we nog eens naar terug!! Langs een groot gemaal reden we via Vollenhove, Zwartsluis en Hasselt over de ring van Zwolle naar de N337 richting Deventer. Een mooie route met uitzicht over de IJssel. Daar hebben we gestopt voor de lunch.

Na Deventer via Gorssel en Zutphen over de N314 door Toldijk en zuidelijk van Doesburg over de N336 naar Zevenaar.

Het gehele weekend was er een C&W evenement in het centrum van Zevenaar. Speciaal voor de campers hadden ze een parkeerterrein ingericht als tijdelijke camperplaats. Deze plek had de organisatie voorzien van stroomaansluitingen en water. Prima gedaan door de organisatie. De start van het C&W weekend was zoals gebruikelijk in een dansstudio in Zevenaar, terwijl de zaterdag en zondag op diverse locaties in het centrum live optredens werden verzorgd. Een verslag hiervan staat op de countrypagina.

Op zondagavond vertrokken we met een viertal campers naar de camperplaats in Millingen aan de Rijn. Er stonden al 3 campers op de camperplaatsen, maar er was nog voldoende ruimte op het parkeerterrein. Na het ontbijt op de maandagochtend nog even de dijk op voor een fraai uitzicht over de Rijn en na de gezamenlijke koffie, vetrokken wij weer richting huis. De overige camperaars bleven daar. Wij zullen elkaar a.s. donderdag weer zien in Thorn op het volgende C&W festival.

Ook nu weereen stuk binnendoor naar huis. Via Arnhem en de Ginkelse Heide reden we net voorbij Ede over de A12 en A20 richting huis.

Aug                                                                                  Gorinchem (ZH) en Oosterhout (N Br)

Vrijdag 12 augustus. Eerst op weg naar de camperdealer. Het toegangsslot naar het woongedeelte van de camper is kapot. De sleutel kan er niet meer helemaal in. Probleem was snel opgelost. Nieuwe cilinder en nadat wij in de winkel nog wat kleine dingetjes voor de camper hadden gekocht konden we weer verder op pad. Vanaf de dealer een korte rit naar de camperplaats in Gorinchem. Stukje A15 en na de tunnel onder de Noord bij Alblasserdam, de snelweg af en verder binnendoor naar Gorinchem. Nou, mooi. Via de TT kwamen wij met de gedownloade coördinaten van Campercontact terecht op Kinkerwinkel. Dat was dus aan de overkant van de camperlocatie, alleen zat er nog een stukje weg tussen (vaarweg dus).

Toen het adres ingevoerd, en jawel, zonder problemen naar de juiste locatie door de smalle straatjes van Gorinchem. Wij hebben ons aangemeld bij de havenmeester en tevens het “navigatieprobleem” gemeld. Het bleek dat meerdere camperaars door de navigatie aan de overzijde waren terecht gekomen. Ik heb dit ook naar Campercontact gemaild. We zijn doorgereden naar de camperplaatsen. Een bijzonder mooie locatie met uitzicht over de rivier en op de brug over de Merwede bij Gorinchem.

Na de lunch zijn we het centrum van Gorinchem ingelopen. Een gezellig en historisch centrum. (helaas geen foto's) Deze week waren de zomerfeesten in Gorinchem. Veel muziek en activiteiten. O.a. een huttenbouwweek waarvan alle bouwsels in de loop van de vrijdagmiddag werden afgebroken. ’s Avonds werd hiervan een enorme vuurzee gemaakt. Alles “gecontroleerd” door de plaatselijke brandweer.

Op zaterdag hebben we ondanks de dreigende luchten en de weersverwachting toch de fietsen van de campers gehaald voor een fietstocht in de omgeving. Vanaf de locatie “Buiten de Waterpoort” waren diverse knooppuntenroutes mogelijk, zowel aan deze kant van de rivier (Merwede en Waal) als aan de overkant. Wij kozen voor een route langs de Merwede richting het westen. Het was gelukkig droog, maar na een aantal kilometers ging het echt plenzen. Daar hadden we geen zin in, dus rechtsomkeer. Jammer, maar wellicht een volgende keer wel eens fietsen rondom Gorinchem.

Aan en op het water is altijd wat te beleven. Veel scheepsverkeer, kleine bootjes, pleziervaart en speciale transporten. Voor de jachthaven was een binnenvaartschip aangemeerd van bijna 200 meter. Het 1e deel van iets meer dan 100 meter met daaraan nog een deel van 95 meter. Een imposant gezicht om te zien hoe er met zo'n gevaarte wordt gemanouvreerd.

Na het avondeten zijn we weer naar het centrum van Gorinchem gewandeld. Op dat moment waren daar op diverse locaties muzikale evenementen aan de gang. Nou ja muziek, t’ is maar wat je leuk vindt. Na het “scoren”van een ijsje gingen we weer terug naar de camper. Om half elf was er als afsluiting een groots vuurwerk. Vanaf de camperlocatie hebben wij dat goed kunnen zien.

De nacht van zaterdag op zondag heel veel regen. Wij hadden het plan om vandaag naar het Floralia Country evenement in Oosterhout te gaan, maar ja, als het de hele dag slecht weer is, dan is dat ook geen pretje, dus dan maar op huis aan. Nou rustig aan ontbijten en koffie drinken en ja hoor heel langzaam zagen we het weer opklaren. Uiteindelijk besloten we toch naar Oosterhout te rijden. Het was vanaf Gorinchem slechts 28 km. Uiteindelijk waren we rond half een in Oosterhout. Een verslag van het country evenement staat op de country pagina.

Na een gelukkig droge dag (een enkele spetter, maar dat mag geen naam hebben) reden we om 21.00 uur richting huis.

Aug                                                                        Alphen aan den Rijn (ZH) en Oirschot (N Br)

Zo, weer eens een weekend op stap. Vrijdag de 5e reden wij naar Alphen aan den Rijn, onze oude woonplaats, voor een dagje bij broer en schoonzus. We hadden al een hele tijd een afspraak om eens te gaan fietsen met z’n vieren, maar ja, camperen en andere activiteiten, druk druk druk. Dat fietsen zit een beetje in de familie (of zal het de leeftijd zijn??) want zij hadden pas de fiets 4 daagse in Drente gereden. Na de koffie en bijkletsen was het tijd voor de sandwiches en gingen we ‘s middags op de fiets richting Hazerswoude en Koudekerk. Dwars door de nieuwbouwwijk en de polders ten westen van Alphen reden we eerst richting Hazerswoude en over de brug van Koudekerk naar onze nicht, die pas een nieuwe wereldburger op deze aardbol heeft neergezet. Na de thee en het bier/wijn ging het langs de Oude Rijn terug naar Alphen. Lekker gegeten en na een gezellige avond gingen wij weer naar de camper. De volgende morgen rond half tien stond het ontbijt klaar. Na de koffie vertrokken wij richting Brabant.

De TT op binnendoor. Via Gouda en de veerpont bij Schoonhoven ging het richting Gorinchem en de veerpont bij Brakel. Langs Heusden, Drunen en Oisterwijk reden we naar Oirschot. Daar werd weer een country weekend gehouden. In tegenstelling tot voorgaande jaren, was er nu een “kleinschalig” evenement bij Café Buitenlust. Vorige jaren stonden er 2 podiumwagens op het Marktplein voor de inmiddels nagenoeg gerestaureerde kerk. De toren stond in ieder geval niet meer in de steigers.

Zowel de zaterdagavond als de zondagmiddag was er live muziek voor Café Buitenlust aan de Spoordonkseweg in Oirschot.  Een verslag van dit country weekend is te lezen op de country pagina.

Op maandag de 8e hadden wij het plan om in de buurt van Oirschot nog een leuke fietstocht te maken, maar ja, wij zijn niet zo dol op waterfietsen.

Dus na het ontbijt en de koffie  hebben we de terugreis maar aanvaard. Dwars door Midden en West Brabant reden we vanaf Oirschot via Tilburg, Breda, Etten Leur en Oudenbosch naar Steenbergen en over de Philipsdam langs Zierikzee naar de Brouwersdam. Het was onderweg wisselend buien en droog, maar toen we eenmaal in Zeeland waren aangekomen was het fraai zonnig weer. Aan de kust stond een harde wind, dus ook daar niet gefietst. Op de Brouwersdam, met uitzicht over de Noordzee met heel veel kite surfers hebben wij geluncht. Even nog langs Ouddorp om te kijken hoever het staat met de nieuwe camperlokatie voor Camping De Klepperstee (is pas in oktober gereed). En daarna via Havenhoofd en de Haringvlietdam weer terug naar huis.

Juli-Aug                                                                               Huizen (NH) en Alblasserdam (ZH)

Donderdag 28 juli reden in de namiddag richting Huizen. Via de A 15 en A27 (zonder file deze keer) waren we om 18.00 uur op de parking in Huizen aan de IJsselmeerstraat, waar een 6 tal plaatsen zijn ingeruimd voor campers. Voor ons de eerste keer dat wij op deze gratis camperplaats kwamen.  Na het ontbijt en de koffie kropen we op deze bewolkte vrijdag op de fiets voor een tocht via de knooppuntenroute die vlak langs de camperplaats loopt. Langs het Gooimeer en Oud Valkeveen, reden we naar Naarden Vesting.

Aan de buitenkant vergelijkbaar met onze woonplaats Hellevoetsluis, doch deze vesting is vele malen groter.

Binnen in de vesting zijn leuke pandjes en winkeltjes en de nodige toeristische bezienswaardigheden. Na een koffiestop in de vesting, ging het langs het Naarderbos en onder de A6 door naar Muiderberg. Daarna terug langs het Naardermeer (moeten we de volgende keer eens gaan bezoeken) richting Bussum en Naarden om tenslotte via Crailo en het fraaie natuurgebied De Tafelberg weer terug te rijden naar de camperplek.

Het was vandaag en bewolkte dag, maar slechts 3 druppels regen gehad. Nou dat is de moeite niet. Overigens vandaag een fraai afwisselende tocht gemaakt door natuurgebied, langs het water en door kleine stadjes.

Op zaterdag kozen we voor een route via het westen van Huizen. Langs de moderne bebouwing aan het Gooimeer reden we daarna in zuidelijke richting door het “oude deel” van Blaricum richting Laren. Ook nu weer fraai afwisselend door bosgebied en landerijen.  Na Laren reden we over de Westerheide (met schaapskudde) richting de Tafelberg naar het centrum van Huizen.

Op de markt lekkere vis gekocht en gegeten en toen weer terug naar ons “huis”. In de loop van de middag vertrokken we binnendoor via Hilversum, langs de Loosdrechtse plassen en Vinkeveen richting het Groene Hart. Via Woerdense Verlaat en Noorden ging het naar Nieuwkoop voor de  verjaardag van onze (schoon)zus.

Na een gezellige verjaardag en prima ontbijt gingen wij zondag de 31e met de camper richting de Alblasserwaard. Via Gouda naar de N 207 richting Stolwijk en Bergambacht en toen over de N210 naar het pontje bij Krimpen a/d Lek. Aan de overkant ligt Kinderdijk. Een smalle weg voert je door Kinderdijk en dan over de dijk naar Alblasserdam. Op de camperplaats aan de Haven is plek voor 15 campers. Deze plek is nu nog gratis.

‘s Middags hebben we een kleine fietstocht gemaakt langs de molens van  Kinderdijk. En natuurlijk druk met veel toeristen. (veelJapanners)

In tegenstelling tot de voorgaande dagen werd het vandaag steeds beter weer. Blauwe lucht en een lekker zonnetje. Hè, hè, eindelijk zomer in Nederland?? We hebben zelf buiten kunnen eten en ’s avonds nog enige tijd buiten kunnen zitten.

Maandag 1 augustus; Eindelijk een strak blauwe lucht.  Weer prima fiets weer. Vanuit Alblasserdam  reden we via Papendrecht richting Sliedrecht. Over het fietspad langs de spoorbrug gingen we over de Beneden Merwede richting het Recreatiegebied De Merwelanden. Onder de N3 door ging het langs het Wantijpark naar het centrum van Dordrecht. Deze stad hebben wij in het verleden al eens bezocht, dus deze keer geen” stadsstop”. Aan de kop van Dordrecht aan de Beneden Merwede is een halte voor de waterbus en de fast ferry.

Wij gingen met de waterbus naar Papendrecht om uiteindelijk weer terug te rijden naar Alblasserdam.  Ook de waterbus werkt met een OV kaart (die we niet hebben), maar contant betalen was ook (nog) mogelijk. Ik begrijp dat je wel iets duurder uit bent.  Het eten voor deze avond hebben wij maar uit een lokaal fastfood restaurant gehaald dat aan de overkant van de camperplaats ligt. De frites en andere snacks smaakten prima in het zonnetje. En dat met uitzicht op het drukke haventje  van de Watersportvereniging.  In de loop van de middag liep de camperplaats helemaal vol. Veel Italiaanse en Spaanse campers.  Om acht uur waren wij weer thuis van weer een gezellig weekendje camperen.

Juli                                                                                                                          Voorst (G)

Zaterdag 2 juli reden wij om half tien richting het Oosten. Dit weekend hebben we afgesproken met vrienden uit onze vorige woonplaats. Zij zijn al een aantal jaren langer dan wij ook helemaal campervirus "besmet". Eerst zouden we naar Schagen gaan, maar gelet op de weersverwachting kozen we voor de camperplaatsen bij Boerderij De Kolke, waar wij in april al eens een overnachting hadden gehad. Toen zagen we al dat dit een lokatie was om nogeens terug te komen. De TT ingesteld op de snelste route en ondanks het begin van de zomervakantie was het wel druk op de weg, maar we kopnden doorrijden. Via de A15, A16 en A12 ging het richting Utrecht. Over de A27 tot Hoevelaken en daarna over de A1 naar de A1 afslag Voorst. De camperplaats bij hadden we snel gevonden. Onze vrienden was net daarvoor gearriveerd.

Hallo, hallo, en toen eerst even lunchen. De zaterdagmiddag hebben wij een kleine fietstocht gemaakt. Bij het eerste knooppuntenbord even een route bepaald en toen door het Appensebos richting KLarenbeek. Toen fietsend langs de landerijen en de Voorster Beek terug. In de camper gezamelijk gegeten en daarna 's avonds weer heel veel gekletst, want ja, we zien elkaar niet zo vaak.

Zondagmorgen na het ontbijt en de koffie weer op de fiets voor een tocht richting Bussloo. Aan de rand van het bos, hielden we een lunchstop met fraai uitzicht over de landerijen rondom. Jammer dat het een grijze dag was vandaag.  Daarna door het bos naar het recreatiegebied Bussloo. Een fraai bosachtiog gebied met grote waterplassen en rondom veel recreatiemogelijkheden. Bij een zonnige dag zal het hier best druk zijn, maar helaas vandaag niet. Terug bij de campers de stoelen buiten gezet, want ondanks de grijze lucht was het redelijk om te doen. Tijd voor een hapje en een drankje en daarna het eten. De vleesspiezen op het camping brandertje smaakten uitstekend. Beetje salade, beetje wijn, beetje bier, ach een mens is gauw tevreden.

Maandag was het een stralende dag. De zon, gelukkig maar, dat is wel zo leuk. Vandaag ging de fietstocht richting Zutphen. Na eerst nog het verkeerde knooppunt te hebben gevolgd, maar dat hadden we gelukkig gauw in de gaten, ging het richting Zutphen. Over de oude IJsselbrug en een stuk door de stad, reden we over het Twente kanaal richting de IJssel.

Bij een picknicktafel met een fraai uitzicht over de rivier smaakten de broodjes weer prima. We zagen daar geregeld ooievaars.. Het blijkt dat daar in de buurt een Ooievaars buitenstation is. Toen wij na de lunchstop verder reden richting Gorssel hebben wij nog vele ooievaars gezien en ook een aantal nesten met jongen.

Na Gorssel gingen we met een pontje over de rivier richting De Wilp. Ook aan deze kant van de rivier waren een aantal ooievaarsnesten.

Over een smalle dijk met uitzicht over de rivier fietsten we in Zuidelijke richting richting Voorst. Het welverdiende ijsje in een snackbar in Voorst smaakte uitstekend. Terug bij de campers konden we weer lekker buiten zitten en buiten eten.

Rond kwart voor acht verlieten we de camperplaats en gingen we weer terug naar huis. De TT stuurde ons nu (en ja wij lieten ons sturen) over de A50 en A15 terug. Toch iets anders dan de heenweg, maar dit deel vinden we toch wat rustiger dan de route via Amersfoort en Utrecht. We kijken terug op een bijzonder gezellig weekend.

Mei                                                                       Bedburg-Hau Nordrhein Westfalen Duitsland

Een extra lang weekend. Vanwege de 5e mei (donderdag) had Gerda een vrije dag en zijn we iets na het middaguur richting Duitsland vertrokken. Het gebied van de Niederrhein hadden wij vorige jaren al deels leren kennen vanuit de CP in Kranenburg, en deze keer kozen wij voor de CP op het Womopark Moyland in Bedburg-Hau. Via de A15, A73 en de A77 reden we langs Goch naar Bedburg-Hau. De CP ligt een kilometer of vijf na Bedburg op een fraaie lokatie achter het kasteel Moyland.

De camper geïnstalleerd op het grote veld en bij een info kiosk op de nabij gelegen parkeerplaats foldermateriaal van de omgeving gehaald. Iets na 18.00 uur kwam de Platzwart het staangeld voor de camper ophalen. Tevens gaf hij een bestelbon voor verse broodjes voor de volgende morgen. Wat een service.

Vrijdagmorgen na de lekkere verse broodjes bij het ontbijt hebben wij e.e.a. ingepakt voor de 1e fietstocht in de omgeving. Vanaf de CP reden we langs een bosrand over een heuvelachtig pad richting Bedburg en Kleve. Na een korte stop onderweg richting Kleve bij een monument voor Prins Maurits van Nassau, reden we in KLeve eerst naar Zentrum Oberstadt en toen richting Unterstadt, waar we in een park hebben geluncht. Hierna reden we via het Zentrum Unterstadt achter het station langs (daar is ook een CP) richting Hasselt en Till langs de landerijen weer terug naar de CP. Een mooie tocht van 31 kilometer.

Op de zaterdag kozen we voor een deel van het gebied ten zuiden en ten oosten van Bedburg. Vanaf Moyland ging het naar Louisendorf en Kalkar. Een leuk stadje om te bezoeken.

Op de markt hebben we even gepauzeerd voordat we verder gingen. Langs het "pretpark" reden we door Honnepel naar Grieth.

Een klein dorpje gelegen aan de Rijn. Daar hebben we geluncht (picknick dus) met een mooi uitzicht over de rivier en de vele schepen. Via Wissel en Till kwamen we na 45 kilometer weer terug op de CP. 's avonds nog eens 4 kilometer vv naar Till, waar we op het terras van "De Alte Schmiederei" heerlijke schnitzel hebben gegeten.

Na 2 dagen fietsen besloten we om de zondag rustig aan te doen en in ieder geval het Schloss Moyland te bezoeken. Eerst natuurlijk een lekker ontbijtje met wederom verse broodjes, en eitje, en telefoontjes van onze kinderen (het is tenslotte moederdag, hoewel wij dat nou niet echt vieren) en toen op naar het Schloss. Wij treffen het, entree gratis vandaag, maar helaas het Schloss ist geschlossen. Blijkbaar is dat zo eens in de maand, maar je mag dan wel gratis het park rondom dit Schloss bezoeken. Nou zie ik (Frans) persoonlijk niet zoveel aan die plantjes (groen=groen), maar Gerda kan daarvan genieten en uitgebreid stilstaan bij alles wat "groeit-en-bloeit."

Na ruim 1 uur hadden we het wel gezien en gingen terug. Toch hebben we in de middag de fietsen weer gepakt om via de landerijen richting Bedburg te fietsen om daar in een lokale ijssalon een overheerlijk aarbeienijsje te verorberen. Neem van mij aan, het waren flinke ijs coupes. 's Avonds voor de camper buiten zitten bbq'en.

De maandag hebben we de terugweg weer aanvaard. We kunnen weer terugkijken op een prachtig zonnig weekend, waarin we totaal 93 kilometer hebben gefietst.

April-Mei                                                                                    Voorst-Almen-Neede (G)

Na de trip naar Normandië hadden we voor het laatste weekend van april het plan opgevat om onze hobby's maar weer eens te combineren. Beetje "camperen", beetje "fietsen", beetje "country" maar vooral veel buiten als het even kan met die mooie weersverwachtingen. De 29e april gingen wij naar de CP bij Boerderij De Kolke aan de Klarenbeekseweg in Voorst. Een klein plaatsje iets boven Zutphen. De TT liet ons iets te ver doorrrijden, alhoewel we niet gek staan te kijken als we een zandpad op moeten, maar gelukkig konden we tijdig keren. Al snel vonden wij een plaatsje aan de rand van de CP met een fraai uitzicht over de akkervelden

Zaterdag de 30e april hebben wij onder een stralend oranjezonnetje een fietstocht in de omgeving gemaakt. Vanaf de CP in Voorst reden we langs Empe en KLarenbeek richting het Appense Bos. Via een groot recreatieterrein bij Bussloo, waar wij lekker in het zonnetje hebben geluncht reden we weer terug naar de CP in Voorst. Een beetje jammer van de iets te harde wind op deze dag. Iets na 16.00 uur verlieten wij de Boerderij en reden naar de CP bij De Nieuwe Aanleg in Almen.  Wij zijn hier wel vaker geweest de afgelopen jaren, maar nu stonden we helemaal alleen. Op zaterdagavond werd een country avond georganiseerd waar wij heen gingen. Een verslag hiervan staat op de country pagina.

Zondagmorgen 1 mei, iets voor 10.00 uur ging de telefoon. Onze vrienden uit Neede. Of wij zin hadden om mee te gaan naar het Duitse Nordhorn. Daar was een countrymiddag, georganiseerd in een lokatie waar zij wel eens meer waren geweest. Nou, het was niet echt aantrekkelijk fietsweer (nog steeds die harde wind) dus dat leek ons een prima plan. We spraken af om elkaar op de parkeerplaats bij een hotel (je weet wel, met die grote vogel op het dak) te ontmoeten en daarna richting Nordhorn te rijden. Keurig op de afgesproken tijd waren we daar en gingen naar Duitsland via  Oldenzaal en Denekamp reden we naar Nordhorn. Een drukke maar gezellige boel. Een klein verslag hiervan staat op de country pagina. Na afloop reden we terug naar Eibergen. Met nog een ander stel hadden we afgesproken om bij de Griek te gaan eten. Prima zo'n afsluiting. Daarna door naar Neede waar wij de camper op de oprit hebben geparkeerd en onder het genot van een kopje koffie en een drankje nog lang hebben zitten kletsen.

Maandagmorgen na een voortreffelijk ontbijt namen we afscheid en gingen weer richting het westen.

April 2011                                                                                                Bollenstreek (NH)

Vandaag de 8e april eerst nog 2 dagen in Nederland op pad voordat wij onze 1e langere reis gaan maken. De 1e stop  even langs onze kleinzoon (moeilijk te begrijpen voor een mannetje van 2 "camper-opa-oma weg"). Ik heb hem een van mijn miniatuurcampers gegeven, kan hij daarmee spelen als we weg zijn, en daarna zjn we uitgezwaaid door schoondochter en kleinzoon. Zo, die weet dat we weg zijn. Door naar de 2e stop bij Gerda’s moeder in het verzorgingshuis. Daarna binnendoor naar het Groene Hart. Via Waddinxveen, Alphen en Ter Aar gingen we naar Mijdrecht. De camperplaatsen daar werden echter ingenomen door caravans en bestelbusjes (Engels kenteken). Alleen 2 vrouwen en kindertjes. De mannen waren zeker aan het werk?? We vonden dit niks en zijn toen maar doorgereden naar de camperplaats van vorige week in Abbenes. Daar stonden totaal 10 voornamelijk buitenlandse campers

Op zaterdag 9 april hebben we een flinke fietstocht gemaakt vanaf de CP richting de kust. Via de Ringvaart, Sassenheim, Teylingen en Noordwijkerhout reden we naar de boulevard van Noordwijk. Daar gepauzeerd bij een viskraam. Broodje paling en portie kibbeling. Onderweg waren we al veel fietsers tegengekomen op deze prachtige zonnige dag. Daarna door via de duinen naar Lisse, waar ook veel wandelaars op de route liepen. Langs het station van Lisse en de Keukenhof reden we dwars door het centrum richting de Ringvaart om uiteindelijk weer terug te gaan naar de CP. Totaal 46 kilometer gefietst. In de namiddag vertrokken wij naar Nieuwkoop voor de verjaardag van onze zwager. De camper daar op de oprit geparkeerd.

April 2011                                                                                      Weekend Abbenes (NH)

Net over de grens van Zuid Holland ligt Abbenes. Ons doel voor dit weekend. De 1e april vertrokken wij eerst over de snelweg richting Den Haag, om daarna binnendoor via Wassenaar en Katwijk en een lunchstop onderweg naar De Zilk te rijden. Daar bezochten wij een camperbedrijf waar wij een aantal (nieuw en jong gebruikte) Hymer campers hebben bekeken. Ook van dit merk hebben wij nu met ons wensenlijstje een goed beeld voor onze toekomstplannen.  Na eerst nog wat kleine inkopen in Hillegom te hebben gedaan, reden wij naar de camperplaats aan de Kaagweg in Abbenes. Midden tussen akkerlanden, spoorlijnen en snelwegen, en in de buurt van het plassengebied, is hier een fraaie camperplaats. Er stonden reeds 6 campers naast de loods. Echter achterop het terrein werd een nieuwe camperplaats ingericht. Dus daarheen. De camper geparkeerd aan de rand van de akkervelden. De stroompaaltjes waren nog niet geplaatst, maar m.b.v. een kabelhaspel konden wij toch de camper op de stroom aansluiten.

Zaterdag was een prachtige zonnige dag met een beetje (te) veel wind. Maar toch fietsen. Via de Kaagweg reden wij richting de Ringvaart.

Over het aquaduct (A4) reden wij via Weteringbrug en Oude Wetering richting het Braassemermeer. Al veel fietsers onderweg en een klein beetje recreatie op het water. Tijd voor de lunch op een bankje langs het water met een fraai uitzicht over de plas.

Via Roelofarendsveen en een klein stukje langs de Wijde Aa, reden we naar Rijpwetering en Oud Ade. Helaas was het pontje richting de Kaag nog niet in de vaart, dus fietsten we verder langs Leiden en met een fietspontje over De Zijl naar Warmond.

Oei, net als vorige week weer (dezelfde) een band lek. Nou ja, fiets op de kop, bandje plakken, oppompen en gaan. Nou ja, gaan?? Nog geen kilometer en de band liep weer leeg. Nou wij dus ook maar lopen richting Sassenheim. Gelukkig vonden we daar een fietsenmaker die ondanks dat hij bijna ging sluiten, toch een nieuwe binnen- en buitenband om het achterwiel wilde plaatsen. Terug naar de fietsroute en via Buitenkaag reden we weer langs de Ringvaart naar de camperplaats.

Aan het eind van de middag nog heerlijk buiten gezeten en genoten van de haasjes en fazanten in het land zo vlak voor de camper. Af en toe een vliegtuig over (ja, dichtbij Schiphol, maar voor ons niet hinderlijk).

Op zondag reden wij rond het middaguur weer naar huis. Verjaardag van onze kleinzoon. (2 jaar)

Maart 2011                                                                                 Weekend Beekbergen (G)

Donderdag de 24e vertrokken wij om half zeven richting Houten. Het plan was om in Houten te overnachten,om de volgende dag de Expo te bezoeken. Nou, lekker na de avondspits en dan een klein uurtje. Helaas, file onderweg op de A15 bij Papendrecht. Een vertraging van ruim 40 minuten. Uiteindelijk reden we iets na half negen de parkeerplaats op . Er stonden al een zestal campers. Allemaal “bekenden” van het camperforum. Nou ja, wat forumnaam betreft, want voor de rest kenden we niemand. Leuk om ook op die manier mensen te ontmoeten.

Na een rumoerige nacht (parkeerplaats vlak naast de A27) maar ja, wel gratis, gingen wij op vrijdagmorgen om 10.00 uur naar de Expo waar een grote camperbeurs werd gehouden. Gelet op onze toekomstplannen en ons wensenlijstje voor een andere camper ga je toch heel anders zo’n beurs bezoeken. Veel meer doelgericht en kritisch kijken naar en in de diverse campers. Na bijna 3 uur rondwandelen en bezichtigen van de diverse campers reden wij naar onze 2e bestemming dit weekend. Camping ’t Liederholt in Beekbergen.

Wij hadden ons aangemeld voor een informatie weekend over Schotland. Via het camperforum was er een topic gestart voor dit info weekend. Binnen no-time waren de 30 camperplaatsen volgeboekt. Even melden bij de receptie, wat formaliteiten, en toen naar het camperveld. Voor de receptie liep ik nog een oud collega tegen het lijf, die met zijn vrouw en camper ook op deze camping stond. Wat een toeval.

Op het “Schotland terrein” waren al diverse campers gearriveerd, waaronder de camperaars welke ook in Houten hadden overnacht. We werden hartelijk welkom geheten door Ad, een van de organisatoren en zelf enthousiast Schotland “fan”. Al snel hadden wij een plekje gevonden. Eerst even de camper geïnstalleerd en daarna alvast kennis gemaakt met de diverse medecamperaars.

Op de vrijdagavond werden wij om 20.00 uur ontvangen met een kopje koffie en een inleidend praatje door de organisatie. Guust (een van de medeorganisatoren) nam, op de voor hem kenmerkende Brabantse wijze het woord en even later kwam Ad , geheel in Schotse stijl en met zijn doedelzak, de zaal in. Helaas heb ik van Ad met het bespelen van de doedelzak geen foto. Het programma voor de volgende dag werd toegelicht en er was ruim de tijd om onder het genot van een drankje even met elkaar kennis te maken en te kletsen. Ad speelde nog een aantal muziekstukken op zijn doedelzak.

Zaterdag 26 maart (we hadden voor alle zekerheid de wekker maar gezet, want uit ervaringen weten we dat we ontzettend lang kunnen slapen in de camper) werden wij om 10.00 uur verwacht in de recreatieruimte van een naastgelegen camping (er waren nog meer groepen in ’t Liederholt) voor de presentaties en informatie.

We werden geheel in stijl weer welkom geheten door onze gastheer Ad.

Als eerste werd een presentatie gegeven door Jaap Tol van overtochten.nl  Een organisatie waar je overtochten bij diverse maatschappijen kunt boeken. Overtochten naar Engeland, Schotland, Griekenland, Scandinavië, noem maar op. De diverse mogelijkheden voor de oversteek naar Engeland werden aangegeven evenals een indicatie van de prijzen. Er werden wat filmpjes getoond, de mogelijkheid tot vragenstellen was er en natuurlijk voldoende foldermateriaal.

Na een korte pauze was het de “beurt” aan Jan en Simonne, die vrij recent en lange trip door Schotland hadden gemaakt. Via een leuke en boeiende presentatie, met veel foto’s, werden allerlei wetenswaardigheden over Schotland verteld. Voor zover dat ging, want Simonne had bijna geen stem meer. Naast het links rijden (overigens schijn je daar snel aan gewend te zijn) was zeer opvallend de toch smalle weggetjes in Schotland. Ook het “wildcamperen” in Schotland kwam uitgebreid aan de orde. Gelet op het beperkt aantal camperplaatsen en campings is dit een prima vorm van overnachten. Ook aan de diverse interessante te bezoeken (soms erg toeristische) plekken werd aandacht besteed.

Hierna was een lunchpauze. De benen even strekken, terug naar de camper, wat gebabbeld en na de lunch weer terug.

Hierna werd een presentatie gegeven door Dick & Yvonne. Ook zij, als ervaringdeskundigen, die in 2007 en 2010 Schotland hadden bezocht gaven een fraaie presentatie welke ook werd ondersteund met mooie foto’s van hun trips. Speciaal werd aandacht geschonken aan het reizen met honden, omdat veel camperaars een viervoeter als metgezel meenemen. Bij deze presentatie was ook veel aandacht voor het wildcamperen, wat trouwens prachtige plaatjes opleverde. Inderdaad in “The Middle of Nowhere” het is een paar keer voorbij gekomen, en de praktijk laat heel verlaten maar prachtige plekken zien.

Tenslotte werd door Leo (onze enige Zuiderbuur in dit gezelschap) verteld over “Motorhoming-wild” in zowel Engeland en Schotland. Op een zeer amusante wijze wist ook hij het complete gezelschap te boeien.

Tenslotte had Guust (samen met Leo) nog gezorgd voor diverse ingebonden boekjes over de camper overnachtings mogelijkheden in Engeland en Schotland. De service was helemaal compleet doordat Leo ook de mogelijkheid gaf om de info op USB Stick aan te leveren. Zo, dat hebben wij alvast in de laptop staan.

Hierna was een whisky proeverij waar door veel deelnemers (voor de 1e keer) kennis werd gemaakt met deze schotse drank. We hebben daar zelf niet aan meegedaan (wij zijn  niet zulke whisky drinkers), maar uit de verhalen begrijp ik dat het zeer geslaagd was.

De zaterdagavond werd afgesloten met een voortreffelijk en gezellig diner.

Zondag de 27e was een fraaie lentedag. Na de koffie en wat gepraat (niet alleen loos gebabbel maar ook veel informatie uitwisseling) hebben wij de fietsen van de camper gehaald voor een fietstocht in de omgeving. Via het

Liederbos en Hoenderloo ging het naar Radio Kootwijk.

Veel wandelaars en fietsers onderweg. Daarna via Hoog Buurlo en het Ugchelse Bos weer terug naar de camping. De meeste camperaars waren daar nog, maar vertrokken aan het eind van de middag. Wij (en nog een aantal) bleven nog een nacht langer. 's Avonds kwam Ad nog even langs. Onder het genot van een kopje koffie hebben we heel wat wetenswaardigheden kunnen uitwisselen.

Ook maandag de 28e weer een mooie dag. Wij werden weer gewekt door het geluid van een "timmerende" specht.

Ad en Liesbeth kwamen afscheid nemen en wij gingen weer op weg voor een fietstocht.

Nu reden wij via het Liederbos richting Beekbergen. Onderweg nog een forse helling (10%) te gaan, gelukkig voor ons de goeie kant op, dus naar beneden. Brood en beleg gekocht voor onderweg en toen verder richting Lieren. En ja, helaas, je hoopt dat het nooit gebeurt, een lekke achterband van de fiets van Gerda.

Als niet-techneut, is een van de weinige dingen die mij redelijk afgaan het plakken van een band. Gelukkig was het gat dusdanig groot, dat het snel gevonden was

De klus was snel geklaard en gelukkig bleef de band hard.

Via Oosterhuizen en Loenen reden we door het bos langs een waterval (nou ja...) richting De Woeste Hoeve, waar we even hebben stil gestaan bij het oorlogsmonument. Door naar het volgende knooppunt en de camping. Daar stond nog 1 camper.

De twee fietstochten gingen door bosrijk , maar wel geaccidenteerd terrein met hier en daar venijnig vals plat, maar we hebben het gered. Totaal weer 74 fietskilometers erbij getrapt.

Uiteindelijk de camper reisklaar gemaakt en vertrokken we binnendoor richting Utrecht. Na een snelle snack bij de Mac waren we om 20.00 uur weer thuis.

Een geweldig weekend met dank aan de organisatie van dit weekend.

Maart 2011                                                                        Weekend Almen (G)

Vrijdag de 18e zijn we op pad gegaan. Eerst naar Dordrecht naar de Adria importeur die een weekend show had. We hebben daar de diverse Adria modellen bekeken. Vanwege onze toekomstplannen willen wij ons breed oriënteren op onze zoektocht naar een andere ruimere camper. De ervaring van de afgelopen jaren in onze camper heeft een wensenlijstje opgeleverd waaraan de volgende camper zou moeten voldoen. Nog even de NKC en ACSI stand bezocht (prijsvraag ingevuld en ACSI DVD campings 2010 gekregen). Het aanbod gebruikte campers was erg beperkt. Daarna door richting Winterswijk. Bij Obelink een aantal artikelen gekocht, gegeten en toen naar de camperplaats (P1) in Bredevoort.

De volgende morgen het stadje doorgelopen. Er was een kleine boekenmarkt, maar weinig publiek. Bij de plaatselijke bakker nog lekkere verse broodjes gekocht en toen weer terug naar Winterswijk.

Daar hebben wij bij een camperbedrijf verschillende merken nieuwe en gebruikte campers bekeken en weer goede bruikbare ideeën opgedaan. Hierna gingen wij op weg richting Almen. Onderweg in de buurt van Borculo bij de Hambroekplas de camper geparkeerd en de verse broodjes verorberd. Daarna rondom de plas gewandeld. Na de wandeling weer de camper in en via een fraaie rit binnendoor uiteindelijk naar de camperplaats aan het Twentekanaal in Almen. Er stonden nog 2 campers. Op deze zonnige zaterdagmiddag hebben wij heerlijk buiten in het gras gezeten. Kijk zo zijn wij graag het begin van het voorjaar in Nederland.  Ik heb nog even naar het vissen van de  mede camperaars gekeken, lekker gebabbeld, maar geen vis gezien.

Op de zaterdagavond was er een country avond in De Nieuwe Aanleg bij de camperplaats. Een verslag hiervan komt op de country pagina.

De zondag was weer een stralende dag. Dus na het ontbijt de fietsen van de camper gehaald, lunch klaargemaakt en via de knooppunten routeplanner DVD een route gemaakt. We kozen voor een route door Almen, over het riviertje de Berkel en via een bosrijk gebied bij Velhorst en Het Grote Veld naar Lochem om uiteindelijk langs het Twentekanaal weer naar de camperplaats te rijden. Een tocht van ongeveer 40 km. Veel fietsers en wandelaars onderweg gezien, maar ja, logisch met dat fraaie zonnige weer.

Op de maandag na het ontbijt de terugtocht begonnen. In de buurt van Arnhem getankt en op een dijkje in de buurt van Driel met uitzicht op de stuw in de Neder-Rijn een koffiepauze gehad.

Toen door naar de camperplaatsen op de mix parking in Tiel. Hier zijn 4 camperplaatsen op de parking. Het uitzicht is fantastisch. In het oosten de brug over de Waal bij Beneden Leeuwen, recht voor de veerpont naar Wamel en in het westen het verdere verloop van deze druk bevaren rivier. Grote en kleine binnenvaartschepen en zelfs al cruisseschepen komen langs. Na de lunch op een bankje bij de rivier zijn we Tiel ingewandeld. Beetje winkelen, beetje boodschappen. In de namiddag nog van het uitzicht genoten, eten klaargemaakt en daar gegeten. Even na half zeven terug richting huis.

Maart 2011                                                                Weekend Brugge (België)

Op woensdag de 9e hebben wij de camper uit de stalling gehaald voor onze 1e trip dit jaar. Nadat de camper weer reisklaar was gemaakt, vertrokken we op vrijdag om 11.00 uur en reden we over de Haringvlietdam en de Brouwersdam door het Zeeuwse landschap richting het zuiden. De eerste stop was in Westkapelle waar ons favoriete vispaleis helaas was gesloten. Nou ja, dan maar een koffiestop. Verder richting Vlissingen en de Westerscheldetunnenl richting Terneuzen. Even gekeken op de camperplaats bij het zwembad en daarna iets verderop een plekje gezocht met uitzicht op de Westerschelde voor de lunch. Weinig scheepvaart verkeer. Via Sas van Gent en de Belgische plaatsen Zelzate en Eekloo (tankstop) over de N9 naar Brugge. De camperplaats aan het Bargeplein was snel gevonden. Deze CP was al aardig vol. De stroom aangesloten, wat gedronken en daarna de 1e verkenning van Brugge. Vanaf de CP loop je zo het oude Brugge in.

Na een nacht, waarin een zangvogel zijn/haar uiterste best deed om ons uit de slaap te houden (nachtegaal??) en een lekker ontbijt zijn wij naar het oude centrum gewandeld.

Vanaf de CP door het Minnewaterpark eerst naar het Begijnhof. Mooie witte huisjes en een kapel rondom een plantsoen.

Daarna door een wirwar van kleine straatjes naar de Markt. Het was aanzienlijk drukker dan de (late) vrijdagmiddag. Wij hadden al gezien, dat naast de CP een groot parkeerterrein was voor touringcars. Daar stonden al veel meer bussen dan gisteren. Veel toeristen, (school) jeugd en natuurlijk heel veel Japanners, maar ja, die kom je in heel Europa tegen. Ook op de Markt was het lekker druk. In het midden stonden de koetsiers met hun rijtuigen om de toeristen door de stad te rijden. Na de nodige foto's van de gevels en de gebouwen rondom de Markt,

hebben wij, in een zonnetje, koffie met wat lekkers genuttigd. Daarna door richting de St. Jansstraat voor het bezoeken van het chocolade museum. Bij de entree kreeg je gelijk een chocolaatje en een "routebeschrijving" door het gebouw. In een aantal zalen werd de geschiedenis van de cacaoboon, de diverse soorten chocolade en de bereiding verteld. Tevens was er een filmzaal met een film over de pluk in Zuid Amerika tot de verwerking van de bonen. Tenslotte was er een demonstratie waarin stap voor stap de productie van de (gevulde) chocola werd getoond. De diverse ingrediënten vooor de verschillende soorten chocola (wit, melk of puur) werden benoemd en getoond en er was een machine waarin de chocola werd bereid. Met deze vloeibare chocola werd een vorm gevuld. Na deze demo kreeg iedereen een lekker gevulde praline. Tijd voor de lunch. Een gezellig terras was al gauw gevonden en natuurlijk hebben we lekkere Belgische frieten gegeten.

Hierna hebben wij nog een forse wandeling gemaakt door de straatjes en steegjes met hun fraaie gevels en langs de grachten. Veel rondvaartbootjes "volgestopt" met toeristen op het water.

Voordat wij terug gingen naar de camper hebben we uiteraard eerst nog even wat overheerlijke chocola gekocht. Er zijn daar in Brugge iets van 49 chocolade winkels.

Op zondag zijn wij vanuit Brugge vertrokken richting Zeeuws Vlaanderen. Via Zeebrugge en Knokke richting Cadzand Bad en Breskens. Daar hebben wij een kleine wandeling bij de haven gemaakt, brood gekocht en zijn toen verder gereden via kleine plaatsjes als Nummer Eén en Hoofdplaat naar Terneuzen. Lunch aan de Westerschelde. Lekker druk daar op deze zonnige zondag met veel wandelaars en fietsers. Weinig scheepvaart te zien.

We wilden via Ossenisse richting Hulst, maar vanwege een optocht in Ossenisse (verlaat carnaval??) moesten we via een kleine omweg door de polder naar Hulst. De camperplaats aan het Havenfort was snel gevonden. Het was overvol op het parkeerterrein, maar op de CP geen camper te bekennen. In de namiddag hebben wij over de vestingwallen gewandeld, wat foto's geschoten en in een kleine taveerne gegeten. Bij terugkomst was de parkeerplaats geheel verlaten en waren wij de enige camper. Ik had op meer gerekend, maar ja, het is nog vroeg in het seizoen. Ook nu in de nacht een "gevederde vriend" die kwetterend liet horen dat die er was.

Maandagochtend na het ontbijt een klein beetje voorraad in de camper aangevuld (zo'n 1e keer op stap heb je toch blijkbaar nog niet alles ingepakt) en rond half twaalf zetten wij onze tocht voort. Via Beveren en Antwerpen reden we bij Putte Nederland weer binnen . Daarna binnendoor richting Yerseke waar we bij de vissershaven hebben geluncht en op de dijk een "frisse neus"gehaald.

Over allerlei dijkjes naar Wemeldinge, Goes en Wilhelminadorp reden we naar de Oosterschelde kering. Op de Brouwersdam hebben we met uitzicht op de Noordzee een lange pauze gehouden en gegeten en daarna weer terug naar huis.

We kijken terug op een geslaagd, gezellig en zonnig 1e weekend weg met de camper.