Camper & Country

Click here to edit subtitle

Van Festival naar Festival

door

Duitsland

Toertje Sauerland

Donderdag 13 augustus vertrokken we rond 18.00 uur naar Eibergen. Het was lekker rustig op de snelwegen (vakantie en geen avondspits), waardoor wij na ruim twee uur rijden in Eibergen arriveerden. Een country vriendin van ons heeft daar achter haar boerderij in een van de opstallen een heuse country saloon gebouwd. Wij zijn daar jaren geleden al eens geweest, maar toen moest er nog een hoop verbouwd worden. Zij geeft hier ook danslessen en regelmatig zijn er vrije dansavonden. Zo ook op deze donderdagavond was er dansen op cd muziek. Wij hebben daar een heel gezellige avond gehad en ja, op een dergelijk groot perceel is er altijd wel een plek om in de camper te overnachten

Na een gezellige koffie op de vrijdagmorgen, vertrokken we richting Zevenaar voor het volgende C&W weekend. Een mooie rit binnendoor vanaf Eibergen en langs Lichtenvoorde, Varsseveld en Terborg ging het naar Zeddam door het Montferland (een mooi gebied) via Babberich naar Zevenaar. Bij Buitengoed De Panoven stonden wij dit weekend op de camping. Zie voor een verslag van het countryweekend klik hier

Omdat het maandag de 17e zou blijven regenen, besloten we nog een dag op de camping te blijven. De dag doorgebracht met onze country vrienden, country muziek en wetenswaardigheden van het werken met een tablet uitgewisseld. Daarna nog een gezellige maaltijd. (En dat terwijl we niks in huis hadden)

Gelukkig, zoals verwacht, was het de volgende dag droog, zodat we de boel droog konden opruimen. Na de koffie en afscheid van de country vrienden, gingen we richting Duitsland. Via Babberich reden we naar Emmerich. Bij een grote super (die met een L!!), eerst onze voorraad Pfand (statiegeld) flessen van onze laatste Duitsland reis ingeleverd en meteen de proviand weer aangevuld. Na een korte rit kwamen we op de Camperplaats Am Aasee in Bocholt. Na het nuttigen van de heerlijke verse broodjes liepen we richting de Aasee, die vlak achter de CP ligt. (ja duhhuh, vandaar de naam Am Aasee)

Woensdag de 19e eindelijk weer een zonnige dag. Op de fiets rondom Bocholt. Ook in Duitsland zijn de fietsroutes goed aangegeven. We reden eerst een stuk langs de Bocholter Aa, wat een smal stroompje wordt, richting Rhede. Via Vardingholt en Stenern reden we naar Barlo. Na de lunch weer terug naar Bocholt waar we een kleine wandeling in het niet zo spectaculaire centrum hebben gemaakt. Terug langs de rivier en het textielmuseum naar de camperplaats.

Op naar het Sauerland. Bocholt, Borken, Dulmen en Ahlen, Zo ga je in een grote boog noordelijk langs de drukke steden in het Ruhrgebied naar het Sauerland. Uiteraard weer binnendoor. In het noordelijkste deel van het Arnsberger Naturpark ligt de Möhnesee, Een groot stuwmeer. De navigatie wees ons naar een CP waar nogal veel gewerkt werd. Er stonden 1 camper en een paar auto’s geparkeerd, maar niets wees erop dat dit een camperplaats was. Terwijl ik op onderzoek uitging, kwam al snel een parkeerwachter langs. Deze verwees ons naar een terras camperplaats een kilometer of 4 verderop. Dit was in het dorpje Delecke, ook aan de noordkant van de See. Dus wij verder, en ja hoor, een fraaie CP met uitzicht op het water.
Vrijdag de 21e, volgens planning vandaag een rondje Möhnesee. Ja, ook als je eigenlijk niks te doen hebt, ga je toch een beetje plannen. Maar eerst ontbijt op de camperplaats. Lekker zonnetje, dus wij lekker buiten. Toen op de fiets. Eerst langs de noordkant van de Möhnesee richting de stuwdam naar het kleine plaatsje Gunne, waar we broodjes kopen. Terug naar de stuwdam voor een paar foto’s. De dam was wegens werkzaamheden afgesloten, dus we konden er niet op. Terug naar Delecke en daar de brug over om langs de zuidoever van het meer naar het oosten te fietsen. Een fraaie tocht tot aan Voldinghausen, waarna we langs de noordkant het rondje Möhnesee afmaken. Hier volgen we een stuk van de grote route die van het meer afgaat en langs de heuvels door het bos omhoog loopt. Je wordt getrakteerd op fraaie panorama’s op het meer. Via Stockum dalen we weer af richting Delecke en de camperplaats. Een ritje vandaag van 32 kilometer.

De CP hier aan de Möhnesee is wel zeer in trek. De ene camper is nog niet weg, of de plek wordt al weer ingenomen door de volgende. Ook wij verlaten vandaag deze plaats en rijden via Meschede verder het Sauerland in. Onderweg veel motorrijders op deze zaterdag. Het rijden hier is blijkbaar een eldorado voor de motorrijders. We rijden richting Winterberg waar we een nieuwe plek vinden op de CP in Neuastenberg. In Winterberg, waar we even wat “flappen hebben getapt”, zagen we een aankondiging van een American Rock Party. Nou bleek dat in de Schützenhalle te zijn, vlak achter de camperplaats. Oké, we laten ons graag eens verrassen, dus op naar de danszaal waar we lekker hebben kunnen dansen. Een klein verslag van deze country avond vindt u op de country pagina.

Een latertje gisteravond, dus vandaag pas om half elf wakker. Dat wordt een lekkere luie dag. Daar is de zondag toch voor. Stoeltjes buiten, genieten van de omgeving en het zonnetje, puzzeltje en op zijn tijd een kopje koffie, wat te eten en een borreltje. Ja, zo komen we de dag wel door.

Op maandag de 25e zakken we iets verder het Sauerland in. Langs de rivier de Lenne, rijden we naar Schmallenberg. Een prachtige bochtige weg door dit deel van het Sauerland met fraaie panorama’s en leuke dorpjes met vakwerkhuizen. Het mag gezegd worden, maar Duitsland ziet er hier wel goed uit. Keurig geschilderde huizen en schone dorpen. Maar nu verder in Schmallenberg, waar we maar weer eens een bezoek brengen aan de bekende super. Jammer van die ene Duitse chauffeur die ziet dat ik aan het inparkeren ben en snel nog even zijn auto achter me neer moest zetten. Nou volgende plek dan maar. Daarna rijden we naar het Naturpark Ebbegebirge, waar we de camper parkeren op 1 van de speciale plekken voor campers op de grote parkeerplaats bij de Atta Hölle in Attendorn. Na de lunch bezoeken we de grotten. Eerst kaartje kopen bij de ticketverkauf en daarna bij de Information even melden v.w.b. de camperplaats. We krijgen een sleutel mee voor de elektra en watervoorziening. Geen borg voor de sleutels en pas afrekenen als we weggaan en de sleutels inleveren.

Nou weten we niet meer of we ooit in het grijze verleden al eens in deze grotten waren geweest. Maar goed, we moesten even 5 minuten wachten voor de rondleiding. De verlegen? Gids deed zijn best om allerlei dingen te vertellen over de oorsprong van de grotten, de tieten en mieten, sorry stalactieten en stalagmieten, maar vertelde eerst dat wij binnen geen foto’s mochten maken en niets mochten aanraken. Nou dat doen we dus braaf ook niet. Overigens staan er genoeg foto’s op het internet.

Vandaag, alweer dinsdag en weer lekker druk op de grote parkeerplaats bij de grot. De zes camperplaatsen zijn op een apart afgescheiden deel van deze grote parkeerplek. In de loop van de dag komen er nog een paar campers bij. Vandaag gaan we Attendorn in. Nou dat valt bar tegen. Geen mooie Altstadt, zoals je in Duitsland tegen kan komen. Eigenlijk niks bijzonders. Het is dat de grotten hier zijn en de Biggesee vlakbij, want als toerist ben je hier zo uitgekeken. Nu wij dus ook. Gerda heeft nog wel wat foto’s gemaakt. We hebben ook nog  lekker ijs gegeten.

Woensdag de 26e, we gaan er even goed voor zitten, hebben we een verplaatsing van liefst 16 kilometer. Nadat we afgerekend hebben bij de info balie van de grot, en nog wat tips hebben gegeven voor de overigens prima camperplaats, rijden we naar Olpe aan de Biggesee. Een camperplaats bij de Schwimhalle, waar we ook een dagkaart kochten voor het parkeren.

De fietsen van de camper en daarna, nadat we broodjes hebben gekocht, begonnen we aan de fietsrondrit om de Biggesee. Het is vandaag een stralende zonnige dag en dat is te merken aan de vele fietsers en wandelaars die wij tegenkomen. Een groot deel van deze autovrije route gaat langs de See en door het bos, met hier en daar wat venijnige klimmetjes. Dan zijn de e bikes toch wel heel prettig. Voordat we bij de Biggetalsperre kwamen hebben we eerst de vers gekochte broodjes genuttigd, met fraai uitzicht over de See. Op de kaart hadden we al gezien dar er een aantal bruggen in de route lagen. Maar helaas, aangekomen bij de hoofddam, bleek deze wegens werkzaamheden gesloten. En daar liep juist de fietsroute overheen. Dus dezelfde weg maar terug. Nou is dat geen probleem hoor. Onderweg stonden langs de See veel informatieborden met wetenswaardigheden over het “verzonken dal” en de huizen en dorpjes voordat de Biggesee ontstond met veel oude en historische foto’s.

Terug bij de camper gingen we naar het zwembad. Bij de parkeerkaart zat een reductiebon voor een bezoek aan dit zwembad. Omdat het al laat was, het zwembad sloot om 17.00 uur, hebben wij daar alleen gedoucht. Ook daar konden we de kortingsbon voor gebruiken.

’s Avonds hebben we op de markt in Olpe heerlijk gegeten. Eindelijk de grote Schnitzels met pommes!!

We verlaten het Sauerland, kopen een broodje, tanken en rijden naar het zuidwesten. Via het Naturpark Bergisches Land, rijden we door kleine dorpjes. Vandaag een regenachtige dag. Wat ziet het er toch een stuk gezelliger uit als het zonnetje schijnt. Maar ja, een regendag hoort er blijkbaar ook bij. We hebben de TT ingesteld om binnendoor naar een klein plaatsje onder Keulen te rijden. En vandaar een stukje snelweg ten zuiden van Keulen, omdat we anders dwars door Keulen zouden rijden. Nou en daar hadden we ff geen zin in.

Via Hurt verlaten we de snelweg en rijden verder binnendoor naar Erftstadt. Naast de CP is een terrein waarop de eigenaar (verzamelaar) allerlei spullen heeft staan die hij in de loop der jaren heeft vergaard. Een oude stoomlocomotief met wagons (waarin een restaurant) en heel veel verschillende oude auto’s. In een van de wagons hebben we heerlijk schnitzel gegeten.

Terug naar Nederland op vrijdag de 28e. We rijden nu naar Thorn voor de 10e editie van het Country & Western festival. Op ons dooie gemakkie rijden we, uiteraard binnendoor, naar Limburg. Het landschap in dit deel van Duitsland wordt vooral gedomineerd door grote energiecentrales, waarvan de stoomwolken prachtige figuren maken tegen de blauwe lucht. Eenmaal in Limburg rijden we via Sittard en Susteren door het smalste stukje Nederland naar het witte stadje Thorn.

Een verslag van het C&W weekend vindt u hier

Na 3 dagen muziek en dansen rijden we op maandag van Thorn naar de fraaie Camperplaats Ittervoort. Een verplaatsing van liefst 3 kilometer. Omdat het vandaag nog een mooie zonnige dag zou worden, blijven we hier voor een fietstocht in de omgeving.

Vanuit Ittervoort fietsen we langs Thorn door het Grenspark Maasbracht. Via een wirwar aan sluizen en bruggen rijden we hier door een zeer waterrijk gebied. We genieten van de vele schepen die vanuit het kanaal Wessem-Nederweert door een groot sluizencomplex worden geschut. Via Panheel, Heel en Linne fietsen we om de Clauscentrale heen naar Maasbracht, waar we met uitzicht op de vele binnenvaartschepen vanaf een terrasje genieten van een welverdiend flesje Radler. Ook de Radler van Grolsch smaakt voortreffelijk. Iets voorbij Ohé en Laak steken we met een fietspontje de Maas over om daarna via een klein stukje België weer terug te fietsen naar Ittervoort. Een prachtige zonnige fietsdag. Helaas ’s avonds weer regen.

We maken op dinsdag nog een ritje door het Limburgse land, genieten van een bezoek aan countryvrienden, overnachten nog een keertje op de camperplaats in Gennep en rijden op woensdag eerst nog een stuk over de prachtige Waaldijk na Nijmegen en daarna over de snelweg weer naar huis. Onderweg genieten we van de vergezichten en de mooie wolkenluchten, en terwijl Gerda volop met haar fotocamera in de weer is om ook tijdens het rijden fraaie plaatsjes te schieten, tuffen we terug naar Voorne Putten.