Camper & Country

Click here to edit subtitle

Duitsland

Fietsen langs De Lahn en de Neckar

19 mei 2015

Het was even wachten op de nieuwe e bikes, maar nadat deze zijn afgeleverd  konden we voor onze volgende trip weer op pad. Deze keer richting Duitsland met de bedoeling om langs een tweetal rivieren te gaan fietsen. Uiteraard afhankelijk van het weer, want anders worden de plannen net als vorig jaar zomaar gewijzigd. Zoals bijna gebruikelijk de 1e dag over de snelweg naar onze 1e overnachtingsplek. Dat was deze keer de A15 richting Nijmegen, A73 richting Venlo en de A57 Duitsland richting Duisburg. De overnachtingsplek was vlak voor Duisburg bij het Ferienpark Pappelsee in Kamp-Lintfort. Er stonden daar nog 2 Nederlandse campers.

20 mei 2015

Geheel tegen onze gewoonte in, want wij zijn van die “binnendoor rijders”, pakken we toch nog een stuk snelweg. Dat doen we alleen maar om wat snel door het Ruhr gebied heen te rijden, omdat je anders dwars door Duisburg en Köln moet. Nu verlieten we de snelweg A40 net na Köln om via het Bergisches Land onze rit te vervolgen. Een beetje kris-kras binnendoor richting Siegen. Een fraaie rit door een heuvelachtig en groen landschap en ten zuiden van het Rothaargebirge reden we naar Bad Laasphe. Geld in de energiezuil, maar alles wat er kwam? Geen stroom. De gemeente gebeld en binnen 5 minuten kwam er iemand voor de controle. Bleek dat de aardlekschakelaar in de gemeente kast niet goed stond. Dat had hij snel verholpen en nadat we de ingeworpen munten weer terug hadden gekregen, kon de camper op de stroom worden aangesloten. En ja, het werkte. Later bleek er ook nog een probleem met de parkeerautomaat, maar dat is nog niet verholpen. Ook hier heeft een medecamperaar over gebeld.  Wordt een gratis nachtje dus.

21 mei 2015

Een korte rit vandaag van 36 kilometer. Over de Lahntal Ferienstrasse rijden we grotendeels langs de Lahn, wat hier nog maar een smal beekje is, maar eenmaal in Marburg wordt het al breder.  Door het centrum van deze universiteitsstad rijden we naar de camperplaatsen aan de Jahnstrasse. Na de koffie gaan we lopend naar de Altstadt. Een fraaie binnenstad met mooie vakwerkhuizen en een fraai gemeentehuis aan de Markt. We nemen eerst nog koffie op een terras. En nu, gaan we met het toeristentreintje of toch maar lopen. Ja, dat treintje is voor “oudere mensen”, dus wij lopen dan naar het slot wat hoog boven Marburg is gebouwd. Veel trappen om uiteindelijk via het plein voor een kerk en nog meer trappen bij het Slot te komen. Nadat we door het park achter dit slot hebben gewandeld en hebben genoten van de fraaie panorama’s vanaf deze hoogte, zakken we via smalle straatjes weer terug naar de Altstadt. ’s Middag lekker in de zon gezeten.

22 mei 2015

Vandaag de 1e fietstocht op onze nieuwe e bikes. Vlak bij de camperplaats loopt het fietspad van de Lahntal route. We zakken naar het zuiden langs de rivier de Lahn. Eerst een deel langs de spoorlijn en daarna een autoweg, maar verderop veel over fietspaden door landerijen met een mooi uitzicht op de heuvels rondom. Na een koffiestop op een zonnig terras bij een watersportcentrum (waterskibaan) reden we via kleine dorpjes richting Giessen. Nadat we nog ergens hadden geluncht reden we richting het centrum van Giessen. Bij een roeivereniging, waar ze druk bezig waren voor een pinksteractiviteit hebben we een terrasje gepikt om daarna weer terug te rijden naar Marburg. Onderweg nog een hertje gespot in het veld. Na 68 kilometer waren we weer terug. Iets teveel voor een eerste fietsrit, maar ach we hebben het gehaald.

23 mei 2015

Het is een heen en weer gerij van komende en gaande campers. Het zijn meestal de komende campers die meteen weer gaan, want de camperplaats staat helemaal vol.

In de ochtend even naar het centrum voor boodschapjes en  in de middag op de fiets naar het noorden langs de rivier de Lahn. Tot aan Colbe de rechteroever van de rivier en terug via de linkeroever.

Een kleine rit vandaag op deze bewolkte maar wel warme dag.

24 mei 2015

Vandaag een kleine verplaatsing. Wel met een gok, want ja, 1e pinksterdag, dus veel camperaars onderweg met gevolg dat een camperplek volledig bezet is. We besluiten naar Weilburg te rijden waar een CP is voor 55 campers. En ja hoor, na een ritje van iets meer dan 60 kilometer bleek er nog wel plek te zijn. Overigens werd een groot deel van de camperplek ingenomen door een campertreffen van camperaars met een Amerikaanse camper. Sommige heel groot en andere heel aparte afmetingen en styling.

Dan op de fiets langs de Lahn. Een bonte verzameling van jonge en oude kanoërs en kayakkers die hier over de rivier zwermden. We reden vanaf Weilburg richting Limburg. Weer een mooie rit langs de rivier en de spoorlijn, met onderweg kleine dorpjes en hier en daar een camping langs de rivier. En ja, 1e pinksterdag dus ook veel fietsers onderweg. Ook dat meisje van een jaar of elf die aan de verkeerde kant van het fietspad tegen Gerda op botste.

Gelukkig goed afgelopen.

2e pinksterdag. Veel grote Amerikaanse camperaars vertrekken vandaag. Wij besluiten om Weilburg te gaan ontdekken. Vanaf de camperplaats gaat het steil omhoog (gelukkig allemaal trappen) naar de Altstadt. Deze Altstadt wordt gedomineerd door het grote slot wat hier staat. Vanaf de slot tuin heb je een prachtig panorama over de omgeving van Weilburg. Op het slotplein werd dit weekend een wijnfeest georganiseerd. Naast de vele wijnhuisjes en de eettentjes natuurlijk de in dit land gebruikelijke lange tafels en banken waar de etende en drinkende mens rustig kan genieten van zijn/haar consumpties. En dat allemaal onder de klanken van een of ander harmonie orkest. Met een slechte zanger, maar dat even terzijde. Ook wij hebben genoten van een glas lekkere wijn. Rood voor Gerda en zoete witte voor Frans.

Bij Weilburg heb je ook de enige vaartunnel in Duitsland. Hiervan wordt voornamelijk gebruik gemaakt door de kanoërs en kayakkers die vanaf de rivier de Weil via sluizen naar de Lahn varen.

26 mei 2015

Een stuk rustiger vandaag. We fietsen vandaag “stroomopwaarts” richting Wetzlar. In tegenstelling tot afgelopen zaterdag gaat deze rit veel langs de autoweg en wijken we regelmatig ver van de rivier af. Ook nu passeren we kleine dorpjes, waarvan veel namen hier in de buurt eindigen op …….hausen. Uiteindelijk naderen we Wetzlar tot op 7 kilometer, maar besluiten dan toch terug te gaan. Daarna verorberen we de vers gekochte broodjes en genieten van het uitzicht vanaf de picknickbank. Ondanks dat het een bewolkte dag is, maar met een goede temperatuur (ja had iets warmer gemogen) genieten we volop.

27 mei 2015

Nog het laatste praatje met de vriendelijke Platzwart van de CP in Weilburg, en we trekken weer iets verder langs de rivier. Via de B49 (ach ja maar weer eens een wegnummer) gaat het richting Limburg an der Lahn en de daar in de navigatie geprogrammeerde supermarkt. Helaas, de Lidl hier moest nog ver- of afgebouwd worden, dus op naar de volgende in de buurt.  Daarna nog een klein halfuurtje door het noordelijke deel van het Naturpark Nassau naar Lahnstein. Hier komt de rivier de Lahn in de Rijn. We gaan naar Camping Wolfsmühle. Een smal pad voert ons naar de ingang van deze camping die direct aan de rivier ligt. In de middag fietsen we richting de Rijnpromenade. Vanaf deze kant heb je een mooi uitzicht op Schloss Stolzenfels.
Vanaf Lahnstein willen we in de komende dagen in ieder geval nog een stuk terug fietsen langs de rivier en ook een bezoek aan Koblenz staat op ons programma.

28 mei 2015

Stroomopwaarts langs de Lahn vandaag. Vanaf de camping over een smalle brug  en dan richting Bad Ems. Fietsend langs de rivier heb je het gevoel dat je echt in een smaller dal van de Lahn bent. Behalve de hier en daar slechte fietspaden is dit toch wel een mooi stuk  van de gehele route langs de Lahn. Bad Ems is een mooie stad met grote gebouwen langs de rivier. Daarna een deel van de route langs de spoorlijn naar Nassau. De burcht van Nassau zien we wel liggen, maar dat is wel erg bergop en daar hebben we geen zin in. In het centrum van Nassau, bij de rivier lunchen we. De zelfde route terug alleen nu bij de Brückenstrasse over de rivier terug naar Lahnstein. Vandaag een bewolkte dag en de regen (klein beetje) kregen we pas aan het eind van de middag toen we alweer terug waren op de camping.

Vannacht de 100e overnachting in de camper dit jaar. Ja ja, we zijn van de cijfertjes en de volgende mijlpaal volgt over enkele dagen. Een stralend zonnetje, daar begon de ochtend mee, maar waar die is gebleven is ons een raadsel. Bewolking i.p.v. zonnestralen, maar wij toch op de fiets naar Koblenz. Deze stad hebben wij in het verleden regelmatig gepasseerd, maar wij zijn er nog nooit geweest. Via het fietspad langs de Lahn en op de kruising waar de Lahn in de Rhein uitkomt, fietsen we “stroomopwaarts” naar Koblenz aan de rechterkant van de rivier. Dan de Pfaffendorfer Brücke over en langs de Konrad Adenauer Ufer naar de Deutsches Eck. Een markant punt in Koblenz waar de Rijn en de Moezel samenkomen. Zoals gebruikelijk een druk scheepvaartverkeer op beide rivieren van binnenvaart-, cruiseschepen en de nodige rondvaartboten.

Daarna kochten we 2 kaartjes voor de Seilbanh naar Festung Ehrenbreitstein aan de overkant van de Rijn. Een aparte ervaring zo hoog boven de rivier in een grote gondel.

In een van de grootste vestingwerken van Europa, kon je genieten van de gebouwen, het uitzicht over de rivieren en de stad en de diverse exposities die hier werden gehouden. Naast een grote foto expositie was er ruim aandacht aan het 40 jarig bestaan van Playmobil. Een door een Duitser ontwikkelt speelgoed.  Op de pleinen in deze vesting waren veel marktkraampjes met bloemen, eten en drinken en tuin artikelen. En natuurlijk veel wijn.

Op de terugweg zijn we via de Altstadt nog langs het Kurfürstliches Schloss gereden. Ook weer zo’n markant gebouw in deze stad. Helaas wat regendruppels op dat moment, maar ach dat ging ook wel weer snel over.

30 mei 2015

We verlaten het stroomgebied van de Lahn en rijden langs de Rijn naar het zuiden. Een fraaie weg tussen Lahnstein en Rüdesheim, met zicht op de diverse burchten en kastelen en de dorpjes en stadjes aan weerszijde van de rivier en de vele schepen op de rivier. We passeren o.a. de beroemde Loreley. De overkant hebben wij o.a. vorig jaar gereden, maar deze kant van de Rijn (rechter oever) is nieuw voor ons. Nadat de rivier naar het oosten afbuigt, rijden we richting Mainz, Wiesbaden en Darmstadt. Via Mannheim gaan we naar de volgende stop in Ladenburg, een klein oud stadje vlak boven Heidelberg. Helaas de camperplaats was helemaal vol, en het alternatief een kleine 200 meter verder sprak ons niet aan. Geen voorzieningen en toch wel erg verlaten. Na enig overleg besloten we door te rijden naar een camping in Neckargemünd. Vanwege de milieuzone (alleen toegankelijk voor voertuigen met een groene sticker en wij hebben een gele) moesten we om de oude stad heen rijden. Ook rondom Wiesbaden waren we dit tegengekomen. Vanaf Heidelberg langs de rivier de Neckar naar de camping. Overigens bleek er behoorlijk wat scheepvaart verkeer over de Neckar te gaan, dit in tegenstelling tot de rivier de Lahn.

31 mei 2015

De eerste dag langs de Neckar voert ons naar Heidelberg, op slechts 10 kilometer afstand van de camping. Vandaag een warme maar bewolkte dag met regelmatig een zonnetje. Nadat we de fietsen aan de rand van de Altstadt hadden neergezet en we lopend de Marktplatz hadden bereikt gingen we aan de koffie. Het was behoorlijk druk op deze zondagse “vakantiedag”. We hoorden veel verschillende buitenlandse talen, maar de groepen Japanners (of waren sommige groepen Chinezen?) waren wel in de meerderheid. Altijd een koddig gezicht om een dergelijk horde toeristen achter een gids aan te zien hobbelen. En die gids, al of niet voorzien van een of ander bordje of paraplu die in de hoogte wordt gehouden, zodat de kudde dat goed in de gaten kan houden.

Na de koffie en de foto’s van de binnenstad gingen we met de Bergbahn omhoog. Nou ja, eerst een half uurtje wachten vanwege de drukte. Dan eerst naar het hoogste punt boven op de berg en dan terug halverwege een uitstap naar het grote slot. Vanaf dit slot heb je een prachtig panorama over de rivier en de stad. Het slot zelf is nauwelijks te bezichtigen. Een kelder met een gigantisch groot wijnvat of het Duits Apothekers museum. Nou daar zitten we niet op te wachten..Ook op dit oude slot een drukte met al die toeristen.

1 juni 2015

Een regendag, dus een mooie dag om de website bij te werken. Nou dat hebben we dan ook gedaan. Gerda aan het lezen en Frans aan de laptop. Pas in de loop van de middag werd het droog, dus konden we mooi even naar het dorpje wandelen. Even wat “flappen tappen” om morgen de camping af te rekenen. Ouderwets gedoe hier met dat contante geld.

2 juni 2015

Omdat wij komend weekend het 1e country festival van dit jaar gaan bezoeken, besluiten we niet verder de Neckar af te zakken (voor een volgende keer dan maar). We gaan richting het westen. Stellen de navigatie in zodat we zuidelijk van Mannheim blijven en rijden dan richting Speyer. Hier rijden we eerst door een vlak landschap, maar zodra we Landau voorbij zijn, rijden we door het Pfalzer Wald, een mooi groen en heuvelachtig gebied. Via Zweibrücken rijden we nu door de Saar-Hunsrück en gaan naar het Reisemobilpark in Saarburg. Veel camperplaatsen zijn gereserveerd, maar voor 1 nachtje mogen we wel op een camperplaats staan die vanaf morgen is besproken.

Daarna wandelen we langs de rivier de Saar naar het stadje Saarburg. We worden aangenaam verrast door de vele terrasjes langs een klein riviertje dat hier via een waterval in de Saar loopt. Op een van de terrasjes genieten wij van een lekker koud biertje.

3 juni

Duitsland uit, Luxemburg door en België in. Dat is wel heel in het kort, maar wel de realiteit van vandaag. Vanuit Saarburg en dwars door het Naturpark Saarburg, steken we bij Grevenmacher de Moezel over en belanden dan vanuit Duitsland in het altijd zo schone Luxemburg. Hierna gaan we noordelijk van de stad Luxemburg naar Ettelbrück. Via de mooie maar bochtige N15 rijden we langs Esch sur Sûre en dan naar Bastogne ofwel Bastenaken. Een korte rit vandaag van nog geen 100 km. In de middag hadden we eindelijk gelegenheid om Bastogne te bekijken. Dit is ook zo’n stad waar we al regelmatig doorgereden waren en nog nooit hadden bezocht. De tank op het plein in het centrum was altijd een markant punt waar je langs kwam. Bij de VVV haalden we informatiemateriaal en daarna liepen we naar het Bastogne War Museum. Een flinke tippel, maar de moeite waard. Veel informatie over de oorlogshandelingen rondom Bastogne en ook veel over de rest van Europa. Via een moderne audio toer, verteld door een inwoonster van Bastogne, een Amerikaanse en een Duitse soldaat die dit hebben meegemaakt werd je door de geschiedenis geleid. Daarna nog het indrukwekkende monument bekeken, dat naast het museum staat.

De wandeling terug, het was al in de namiddag, hebben wij onderbroken voor een etentje in het centrum.

4 juni 2015

Vanuit Bastogne vandaag in een redelijk rechte lijn over de redelijk slechte wegen in België door een redelijk gevarieerd landschap naar het noorden, waarna wij via Geel en Turnhout ons inmiddels warme kikkerlandje zijn binnengereden. Via Baarle Nassau gingen we naar minicamping De Schellehoeve midden in het Brabantse land in de buurt van Alphen.

5 juni 2015

Een voorspelde tropische dag vandaag. En ja, het kwam uit, Wat?? Die voorspelling dus. Nadat we eerst op de fiets naar Alphen waren gegaan voor een paar boodschapjes, reden we net na het middag uur een rondje rondom de locatie waar wij zaten. En ja, de app. Van fietsnet Basic is dan wel heel handig. Vanuit je luie stoel kan je thuis al een route uitstippelen via het knooppunten routenetwerk. En dat alles met een indicatie van de te rijden fietskilometers. Even de knooppunten nummers noteren en voila, je kan op pad. Door het Brabantse landschap, een afwisseling van landerijen, bospaden door het groen en kleine dorpjes. Uiteindelijk reden we ook rondom “ ‘t Zand”, een recreatiegebied met een grote waterplas. Het was behoorlijk druk op deze warme dag.

En ja, zoals het blijkbaar hoort in Nederland, werden we ’s avonds getrakteerd op bliksem en donder, vergezeld van heel veel regen.

6 en 7 juni

Zowel op zaterdag als op de zondag bezoeken we het Amarant Country festival in Tilburg. Een verslag hiervan leest u op de country pagina van onze website.

8 juni

Na een gezellig weekend met leuke artiesten en veel bekenden, gaan we in de loop van de middag maar weer eens op de fiets om de omgeving te verkennen. Via een voor ons nieuwe route rijden we over smalle fietspaden richting Chaam, om daarna via de uitgestrekte bossen in de buurt weer terug te keren naar de camper in Chaam. Het was vandaag wel een dag met afwisselend zonnige perioden en regelmatig iets (te)veel wind. Maar ach, dat zijn we wel gewend in Nederland.

9 juni

De laatste dag in Brabant besteden we aan een fietstocht ten zuiden van Alphen. We fietsen door een bosachtig gebied en over het Belse lijntje. Ooit een spoortracé en nu een fietspad. Wij hebben het deel gereden ten zuiden van Alphen naar Baarle Nassau. Wat de toeristen daar zoeken is mij een raadsel, want behalve een aantal eethuisjes bij het Stadhuis en een oude ANWB verkeerspaal is daar niet zoveel te beleven. Maar ach, ook wij hebben dit plaatsje bezocht, koffie gedronken en zijn daarna weer terug gegaan. In de loop van de middag kwam gelukkig het zonnetje tevoorschijn.