Camper & Country

Click here to edit subtitle

Weekendjes en korte trips 2015

April

Noord Holland

Vrijdag de 17e gaan we eerst langs de camperdealer in Heinenoord. Afspraak om half negen, dus lekker vroeg uit de veren. We hebben weer eens een probleem met de waterpomp. Gelukkig wordt dit snel verholpen en ook nadat de huishoudaccu is doorgemeten rijden we naar Noord Holland. Service van de zaak, dus geen extra kosten. Rond Rotterdam en dan richting Den Haag, Amsterdam. Vlak bij Schiphol over de A5 richting de Velsertunnel. Over de A9 Noord Holland verder in. We rijden dan naar de Recreatiehaven in Schagen.

Zowel bij het havenkantoor als aan de overzijde van de haven is een aantal camperplaatsen. We vinden het altijd leuk om bij een jachthaven te staan, hoewel het nu nog erg vroeg in het seizoen is en daardoor ook weinig activiteit. In de middag wandelen we naar het leuke centrum. Mooi plein bij een grote kerk, met veel terrassen. Na wat “vergeten” boodschapjes wandelen we terug naar de camper. Daar melden we ons bij de havenmeester en krijgen meteen wat informatiemateriaal over de stad en de folkloristische markten in het toeristen seizoen. Een reden om nog eens terug te komen.

Op zaterdagmorgen worden we al vroeg gewekt door een stel luid kwetterende ganzen die rondom de camper lopen. Na de koffie vertrekken we voor een klein rondje Noord Holland. Via Callantsoog en Julianadorp gaan we richting Den Helder, om daarna langs het Balgzandkanaal en het Amstelmeer richting Westerland te rijden. We genieten hier van de weidse uitzichten en de diverse “bollenvelden.

Via Slootdorp en Middenmeer gaan we richting Medemblik, waar we een lange rustpauze nemen langs de Zuiderdijkweg, met aan de andere kant van de dijk het IJsselmeer.

We pauzeren bij een giga windmolen. Deze hebben we een aantal jaren geleden in aanbouw gezien.

Kijk toch eens wat een kleine camper we hebben zo naast deze windmolen.

Daarna rijden we door naar Zwaag, een klein dorpje net boven Hoorn.  Vanaf 17.00 uur hebben we daar een 25e jarig bruiloftsfeest van onze vrienden Jaap& Gonnie. Het werd een gezellig avond met een drankje en een voortreffelijk buffet. En sinds maanden hebben we weer eens gedanst. De nacht mochten we doorbrengen op de parkeerplaats achter de feestlocatie, waar we met 4 campers stonden.

Op zondag de 19e gingen we naar Petten, voor een bakje koffie, bij tante Riet. Het bakje koffie werd bijna een hele middag. Na de koffie zijn we naar de “nieuwe duinen” bij Petten gewandeld. Er is daar heel veel zand nieuw opgespoten en ze hebben er ook een hoog duin aangelegd van waar je een mooi panorama hebt over de kuststrook, het dorpje Petten en het achterland. Na een verfrissing in een strandtent gingen we terug, want ja Tante Riet had ook nog soep en broodjes voor ons.

In de loop van de middag reden we via de snelweg weer terug naar Hellevoetsluis.

Juni/Juli

Klein tripje Nederland

(Saasveld, Delfzijl, Harlingen en Purmerend)

Een gevarieerde trip voert ons deze keer door Nederland.

Op donderdag 25 juni kwamen onze camper/country vrienden Jaap & Gonnie, die met de camper een trip maken door Nederland en Duitsland, naar Hellevoetsluis. Na de koffie en de lunch, en veel gekletst, zijn we met 1 camper richting de Maasvlakte vertrokken. Omdat J&G uit NH komen en niet zo snel even dit “nieuwe land” zullen bezoeken, leek ons dat een aardig plan. Uiteraard hebben we een bezoek gebracht aan Futureland. In deze expo wordt de ontwikkeling van dit gebied uitgebreid toegelicht. Daarna zijn we nog verder gereden naar de uitgang van de Nieuwe Waterweg, waar je een schitterend zicht hebt op de langsvarende grote zeeschepen en aan de overkant Hoek van Holland. Terug reden we via Oostvoorne en Rockanje en nog een extra rondje via de vesting van Hellevoetsluis.

Vrijdag de 26e vertrokken we naar het Noord Brabantse Schijf voor het jaarlijkse C&W festival. Een verslag hiervan staat op de country pagina van onze website.

Na 3 dagen dansplezier verlieten we Brabant en reden richting Overijssel. De rit ging naar Saasveld, een klein dorpje iets boven Hengelo, waar een nieuwe CP was geopend achter een camping. Op dinsdag middag zijn we naar Hengelo gefietst waar we een gezellige middag bij familie hebben doorgebracht. Veel gekletst, lekker gegeten en een verrukkelijk ijsje toe. Zo kom je de dag wel weer door.

Vanaf de camperplaats kom je direct op fietsknooppunten route, dus we besloten om vooral lekker te gaan fietsen in deze omgeving. Vandaag (woensdag) oostelijk van Hengelo, richting Oldenzaal en langs de luchthaven Twente richting Enschede. Een afwisselende fietstocht langs landerijen, bosranden en over fiets- en zandpaden door een bosrijk gebied. Veel smalle kronkelende weggetjes en over smalle beekjes.

Op donderdag reden we via Hertme rondom Borne richting Delden. Ook hier weer de rust van dit fraaie landschap met onderweg een mooie watermolen en het Landgoed Twickel.

Door het dorpje Delden gingen we richting het Twentekanaal om via Hengelo en Borne (met een stop bij een ijssalon) weer terug te keren naar de camper.

De afgelopen twee dagen waren tropisch met temperaturen van boven de 30 graden. En ja, hoor, zoals bijna gebruikelijk kan je daarna wachten op forse regen en onweersbuien. Nou die hebben we gehad hoor. Een flinke onweersbui met felle lichtflitsen en razend gedonder trok over ons heen. De klap die we te horen kregen kan je niet beschrijven, maar we zaten “stijf van schrik” in de camper.

Vrijdag de 3e juli reden verlieten we Overijssel en reden via Ootmarsum en een klein stukje door Duitsland via Emmen en Schoonebeek naar het Groningse Wagenborgen. Ook hier weer een C&W weekend. Zie ook het verslag op onze country website.

En zo trekken we maandag de 6e eerst naar Delfzijl. De camper geparkeerd op de CP aan de Zeebadweg en daarna gewandeld over de dijk langs de Eems.

In het visrestaurant De Kleine Zeemeermin kregen we een uitgebreide toelichting van de eigenaar over Delfzijl, de omgeving en enige toeristische tips.

Een van de tips van de restaurant eigenaar was de toren in Uithuizermeeden.

Langs het Lauwersmeer en de sluizen bij Lauwersoog verlieten we Groningen om nu het Friese platteland in te duiken. Ook hier fraaie landweggetjes en kleine dorpjes, om uiteindelijk in Harlingen aan te komen. Bij de Vissershaven was er nog plaats op de CP.

In de loop van de middag hebben we Harlingen bezocht. Ook nu werden we aangenaam verrast door de aanblik van dit fraaie stadje met leuke geveltjes en oude huisjes. Langs de vuurtoren en over de Waddenpromenade heb je een prachtig panorama over de Waddenzee. Met regelmaat vertrekken vanuit de Nieuwe Voorhaven de ferry schepen naar Vlieland en Terschelling

Vandaag een rondje Harlingen op de fiets. Onder een bewolkte lucht reden we zuidelijk richting Kimwerd, Arum en Grauwe Kat, waarna we de knooppuntenbordjes even kwijt waren en daardoor in Witmarsum terecht kwamen. Uiteindelijk bleek de route rondom dit plaatsje te lopen, maar soms vraag je je wel af waarom de route niet door een dergelijk plekje loopt. Via Schettens en onder de A7 door reden we langs Schraard naar Cornwerd. Op de dijk vlak voor Zurich hebben we geluncht. Onderweg hadden we al wat regendruppels gehad, maar na de lunch begon het even door te regenen. Wel was het een aangename temperatuur. Hierna een groot deel aan de buiten kant van de dijk gefietst met uitzicht op de Waddenzee en in de verte Harlingen. Nog wat bijzonders te melden vandaag? Nou eigenlijk niks. Was voor ons doen een vrij saaie rit. Het enige wat opvalt hier is dat de plaatsnamen zowel in het Nederlands als in het Fries staan vermeld op de borden.

Een forse weersomslag vandaag de 8e juli. Waar is de zomer gebleven?? Weggewaaid?? Maar goed, we verlaten Friesland via de afsluitdijk en na een koffiestop aan de haven van Oudeschild sturen we Noord Holland door richting Purmerend. Daar gaan we naar een vrije nieuwe camperplaats. Een plek tegen het centrum aan. Op de camperplek spraken we met een medecamperaar die ook een rondje aan het maken was in Nederland. Hierna bezochten we het stadje

Juli

Appeltern en Geertruidenberg

Eindelijk was het weer eens gelukt om een afspraak te plannen met onze vrienden uit onze vorige woonplaats om weer eens een paar dagen met elkaar op te trekken. Deze keer hadden we afgesproken op de camperplaats in Appeltern. Vorig jaar hadden we hier al eens 1 overnachting gehad en het leek ons leuk om elkaar daar weer te ontmoeten en de omgeving per fiets te verkennen.

Woensdag de 22e juni reden we in de middag om een uur of twee Camperplaats ’t Mum in Appeltern op. Dit is een fraaie ruime camperplaats bij een groot complex met visvijvers. Even later kwamen onze vrienden daar ook, en waar de woensdag is gebleven, dat is niet te beschrijven. Eindelijk weer eens bijpraten, een hapje en een drankje en de dag vloog voorbij. Aan het eind van de middag hebben we een rondje over het complex gelopen, langs de verschillende visvijvers. Een grote vijver met karpers en meervallen, en nog een aantal vijvers met (zalm)forel.

Donderdag was een stralende dag, en na de koffie gingen we op pad (op de fiets). Vlakbij Appeltern is een groot water rijk recreatie gebied aan de oever van  de Maas. We reden in westelijke richting aan de noordkant van de Maas langs Maasbommel richting Alphen (Gelderland). Ja, die toevoeging van de provincie is wel belangrijk, want er zijn een aantal Alphens in ons land. Onderweg zijn we gestopt bij een aantal bijenkasten langs de weg. Als snel kwam de eigenaresse naar buiten en hebben we daar een uitgebreide uitleg gekregen over het imkeren. (Is dat een juist woord?) Ten slotte kwam zijn ook nog met een potje crème honing. Nou, dat wilden wij wel proeven.

We fietsten door naar het pontje bij Lith, om aan de zuidkant van de Maas terug te fietsen. Maar we hadden eerst nog een stop bij een bierbrouwerij(tje) in Oijen. Ook daar kregen we een kleine rondleiding en uitleg over het brouwproces.  Daarna terug via Megen en over de pont weer naar de camperplaats.

Vrijdag weer op de fiets, maar nu in Oostelijke richting. We kozen ervoor om eerst via de zuidkant langs de Maas te rijden. Dus eerst weer de pont richting Megen en daarna over smalle dijkjes en dorpjes zoals Dieden en Demen naar Ravenstein. Daar konden we over de brug (helaas niet weer met de boot) naar Niftrik. Aan de noordkant van de rivier gingen we nu naar Batenburg. Ook weer een dorpje van niks, maar wel met een fraaie ruïne. Na een ijsstop in Batenburg ging het weer naar Appeltern.

De afgelopen fietstochten hebben we genoten van de onbekende kleine dorpjes en de vele vergezichten langs de rivier

Voor de zaterdag was er een weeralarm afgegeven (code oranje en rood) vanwege een zomerstorm. Stom he, het kan in Nederland blijkbaar niet eens gewoon een week achter elkaar mooi weer blijven. Vaak na een paar dagen regen en donder. Nou ja, we doen het er wel mee. Maar goed, na de koffie besloten we naar Oss te rijden. Wellicht wat winkelen of zo. Nou het werd dus of zo, want het bleef regenen. En nu?? Nou naar de W in S, een grote winkel voor “tentent-kamperend en camperend” Nederland.  Altijd wel wat te snuffelen of te kopen. Met een paar led lampjes en een sunblocker voor de camper (voorzijde) reden we naar de camperplaats in Schijndel.

Gelukkig hebben we een heel handige vriend, want vriend ( laten we hem Cees noemen)heeft voor ons de lampjes gemonteerd. Geweldig.!!

Op zondagmorgen na de koffie in het parkje bij de CP hebben we afscheid van elkaar genomen. En na nogmaals over-en-weer bedankt voor de gezelligheid en het eten, reden wij richting de CP bij de Jachthaven van de WSV in Geertruidenberg.

In de loop van de zondagmiddag begon het te regenen en dat heeft de hele maandag geduurd. Mooi tijd om de foto’s op de laptop te zetten en alvast het verslag van deze trip te maken. Ook als we niet naar buiten kunnen vermaken we ons prima in ons rijdende hotel. Ach ja, je hoeft niet elke dag te fietsen.

Maar in de loop van de middag werd het toch even droog, dus wij wandelen naar Geertruidenberg. Op zo’n regenachtige maandag een verlaten stadje. Overigens wel een mooi en historisch stadje met vele oude huizen en geveltjes.

Na een bezoek aan de plaatselijke ijssalon gingen we naar de Geertruid kerk waar een tentoonstelling was over de oude Langstraat spoorbaan en een expositie van diverse kunstenaars. We waren nog niet binnen, of we werden op onze “nek gesprongen” door een vrijwilligster die veel wetenswaardigheden over deze kerk wist te vertellen.

Nou, met de informatie dat ene Zoutman hier begraven ligt (heeft ooit iets maritiems gedaan) en nog de nodige informatie over de vele fietsroutes vanuit Geertruidenberg togen we weer terug naar de camper.

Gelet op de weersverwachting gingen we dinsdag maar terug naar huis. Even een paar dagen geen fietsweer. Omdat wij binnendoor naar huis reden, zijn we uiteindelijk via de Philipsdam gereden. Daar zijn we nog even gestopt voor een fotomomentje bij de uitkijkpost naast de Krammersluizen.

Toch leuk om te lezen hoe in deze sluizen de scheiding tussen het zoute water van de Oosterschelde en het zoete water van het Zoommeer wordt gerealiseerd, zodat er tijdens het schutten van de schepen geen zout water in het zoete deel terechtkomt. Uiteraard hebben we de uitkijktoren beklommen.

September

Almen

Eind september een paar dagen Achterhoek. De weersverwachting was goed, dus een combinatie van een paar dagen fietsen en een country optreden wasvoor ons een prima aanleding om weer met de camper op pad te gaan.

Op donderdag de 24e reden we via de snelwegen naar Almen. De TT geeft de route aan via de A12 richting Utrecht en dan verder naar Apeldoorn, maar ik kies toch voor de A15 richting Nijmegen dan de A50 richting Apeldoorn en de A1 richting Deventer. De snelweg af bij Epse en dan binnendoor via Joppe (leuke naam hè) naar de camperplaats aan het Twentekanaal bij De Nieuwe Aanleg in Almen.

Vrijdag een mooie zonnige dag. Op de fiets vanaf Almen in zuidelijke richting langs het riviertje De Berkel richting kasteel Hackfort. Op een bankje langs de oprijlaan hebben we de verse broodjes gegeten. Dan langs Vorden door een bosrijke omgeving over het Grote veld naar Lochem. Een leuk plaatsje. Over het Twentekanaal richting Laren en via de landerijen ten noorden van Almen weer terug naar de camperplaats. Een leuke afwisselende fietstocht van 45 kilometer.

Ook de zaterdag was zonnig en een prima dag voor een 2e fietstocht. Nu in noordwaarts naar Harfsen en dan naar Gorssel. Nu ook weer door landerijen langs de IJssel om uit te komen in Zutphen. Een leuke plaats zo aan het water met een gezellig druk centrum. Hier en daar wat groepen toeristen die zich door een (VVV?) gids alles lieten vertellen (wijsmaken??) over dit stadje.

Via Warnsveld en onder wat dreigende wolken door (geen regen gehad gelukkig) reden we weer richting De Berkel, waar we bij een theetuin, met uitzicht hebben genoten van een heerlijke verfrissing met taart.

Via het dorpje Almen komt de kilometer teller vandaag op een rit van 50 km.

De zondag hebben we geluierd bij de camper. Beetje puzzelen, kopje koffie, kletsen met wat mede camperaars, en s ’middag hebben we genoten van de Back To The Country theatershow die in De Nieuwe Aanleg werd gehouden. Een verslag hiervan vindt u hier.

Maandag weer naar huis. Heerlijk zo een paar daagjes op pad.

En vanavond?? Opa en Oma oppas spelen, want ja, dat doen we ook zo af en toe

Oktober

Tripje Zeeland

Eerst maar eens rustig wakker worden op deze maandag de 12e oktober en dan op ons dooie gemakkie de camper gereed maken voor de komende trip richting Zeeland. De bijna lege koelkast vullen we eerst bij de super met de grote L in Middelharnis, waarna we richting de Grevelingen rijden om daar op een P met wijds uitzicht over het water van onze vers gekochte broodjes te genieten.

Daarna langs Bruinisse en Zierikzee en tuffen we over de Zeelandbrug naar het volgende eiland. Eerst over Noord Beveland en dan Zuid Beveland op naar Middelburg. Alle 5 de camperplekken waren bezet op deze (gratis) mix parking met aparte camper plekken. Verderop nog ruimte genoeg op deze P dus daar maar geparkeerd. En een nachtje overblijven op deze mix parking? Wordt dat gedoogd? Morgen weten we meer.

Na aankomst slenteren we naar het centrum van deze mooie stad met fraai stadhuis en de Lange Jan (grote kerk). Het was druk op deze zonnige dag. Veel Duitse toeristen met kinderen (zeker vakantie bij onze Oosterburen?).

En dan heb je meteen volle terrasjes en de lachende ijscoman die zo half oktober nog aardig wat ijs verkoopt.

Gedogen?? Nou blijkbaar wel, want we hebben prima overnacht op deze mix parking. Het is vandaag een stuk frisser dan gisteren vanwege de NO wind, maar ja, zoals een Deense campingeigenaar ooit eens tegen ons zei “Het is altijd goed weer, je moet je er alleen op kleden”. Dus ook vandaag prima fietsweer. Op de fietsroute app. Hebben we een leuke route uitgestippeld. Eerst een stuk door Middelburg langs het station en het kanaal door Walcheren en dan in zuidelijke richting naar West en Oost Souburg. Onderweg werden we nog getrakteerd op een schaapskudde die dwars door de bebouwde kom naar een ander veld werd gebracht. Mooi om te zien hoe de honden eigenlijk het werk doen en deze kudde begeleiden.

Daarna naar het noorden richting Arnemuiden en Kleverskerke. Hier fietsen we een deel over de Jan Raas route. (bekende Zeeuwse wielrenner).Uiteindelijk weer terug naar Middelburg.

Bij aankomst op de parking zagen we dat er een vrije plaats was op de camperplek. Dus de camper even verplaatst. Toen nog even de gemeente gebeld want de stroompaal werkte niet. Binnen een half uur was een monteur aanwezig en die heeft het euvel verholpen. (aardlekschakelaar)

Woensdag door de Westerscheldetunnel naar Sas van Gent. ’s Middags gezellig met campervrienden die we in Spanje hebben ontmoet weer even bijgepraat. Het was erg rustig op de camperplek aan de haven. Overigens begrijpen wij dat de gemeente volgend jaar een mooie en uitgebreide camperplaats wil realiseren. Dat zou niet gek zijn, want Sas van Gent is erg in trek bij camperaars.

Nadat we donderdagmorgen eerst even over de grens waren gereden om goedkoop in België te tanken, dit was slechts een paar kilometer,  gingen we weer terug door de Westerscheldetunnel en nu naar Vlissingen. Na de lunch hebben we gewandeld door het centrum van Vlissingen en langs de boulevard waar je een fraai uitzicht hebt op de Westerschelde. Aan het eind van de middag begon het te regenen. In tegenstelling toy de verwachting aan het begin van de week, waarbij er toch redelijk zonnig leek valt het toch wel tegen

En op vrijdag weer richting huis. Lekker zo’n tripje, niet te ver van huis en toch lekker eruit. En op de terugweg bij de haven van Stellendam nog lekker vis gegeten.