Camper & Country

Click here to edit subtitle

2011 Frankrijk. Via de Verdon naar de Middellandse Zee

Do 8 sept. In de middag vertrokken via de A29 en A 57 richting Bergen op Zoom om daarna via Antwerpen en de A 13 via Hasselt en Luik en de E 241 naar St. Vith in de Belgische Ardennen. Onze eerste stop op weg naar het zuiden.

Vr 9 sept. Vanuit St. Vith over de A 60 richting Bitburg en de E 29 naar Luxemburg. Natuurlijk even tanken ( 1,17 voor een liter diesel) om daarna Luxemburg weer te verlaten en Frankrijk in te rijden. Tot en met Nancy de snelweg en daarna net onder Nancy de afslag naar de D 331 die iets voor Colombey overgaat in de D 974. Via Neufchateau en over de D 74 gingen we naar Goncourt. Een fraaie CP aan de Maas. Dit is overigens een heel klein riviertje hier. De CP liep in de loop van de namiddag aardig vol.

Za 10 sept. Om een uur of acht vindt een inwoner van het dorpje het leuk om al toeterend langs de CP te scheuren. Of was het toch de bakker?? Nou zijn de meeste camperaars toch al wakker om die tijd, maar toch. Via de D74 reden we verder naar Langres en over de D674/974 richting Dijon. Een mooie heuvelachtige omgeving Hier besloten we om toch een deel van deze dag over de snelweg te rijden. Dus richting Lyon over de A31 met een kleine file voor de tunnels van Lyon. Daarna een drukke weg langs de Rhône. Via afslag 12 na Vienne ging het over de N7 en de D122 naar Beausemblant.

Even zoeken, want de CP was “verstopt” achter een kleine kermis in opbouw. De muziek deed het in ieder geval en iets voor zessen waren wat kleine attracties open. Vanaf half negen was het volop kermistijd. Gelukkig maar 1 tent die muziek draaide en niet allerlei takkeherrie door elkaar heen. Om 21.00 uur liepen wij even een rondje dorp en zagen daar de plaatselijke drumband al klaarstaan voor een jaarlijkse lampionnenoptocht. Nou die liepen ook even een rondje dorp, dus gauw klaar, want ja, zo groot is het hier nou ook weer niet. Om 23.00 uur ging het geluid van de kermismuziek aanmerkelijk zachter en om middernacht was de kermis afgelopen. Dus toch een rustige nacht gehad. Overigens was de CP helemaal vol.

Zo 11 sept. Eerst verse baguette gekocht bij een plaatselijk winkeltje. De bakker was gesloten, maar dit winkeltje had een tijdelijk brooddepot. Servicen van de camper op de CP en toen weer op weg. In het dorp was een “rommelmarkt” (vide grenier ofwel vrij vertaald een lege zolder). Nou daar komen de Fransen wel op af zeg. Overigens zagen wij in elke dorpje op onze reis deze zondag dat er overal rommelmarkten waren. Via de N7 reden we richting Valence en de D111 naar Crest. Over de D 93 langs de rivier De Drôme naar Die en verder zuidelijk door het Park National de Vecors naar Luc en Diois.

Langs de Saut de la Drôme over de D93 naar de D993 over de Col du Cabre naar Serres. D1075 naar Sisteron en over de N85 (Route Napoleon) via Digne les Bains verlieten we bij de kruising met de D 907 de Route Napoleon en gingen verder via Mezel en de D 953 naar Riez in het Park Naturel Regional du Verdon. Toen de D11 (111) naar Ste. Croix du Verdon. Een flink dalende weg naar dit dorp aan het meer. Helaas de CP was overvol. Ook hier waren festiviteiten waardoor een aantal camperplekken niet konden worden gebruikt. Wij kozen voor Moustiers Ste. Marie. Vorig jaar hadden we hier op de CP gestaan en dit jaar gingen we naar Camping St. Jean . We besloten hier 2 dagen te blijven staan. Weer een fraaie afwisselende etappe vandaag. Van het vlakke land naar het berg- en bosrijke gebied van de Vecors om uit te komen in de omgeving van de Verdon.

Zo hebben we volgens plan in 4 dagen de tocht naar het Zuiden volbracht.

Ma 12 sept. Zo, weer “ouderwets”wakker om 10.00 uur. Eerst de bestelde baguettes halen bij de receptie van de camping en dan lekker buiten ontbijten. Koffie met een lekkere koek. In de middag zijn we naar het dorpje op 700 meter van de camping gelopen.

Door het drukke toeristische dorpje gelopen en helemaal omhoog naar de kapel van Notre Dame de Beauvoir. Een pittige klim waarna je uiteindelijk wel een mooi uitzicht hebt op het dal en het Lac du Verdon (in de verte)

Eigenlijk veel te warm vandaag voor zo'n beklimming. Maar ja, je bent er nu toch. Aan het eind van de middag waren we weer terug bij de camper en hebben de rest van de dag lekker geluierd.

Di 13 sept. Vandaag verder op pad. Vanaf de camping reden we richting Castellane. We kozen voor de D 957 ten zuiden van de Grand Canyon du Verdon. Een fraaie en hier en daar wat smalle route vol met haarspeldbochten. Eerst nog even wat foto’s gemaakt op de brug waar de Verdon uitkomt in het Lac de St. Croix. We zagen al vele kanoërs op weg richting de Verdon. Het was weer een fantastische zonnige dag, dus lekker op het water is voor velen geen straf.

Via de D 19 en Aquines reden we over de Corniche Sublime met zijn vele panorama uitkijkpunten. En dan diep onder je in het ravijn de rivier.

Op sommige punten steken de rotswanden 700 meter boven de rivier uit. Via de Balcons de la Muscia reden we over de D71 naar Comps sur Artuby en de D 955 gingen we bij Pont de Soleils over de D 952 naar Castellane.

Daar was nog plaats genoeg op de CP aan de rivier en onder aan de grote rots. Na installatie van de camper zijn we het dorpje ingelopen. Veel winkels waren nog gesloten maar en een restaurant hebben wij wel weer ons “eerste” ijsje gescoord. Terug op de CP zagen wij een bekende camper met een kreet over geochacing. En ja hoor, twee “bekenden” welke wij ook hadden ontmoet op een in het begin van het jaar gehouden informatie weekend over Schotland stonden ook in Castellane. En tevens stond een “markant” lid (Hugo) van het camperforum ook naast hun. Leuk om mede camperaars en forumleden te ontmoeten

Omdat we geen zin hadden om zelf eten te maken hebben wij ’s avonds in een restaurant gegeten. Daar kwamen wij ook nog in gesprek met een Frans echtpaar dat leuke wetenswaardigheden over de omgeving wist te vertellen.

Wo 14 sept. Eerst weer een verse baguette gekocht bij een Boulangerie/Pattiserrie en daarna op weg naar de zee. Vanuit Castellane reden we over de D 6085 (Route Napoleon) over de Pas de la Faye naar Grasse. Wat een “rampenstad” is dat. Je komt van bovenaf de bergen de stad in en via smalle straatjes kom je uiteindelijk over de    D6185 in Cannes. Eerst even bij Leclerc boodschappen gedaan en toen verder richting Cannes, waar we langs de Middellandse Zee verder reden. Een fraaie route langs het water. Slingerend en bergop en bergaf gingen we over de D 959 door St. Raphael, St. Aygulf naar Les Issambres. Daar besloten we om een paar dagen op Camping Le Paradise de Campeers te blijven. Na installatie van de camper liepen we over de camping naar de uitgang richting Middellandse Zee. Het was half zes en nog aardig druk op het strandje. Nou na deze dag, met overigens een vrij korte rit, maar wel de hele dag weer in het zonnetje was de eerste duik in zee zeer welkom. Dus we hebben lekker gezwommen. Zoals gezegd, vandaag weer fraai zonnig weer, een graadje of 30, dus ook ’s avonds lekker buiten gezeten.

Do 15 sept. Weer een stralende dag. Eerst even bij een kleine supermarkt naast de camping een “restaurant” gekocht. (dat is een iets groter brood dan een baguette). Na het ontbijt en de koffie hebben we de fietsen van de camper gehaald. Vlak langs de camping en parallel aan de D 959 loopt een prima fietspad. We gingen op weg naar het oosten richting St. Aygulf, Frejus en St. Raphael. Vlak voor Frejus is aan de rechterkant van de weg een oud vliegveld. Over dat terrein loopt nu een prachtig trimparcours. Aparte “rijbanen” voor wandelaars, fietsers en skeelers. Vanaf het “oude” vliegveld rij je zo naar Port Frejus.

Een volgens mij nog niet zo’n oude locatie vol met bootjes, zeil- en motor jachten en veel appartementsgebouwen.

Vanuit Frejus reden we verder door naar St. Raphael. Ook hier een drukke toeristische stad vol terrasjes langs de doorgaande weg en een aantal forse jachten in de haven. En weer een mooi uitzicht over de zee

Hier maakten we rechtsomkeer en gingen terug richting de camping. Eerst onderweg nog geluncht en nadat we nog even bij de camper hadden geluierd zijn we naar het strand gelopen en hebben daar lekker gezwommen. Kortom weer een fraaie en ontspannen dag. Na het eten wat wij op een “Franse tijd” doen, zo rond een uur of acht, hebben we nog lang buiten kunnen zitten en heb ik buiten dit verslag kunnen bijwerken.

Vr 16 sept. Vandaag een korte verplaatsing. Van Les Issambres gaan we naar Grimaud. Slechts 15 kilometer, maar ja, we moeten eerst even wat boodschappen doen, dus eerst voorbij de camping gereden naar een klein dorpje, waar een giga Leclerc staat. Altijd weer een “plezier”, nou ja plezier om daar te winkelen. Tjonge wat een assortiment aan artikelen. Meteen even getankt. Diesel hier “slechts” 1,274, nou dat is nogal een verschil met de prijzen die wij onderweg hebben gezien. Iets na 12.00 uur reden we binnen de poorten van Le Prairie de la Mer in Grimaud. Eerst melden, zelf plekje zoeken en daarna weer terug naar de receptie voor de verdere incheck.

Na de lunch op de fiets naar Port Grimaud.

Een fraai dorp aan de zuid Franse kust, met allerlei haventjes, schiereilandjes met leuke bebouwing en vele vele boten.

Tijd voor een ijsje. Pardon!! ZEVEN Euro voor 2 ijsjes. Ze smaakten wel prima, maar ja, je betaalt wel de hoofdprijs hier. Het zal nog wel gekker kunnen denk ik.

Toen we weer terug waren bij de camper zijn we om een uur of vijf naar het strand gegaan. Weer lekker gezwommen in de Middellandse Zee. Vanaf dit strand heb je een geweldig uitzicht op de baai van St. Tropez. Na het eten en de koffie hebben wij rond half tien een rondje camping gedaan. Eerst naar het strand met alle lichtjes rondom de baai en de opkomende maan en daarna verder. Een kleine kermis is ook op dit park aanwezig en op een aantal plaatsen live muziek. Een Franse zanger in een kleine bar met gezellig buitenterras en een hard-rock band verderop op een groot podium. Kortom ook veel vermaak voor ieder z'n smaak.

Za 17 sept. Eerst naar de super op het park voor een vers brood. Daarna rustig ontbijten en de koffie en toen op de fiets naar St. Tropez.  Via Port Grimaud en over een fietspad welke gedeeltelijk langs de D 959 loopt naar St. Tropez. Vanaf dit fietspad heb je al een mooi zicht over de baai van St. Tropez met de daarop varende en dobberende bootjes en boten.

Over een groot parkeerterrein komen we langs de Capitainerie en zetten daar ons fietsen ergens aan een hek. Lopend verder langs de haven en de giga boten die daar aangemeerd liggen. Het vertrek van deze grote jachten is voor velen een plezier om naar te kijken. We lopen ook nog over een pier met aan het eind een kleine vuurtoren. Daar ligt ook nog een jacht welke waarschijnlijk niet in de haven past. Tjonge, wat een boot.

Terug door wat kleine straatjes en via de zaterdagse markt komen we weer terug bij de haven waar we brood en frisdranken hebben gekocht. Ach, het geeft een leuke indruk zo’n stadje aan het water met al die boten en al die mensen. Terug op de fiets voor de 9 kilometer fietstocht naar de camping. 's Avonds laat de internet kaart gebruikt. Even de e mail doorgelezen en beantwoord en de Hyves site bijgewerkt.

Zo 18 sept. Wat is dat?? Regendruppeltjes?? Ja hoor en dat om 6.00 uur. We worden liever door andere geluiden gewekt. Maar ja, wel even eruit, want er hangt was buiten. Meteen de luifel even schuin gezet. Je weet maar nooit of het hard en veel gaat regenen. Na deze toch wel zeer vroege aktie het mandje weer ingedoken om iets na tienen weer wakker te worden. Nog steeds regen. Gelukkig niet te hard. Ontbijten en koffie. Daarna wat lezen en het internet op om het restant van de kaart te gebruiken. Om een uur of een was het gelukkig weer droog. Even naar de winkel gelopen voor wat kleine inkopen. Het waaide af en toe behoorlijk en omdat het al een tijdje droog was, besloten we de luifel in te draaien en de stoeltjes en het kleed voor de camper alvast in te pakken. Dat kan maar gebeurd zijn. Aan het eind van de middag naar Port Grimaud gewandeld, een ijsje gegeten en naar wat Fransen gekeken die Jeu – de Boules (zal wel Petanque zijn) speelden. Kortom een luie dag vandaag en geen stranddag. Overigens bleef de wind met onregelmatige tussenpozen waaien. Soms was het helemaal windstil en even later hoorden we de bladeren van de bomen weer flink tekeer gaan. Hopelijk is de wind morgen weer over.

Ma 19 sept. Nou die wind is er nog hoor. Wel een stuk minder. Vandaag na het ontbijt hebben we de camping verlaten voor een volgende (korte) etappe. Eerst weer even naar Leclerc voor boodschappen (er stonden daar zeker 15 campers) en toen via de D98a richting St. Tropez. Wat een forse schuimkoppen zagen we hier in de baai. Ja een behoorlijke wind dus en geen (zeil) schip op zee. Vlak voor St. Tropez de D93 richting Ramatuelle en dan een smalle bochtige weg over de Col de Collebasse (nou ja col, slechts 129 meter hoog) richting La Croix-Valmer. Verder over de D559 naar Cavalière. De CP voor campers is een terrasvormig terrein achter een grote parkeerplaats langs de D559.

’s Middag een korte wandeling gemaakt langs de weg en over het strand weer terug. De wind was bij vlagen nogal stormachtig en soms was het compleet windstil. Volgens een medecamperaar moet het morgen weer “normaal” zijn.

In de loop van de avond kwamen mede camperaars nog even onze “hulp” inroepen. Het bleek dat ze geen stroom hadden. Kortom, zaklamp gepakt en naar buiten op de aardedonkere CP. Andere aansluiting gezocht en jawel, na drie keer was het raak. Het lampje binnen was aan. Ja, ook dat is Frankrijk, wel veel aansluitingen hier, maar niet op alle aansluitingen staat blijkbaar spanning.

Di 20 sept. Gelukkig, de wind was gaan liggen. Een klein beetje wind, maar dat is niet erg. Eerst nog even een praatje met de mede camperaars met het “energie probleem” gemaakt. We hoorden toen dat ook de elektra aansluiting gisteren na enige minuten was uitgegaan. Raadsel??? De camping in Grimaud geadviseerd en we gingen weer ieder onze eigen kant op. Zij naar het oosten over de D 559 en wij naar het westen over de D 559. Vanuit Cavalière reden we via Le Lavandou richting Marseille. Eerst nog een koffiestop in Sanary sur Mer. Een alleraardigst plaatsje aan de zuidkust.

Dan op richting Marseille. Nou dat is een stad waar je beter omheen kan rijden. Het enige mooie vonden wij de afdaling naar Marseille waar je vanaf de D 559 een prachtig panaroma hebt over deze stad aan de Middellandse Zee. Maar ja, Wat een chaotische verkeerssituaties hebben we daar gezien. Langs de haven van deze grote stad en over de D568 ging het naar l’Estaque en ten slotte over de D9 naar Carro. Een prachtige rit door heuvelachtig landschap. Volgens onze informatie was er een mooie CP voor 50 campers in Carro. Nou die informatie hadden vele anderen ook, want het stond daar helemaal vol. Zelfs een viertal campers buiten de poort.

Volgens de TT was de dichtbij gelegen CP in Sausset les Pins, een klein dorpje op 7 kilometer van Carro. Daar konden we servicen ( grijs water en toilet) maar de vers water voorziening werkte niet. Dus eerst het dorpje in. Bureau de toerisme niet te vinden dus wij grote plastic flessen vers water gekocht bij een grote super. Kunnen we in ieder geval vooruit. Terug naar de CP. Rond een uur of zeven zijn we nog naar het dorpje gelopen voor wat fraaie plaatjes van dit dorpje aan de zee.

Wo 21 sept. Vanuit Sausset les Pins verder naar het westen. Via Martiques, een leuk plaatsje aan het Etang de Berre, naar Fos sur Mer. In de Golf van Fos zagen we heel veel zeeschepen voor anker liggen. De Port de Fos is een groot en belangrijk havengebied. Nadat de TT ons de 5e afslag op een rotonde had laten nemen, maar ja, zelf had ik niet goed opgelet, bleek dus dat we de rotonde helemaal rond waren. Ja, even niet goed opgelet, maar ach, het is mooi weer en een rondje extra is niet zo erg. Na Fos reden we via het industriegebied over de D268 en D35b naar Bac de Barcarin. Toen met de veerpont over de Grand Rhône naar Salin de Giraud. Op de CP daar konden we vers water tappen en verder servicen. De schoonwatervoorziening werkte niet op een euro, maar op een jeton. Deze kon je kopen op de “Marie” het gemeentehuis. Nou was het inmiddels lunchtijd en ja, dan is veel in Frankrijk dicht. Gelukkig was dit gemeentehuis nog open en voor 1 jeton kon je 120 liter water tappen. Nou is dit veel te veel voor onze tank, maar ach, dankbare Fransen maken graag van de gelegenheid gebruik om het water wat nog uit de kraan komt in allerlei jerrycans mee te nemen.

Dan nog 11 kilometer naar “Plage de Piemanson".

Een giga groot zandstrand directe op het zuidoostelijke puntje van de Camarque. Prachtig hier.

Direct aan het strand met voor je de Middellandse Zee en achter je een groot meer vol met flamingo’s.

Nou hier is het wel een paar dagen uit te houden. Er stonden denken wij nog steeds zo’n 120 campers in dit gebied.

Do 22 sept. Vandaag eerst even terug naar Salin voor wat boodschapjes en daarna een rondje Camarque. Niet op de fiets want het waaide iets te hard, dus dan maar met de camper. Veel flamingo’s, (wilde??) witte paarden, roofvogels en kolonies witte reigers. Terug via Salin en gestopt langs de D36 bij een grote zoutwinning. Grote uitgestrekte zoutpannen en veel bedrijvigheid van heen en weer rijdende vrachtauto’s die het zout (met zand??) op een grote berg gingen storten. Vanaf een uitzichtpunt heb je een goed overzicht over  dit gebied.

In de loop van de middag kreeg Gerda een telefoontje van haar zus over de gezondheid van haar moeder. Zij had de afgelopen jaren in het verpleegtehuis al een aantal keer een longontsteking gehad, en was daar weer bovenop gekomen, maar deze keer was het anders. het er niet goed uit. We besloten de reis af te breken en morgen richting huis terug te keren.

Vr 23 sept. Vanaf het strand van Plage de Piemanson, waar we de afgelopen nacht op een forse wind werden getrakteerd, reden we via Aguis Mortes en langs La Grande Motte over de D62 naar Montpellier. Inmiddels hadden wij een telefoontje gekregen dat Gerda’s moeder toch heel snel was overleden. Vandaar over de A750/A75 langs Lodève en Le Caylar naar het Viaduct de Millau. Een mooi viaduct met prachtig uitzicht.

Langs het Parc Naturel des Grand Causses (een van de vele mooie parken) en diverse Gorges ging deze mooie snelweg langs Issoire richting Clermont Ferrand. Dan nog een klein stukje A 11 (tol) waar we bij Riom de snelweg verlieten voor een stop in St. Bonnet prés Riom. Een kleine CP op de mix parking naast de kerk en voor de Salle Municipal. De stroomvoorziening op deze camperplek werkte niet. Gerda heeft eerst in een plaatselijke apotheek haar telefoon opgeladen en na sluiting van de apotheek later in de Salle Municipal.

Za 24 sept. Tjonge, zo dicht bij een kerktoren hebben wij nog nooit gestaan. En waarom weet ik niet, maar als de klok op het hele uur sloeg, dan ging het iets later nog een keer. Zal wel nodig zijn En wat een tumult afgelopen nacht. Om een uur of 12 ging een sirene af. Beetje vergelijkbaar met de sirene in Nederland op de 1e maandag van de maand. Daarna hoorden we sirenes van een hulpdienst. Ik hoorde van een Fransman dat deze sirene gebruikt wordt om de vrijwilligers van de hulpdiensten te waarschuwen. 1x sirene is ongeluk, 2x is brand in het dorp en 3x is brand in het buitengebied. Zo weer wat geleerd. Overigens was dit de 1e keer dat wij dit meemaakten in Frankrijk.

Na het ontbijt vertrokken we via de D 2009 via Gannat en St. Pourchin richting Moulins. Daarna de N7 naar Nevers en de A77 en A6 langs Châlon en Champagne en de E4 naar Reims. Via Rethel en Charleville Mezieres verlieten we de snelweg. Stukje N43 en na Cliron over de D 988 langs Revin naar Fumay. Een steile afdaling naar het dal van de Maas en door Fumay naar een CP langs de Maas. Even na 19.00 uur reden we, na bijna 600 kilometer door een mooi deel van Frankrijk, deze overnachtingplaats op.

Zo 25 sept. Via Givet en Dinant reden we naar de E411 om via Brussel en Antwerpen de snelweg naar Breda op te rijden. We hadden besloten om direct door te rijden naar de zus van Gerda. Iets na 15.00 zijn wij daar gearriveerd. Een week eerder dan gepland weer terug.