Camper & Country

Click here to edit subtitle

Duitsland, Tsjechië en Italië 2014

29 april 2014

Na drie weken thuis, waarin de camper is schoongemaakt na de overwintertrip, APK is gekeurd en nadat een aantal kleine reparaties zijn uitgevoerd, gaan we weer op pad .In een aantal etappes willen we door Duitsland heen richting Tsjechië.

Zoals gebruikelijk gaan we de 1e etappe over de snelweg. We kiezen voor de CP in Kempen in het Niederrhein gebied. Na aankomst lopen naar de Stadsmitte van dit leuke stadje. Veel kleine straatjes, leuke winkeltjes en een Altstadwander route.

30 april 2014

Vanaf vandaag is het "snelwegen vermijden". Vanaf Kempen richting Mönchengladbach, Köln en Sieburg. Hier is het nog vlak, maar als we na de lunch het Bergisches Land inrijden komen we in een mooi golvend landschap. Via Altenkirchen rijden we naar Bad Marienberg, naar een mooie CP achter het Marienbad. Na aanmelding bij de receptie van het zwembad lopen we naar het stadje, waar we ons eerste ijsje verorberen.

's Avonds nog even schrik, want de stroom viel uit. Aardlekschakelaar gecheckt, zekeringen gecheckt maar niets te vinden. Een medecamperaar gevraagd of hij verstand heeft van stroom, en ja hoor na een kwartier stond Peter bij de camper. Weer een aantal checks uitgevoerd en toen bleek dat de aardlekschakelaar aan de stroompaal was uitgeschakeld. Nou dat weten we dan ook weer. Een mooi "leermoment" dus.

1 mei 2014

Een vrije dag vandaag. Dat was merkbaar vanwege de vele Duitsers op de CP en de reserveringen van een aantal plekken. Dat was waarschijnlijk voor de BBQ op de CP komend weekend. Wij vertrokken door het Hohe Westerwald en het Naturpark Hoch Taunus richting Bad Homburg.

Na het heuvelachtige en beboste gebied rijden we ten noorden van Frankfurt richting Hanau. Hier werd het regenachtig en bereiken we in de regen de CP bij de Willisbrucke in Aschaffenburg.

Gelukkig werd het na 1 uur droog en liepen we naar de stad om alvast een indruk te krijgen van Aschaffenburg.

Op de Schlossplatz was het druk. Veel eet- en drinktentjes.

2 mei 2014

Rond een uur of elf gingen we naar de Altstadt met eerst een bezoek aan het Pompejanum . Dit is een in Pompeische stijl gebouwd huis aan de Main. Daarna naar Schloss Johannisburg. Een imposant gebouw van rode steen, met daarin een museum, bibliotheek, een overzicht van oude Romeinse gebouwen en veel, heel veel schilderijen. De verzameling eet- en drinktentjes op de Schlossplatz is dus de Hamburger Fischmarkt on tour. Een rondreizende markt waar de producten van Hamburg worden verkocht. en gezellige boel, met leuke zitjes en live muziek. Nadat we hadden genoten van heerlijke gebakken vis met kartoffelsalat en pommes, gingen we naar de Stiftbasilik. Een grote kerk tegenover de Stadhalle. Hierna nog een bezoek aan het Schonpark. We hebben een mooie indruk van Aschaffenburg gekregen.

3 mei 2014

We verlaten Aschaffenburg en rijden door het Bayerische Spessart richting Würzburg.  We blijven ten noorden van deze grote stad en rijden naar Kitzingen. Ook hier is een zgn. TopPlatz aan de Main. Omdat het vandaag maar een korte rit is (91 km) komen we vroeg in de middag op deze camperplaats. Gelukkig is er nog een plaatsje vrij.

Vanaf de CP lopen we via de autovrije Alte Mainbrucke het centrum van Kitzingen in. Bij de CP lag een brochure van Kitzingen met de kerken, een fraai Rathaus en diverse torens.

4 mei 2014

Zoals voorspeld een mooie zonnige dag. Nadat we verse broodjes hadden gekocht op de CP (prima service) fietsen we aan de oostkant van de Main richting Volkach.  Na Schwarzach een stuk langs het kanaal naar Volkach. Het stadje in om een paar foto's te schieten.

Terug aan de andere kant van de rivier. Deze bleek nogal erg stijl, zodat we besloten om bij Escherndorf het pontje naar de overkant te pakken. Via Dettelbach en Mainstockheim fietsten we terug naar Kitzingen.

Uiteindelijk een fietstocht vandaag van 57 kilometer.

5 mei 2014

Het is vandaag nog mooier weer dan gisteren. We rijden nu de andere kant op. Door een fraai park verlaten we Kitzingen naar Marnbernheim en Markbreit waar we in de Stadsmitte genieten van koffie en lekkere torte.

Terwijl in Nederland bevrijding wordt gevierd, lopen we hier langs een monument met de namen van gevallen Duitsers uit dit stadje. Op jaar, met naam genoemd en waar ze zijn gestorven (ik lees Rusland, Normandië, Noorwegen) en ook een lijst met vermisten. Hoe bizar is dit.

Daarna door naar Ochsenfurt voor de lunch en een paar foto's.

Vanwege de hellingen aan de andere kant van de rivier besluiten we dezelfde weg terug te fietsen. We kunnen nog geruime tijd in het zonnetje zitten. En vandaag?  37 kilometer gefietst.

6 mei 2014

Vertrek uit Kitzingen richting Nürnberg. Via Neustadt a.d. Aisch over de N8. Dan zuidelijk van Nürnberg langs het Main-Donau kanaal richting Neumarkt i.d. Oberpfalz, en dan door richting Amberg.

Nu richting het Naturpark Bayerische Oberer Wald langs de rivier de Swarzach naar Waldmünchen naar een camping aan de Perlsee.

We zitten nu praktisch aan de Tsjechische grens.

7 mei 2014

Een regenachtige dag vandaag. Mooi de tijd om de website bij te werken.

Foto's selecteren, nieuw fotoalbum maken in "Mijn Album", nieuwe pagina voor het verslag van deze trip.

Een ook de foto's van de bezochte camperplaatsen van de afgelopen week toevoegen aan het album CP Duitsland.

Ondanks de regen van vandaag, toch maar een zonnige foto van de Perlsee hier bij Waldmunchen.

8 mei 2014

Ook de morgen bewolkt en buien. Maar gelukkig in de middag opklaringen en konden we naar buiten. (jaja, we zijn mooi weer wandelaars)

Over het fiets/voetpad langs de Perlsee wandelen we naar Waldmunchen, ongeveer 2,5 kilometer. Bij de receptie hadden we de brochure "Historische Spaziergang im Waldmunchen" meegenomen. Rondom de Marktplatz, met een reusachtige meiboom, staan de meest historische gebouwen zoals het Rathaus, de Stadtpfarrkirche en iets verderop het Pflegerschloss.

Op de terugweg in het Gasthaus bij de camping hebben we de welkomstborrel gedronken. Bij onze aanmelding hadden we 2 tegoedbonnen gekregen voor een glas sekt. Nou dat lieten we ons goed smaken. Het was zelfs zo lekker, dat we na de gratis sekt nogmaals een rondje bestelden.

9 mei 2014

Vanaf het Bayerische Wald gaan we door een prachtig bergachtig landschap over de Grosser Arber naar Bayerische Eisenstein. Hier verlaten we Duitsland en rijden Tsjechië binnen via het Bohemer Wald naar Zelezna Ruda. Na een kilometer of 7 verlaten we de E53 en rijden over smalle en soms slechte wegen via Modrava , Kvilda en Volary naar het Lipnomeer. Onderweg zien we heel veel fietsers (MTB) en wandelaars in deze mooie bosachtige streek. Na Cerna v. Posumavi rijden we naar Camping Frymburk aan het Lipnomeer. We vinden een mooie plaats met ruim uitzicht op het meer.

Onderweg hebben we Tsjechische kronen uit de flappentap gehaald. Je kan hier wel met euro's betalen, maar dat doen we niet.

's Avonds hebben we in het restaurant van de camping lekker zitten eten.

10 mei 2014

Verse broodjes gehaald bij het restaurant en na de middag de eerste fietstrip in Tsjechië.

Langs de camping welke is gelegen aan de Zuid Oost kant van het Lipnomeer loopt een fietspad. Bij de receptie hebben we een uitgebreide kaart gekregen van het stadje Frymburk en een overzichtskaart van het gebied rondom het meer. We fietsen zuidelijk naar Lipno nad Vltavou. Ook hier een drukte met veel fietsers(hele gezinnen met kleine kinderen) en skaters. Alle fietsers in  sportieve fietskleding, ATB fietsen en helm op.

We vallen "uit-de-toon" met onze Batavus fietsen.

Na een drankje op een terras fietsen we terug naar de camping.

11 mei 2014

Zoals voorspeld een zeer regenachtige dag. Vandaag denken we automatisch aan 11 mei 1973, onze trouwdag. En nu, 41 jaar later zitten we dan saampies in de regen in de camper in Tsjechië. We bekijken de weersvooruitzichten voor de komende week en besluiten niet in Tsjechië te blijven. Morgen vertrekken we richting Italië. Veel betere zonnige vooruitzichten. En ook nog een van onze reisdoelen

De middag gebruiken we om een nieuwe route te plannen en als we dan toch naar het zuiden vertrekken, dan schuiven we de Tsjechië plannen maar even naar een volgende keer.

's Avonds hebben we in het restaurant lekker gegeten. Flesje wijn erbij en een lekker toetje.

12 mei 2014

We pakken de spullen in, servicen de camper en vertrekken. De laatste Tsjechische kronen worden gebruikt om de camping te betalen. Langs het Lipnomeer rijden we over de stuw bij Lipno nad Vltavou en door Vissy Brod naar de Oostenrijkse grens. Over de 126 in een lange afdaling naar Linz, over de Donau, richting Speyer. Dan een heel stuk langs de rivier de Speyer naar Frankenstein richting Liezen vrijwel parallel langs de snelweg. Dan nog de Phyrnpass (945 meter) en een lange afdaling naar Liezen. Bij de Alpenverein is een (gratis) CP voor 3 campers.

Z o, de 1e etappe naar het zuiden zit erop. We vinden het altijd mooi om door Oostenrijk te rijden. Een prachtig land, mooie afwisselende (berg)landschappen en leuke kleine dorpjes.

13 mei 2014

Regen dus en slechte weersverwachting voor vandaag. Nadat we bij de Lidl onze voorraad hebben aangevuld, gaan we tanken en kopen gelijk een Autobahnvignet. Geheel tegen onze gewoonte in, vandaag dan maar de snelweg. De binnendoor route is wel heel mooi, maar gelet op het weer is het niet zo verstandig om door de bergen te rijden.

Vanaf Liezen eerst een lange rit over de 165 naar Radstadt en dan de Tauernautobahn op. Een paar tunnels te gaan zoals de Tauerntunnel, de Katschbergtunnel en de Oswaldibergtunnel en dan langs Villach naar de Italiaanse grens.

Vlak over de grens rijden we naar het Italiaanse bergdorpje Tarvisio, waar we onderaan de stoetjeslift bij een grote P overnachten.

Voor de noodzakelijk beweging maken we nog wel een wandeling naar het dorpje.

14 mei 2014

Omdat we de reisplannen hebben gewijzigd, hebben we geleerd dat je voortaan alle gidsen mee moet nemen. Want ja, de Italië Michelingids en de Asci korting gids van Italië liggen dus thuis. De Europa gids die we bij ons hebben geeft wel een overzicht van Italië  maar is niet zo gedetailleerd. Gelukkig staat de TomTom vol met CP' s en de korting campings en ook de gedownloade app 's op de telefoon is voldoende om Europa door te komen.

Vanwege het mooie weer rijden we vandaag weer binnendoor. De route Tarvisio-Udine-Portoguare-Mestre. Over de SS13 parallel aan de snelweg door een mooi dal en langs een snel stromende rivier. De bergen worden steeds lager en na een koffiestop in Buja worden het wel lange rechte wegen. Onderweg nog een zicht op 5 straaljager die fraaie loopings maakten. Uiteindelijk komen we op de Camper Village Venezia in Mestre.

15 mei 2014

Vandaag met de bus naar Venetië. Bij de receptie van de camping hebben we buskaartjes gekocht voor de bus die vlak bij de camping een halte heeft. Een ritje van 6 kilometer en je bent op de Piazzale Roma. Een groot plein met een groot busstation. En dan wandelen door deze beroemde stad. Door de diverse wijken, smalle straatjes en heel veel bruggen en bruggetjes over de kanalen en kanaaltjes. Gondels, veer- en vrachtboten en zelfs een ambulance boot en veel watertaxi's geven een levendig beeld op het water. En onderweg heel veel toeristen in allerlei "soorten, kleuren en maten". Een bonte afspiegeling van de wereldbevolking, want naast het Italiaans hoor je veel verschillende talen. En verder het beroemde Piazza San Marco, het beroemde en drukke plein. En dan nog de imposante St. Maria della Salute en hier en daar verrassende pleinen met standbeeld. En ach laten de foto's maar een mooi beeld geven van deze stad.

16 mei 2014

Een dagje rust. Ontbijtje, puzzeltje, kopje koffie en de tijd om de website weer eens bij te werken. Teksten invoeren, foto's selecteren en het reisverslag van de afgelopen dagen bijwerken.

Intussen neemt Gerda de gelegenheid om een wasje te doen, want ja, dat moet zo af en toe ook eens gebeuren. Aan het eind van de middag zijn we naar een grote super gewandeld voor een paar boodschapjes.

's Avonds voor de buis gehangen. Flikken Maastricht, dat vinden we beiden een mooie serie.

17 mei 2014

Een prachtige zonovergoten zaterdag.  Vandaag on 2e bezoek aan Venetië. We hebben lang nog niet alles gezien. Iets na 11.00 uur met de bus naar de stad. Meteen vallen de 6 grote cruiseschepen op (donderdag maar 2). Op de Piazzale Roma, waar de bussen stoppen was het bijzonder druk. We liepen richting het Canale di San Marco langs het grote plein over de Riva degli Schiavoni. Hier zijn veel aanlegplaatsen voor de waterbussen. Dan door over de Ponto della Paglia met een mooi zicht op de 'Brug der Zuchten" Veel toeristen staan hier stil voor een mooie foto. Ook in dit deel van Venetië staan mooie gebouwen. Op de Via Guiseppe Garibaldi hebben we op een klein terras geluncht. Hier ben je iets uit het drukke toeristische centrum en zijn de prijzen voor de consumptie acceptabel. Na veel nieuwe indrukken en niet nadat we eerst een lekker Italiaans ijsje hebben gegeten gaan we aan het eind van de middag weer met de bus terug naar de camping.

voor het vervolg van deze trip klik hier