Camper & Country

Click here to edit subtitle

Weekendjes en korte trips 2016

Noord Holland, Hoorn

10 april 2016

En zo zijn we onderweg naar een etentje in Hoorn. Na de verjaardag van onze jarige zwager (weer een 65 jarige erbij in Nieuwkoop), reden we in een heerlijk zonnetje van Zuid- naar Noord Holland. Over de A5 met een mooi panorama op de start- en landingsbanen van Schiphol, reden we via de A10 en de Coentunnel richting Zaandam. Daarna verder naar de Camperplaats aan de Grashaven in Hoorn. Omdat de camperplaats op dit jachthaventerrein gebruikt wordt voor opslag van de schepen, is deze plaats officieel vanaf 15 april geopend. Echter, de camperplaatsen waren allemaal vrij, dus na aanmelding bij de havenmeester konden we het terrein op. We hadden met country vrienden afgesproken om hier een verrassingsetentje te organiseren voor een mede vriendin die met man in Hoorn woont. Rond half vier streken we eerst neer op een terras, waar de meesten al gezellig in het zonnetje zaten te genieten van hun drankje.

Vanaf 17.00 uur hebben we een gezellig etentje gehad bij een Grieks restaurant, waarna we wandelend door het oude centrum van het mooie stad weer terug gingen naar de camper.

11 april 2016

We hadden afgesproken om een kopje koffie te drinken bij een andere countryvriendin in een klein dorpje op 15 kilometer van Hoorn. We hadden het plan om op de fiets te gaan, echter vanwege de harde wind zijn we toch maar de camper gegaan. Na een gezellige koffieklets en een lunch gingen we weer terug naar Hoorn. De rest van de dag weinig gedaan.

12 april 2016.

Gelukkig, vandaag ook zonnig weer en met een klein beetje wind. Mooi fietsweer. Vanaf de camperplaats een stukje door het centrum van Hoorn, en daarna noordwaarts over de Zuiderdijk langs het IJsselmeer naar Oosterleek. Vanaf de dijk heb je een mooi zicht op de IJsselmeer met z’, schepen. Als je helemaal doorrijd kom je in Enkhuizen. Wij gingen echter binnendoor via Venhuizen, het dorpje Hem en Oostblokker weer terug naar Hoorn. We sloten af met een gezellig etentje bij vrienden in Hoorn om bij een invallende duisternis weer terug te fietsen naar de camperplaats bij de jachthaven waarna we de volgende dag weer richting Hellevoetsluis reden.

Noord Brabant, Zundert

20 april 2016

Op 14 april hebben wij onze nieuwe camper opgehaald. Hierbij kregen we o.a. een korting bon op artikelen bij een grote kampeerzaak in Rucphen. Nou kennen we een aantal grote kampeerzaken, maar ja, met een korting bon op zak, winkel je toch prettig. Na 8 jaar waren we wel toe aan nieuwe stoelen en daar zijn we ook prima in geslaagd. Na nog wat andere artikelen te hebben aangeschaft, besloten we naar een camperplek in Zundert te rijden.  Deze plaats is gelegen achter een Scooter museum. Na een vriendelijke ontvangst door de eigenaar, waarbij we meteen een uitnodiging kregen voor een bezoek aan het scootermuseum, hebben we de rest van de middag lekker in het zonnetje genoten van de rust hier op het Brabantse land.

Om 19.30 uur  kregen we samen met nog een camper echtpaar een rondleiding, waarbij de eigenaar honderduit vertelde over de uitgestalde (brom)scooters, zijn avonturen in verschillende landen waar hij scooterend had deelgenomen aan allerlei ritten, en zijn restauratie en aankopen van oude scooters, om tenslotte via zijn kantoor met een variëteit aan allerlei oude attributen ruim 2 uur later het museum te verlaten.

21 april 2016

Na de dagen met wisselende bewolking en heel veel regen, werd er voor vandaag een temperatuur van liefst 17 graden voorspeld. En dat met een zonnetje, dus prima fietsweer. Via de Fietsknooppunten app. Een route gekozen. Vanuit de camperplaats, die iets buiten Zundert ligt, reden we naar Zundert en daarna zuidelijk via wegen door de landerijen en smalle bospaadjes naar het Belgische Wuustwezel. Helaas hier waren we het spoor even bijster, (lijkt wel traditie in België) maar gelukkig via Google Maps kwamen we weer op de goede route. Na een terrasstop in Achtmaal waren we na bijna 50 fietskilometers weer terug in Zundert.

Alphen aan den Rijn, Bergen op Zoom, Pernis

27 en 28 april 2016

Vandaag richting Alphen aan den Rijn voor de verjaardag van onze schoonzus. Met de nieuwe langere camper, is het parkeren een probleem. Maar ook dit “probleem” werd opgelost. Na een gezellige verjaardag en een ontbijt bij vrienden, reden we de 28e naar Noord Brabant naar het camperbedrijf waar de nieuwe camper is gekocht. We hadden namelijk gemerkt dat de koelkast, die op elektra, gas en 12Volt moet werken, niet aansloeg op gas. Ik had de gebruiksaanwijzing eerst doorgelezen, maar dat gaf geen uitsluitsel.  Was het een technisch probleem of deed ik iets fout. Gelukkig bleek na een reset (knopje even lang vasthouden) de koelkast wel op gas te werken. Daarna naar Zundert. Vorige week hadden we daar ons opstapje laten staan. Dit gebeurt regelmatig met camperaars. Een vorig opstapje van ons staat nu nog ergens in Hirthals in Denemarken. Maar ach, goed voor de kilometers en nog beter om de nieuwe camper te leren kennen

Hierna besloten we om naar Bergen op Zoom te rijden. Via binnendoor weggetjes in het Westelijke Brabantse land inclusief een uitstapje door een stukje België reden we Bergen op Zoom binnen, naar de gratis camperplaats op de P aan de Boulevard Noord, met uitzicht op de Binnenschelde.

Daarna lopend naar het centrum. Terwijl Gerda midden op de Grote Markt aan het fotograferen was, werd ze aangesproken door een man. Dit bleek dus een vrijwilliger te zijn, die rondleidingen hield. Hij was eigenlijk klaar met zijn “werk”, maar was zo enthousiast over zijn stad, dat hij ons spontaan meenam op een mini rondleiding. We kregen informatie over het gebouw de Maagd, een voormalige kerk die nu in gebruik is als theater, de Markiezenhof en de grote en kleine tuin bij dit fraaie stadspaleis. Ook werden we nog gewezen op de gevangenpoort. Kees, bedankt voor jouw spontane rondleiding. Na een verfrissing op een terras hebben we nog een paar boodschapjes gedaan en zijn we teruggelopen naar de camper.

29 april 2016

Vandaag weer terug naar Zuid Holland. We reden naar de CP in Pernis om vandaar met de metro naar Rotterdam te gaan. Eerst een broodje eten bij Kaas en Zo, een zaak van een van onze vrienden, om daarna bij eden andere vriend de haartjes te laten fatsoeneren.  Fris geknipt gingen we daarna via de Lijnbaan naar de Markthal. Het was al behoorlijk druk in het centrum van Rotterdam. Ook de markthal, waar we vorig jaar vlak na de opening ook al eens waren geweest, was behoorlijk druk. Na een verfrissing in een Italiaans restaurant en een wandeling langs de verschillende zaken in de Markthal, was het tijd voor een hapje. Keus genoeg hier. Veel “buitenlands eten”. Uiteindelijk kozen we voor een visrestaurant, waarna we voldaan weer terug gingen richting een metrostation voor de terugreis naar Pernis.

Hier hebben we 1 overnachting gehad voordat we weer terug gingen naar Hellevoetsluis.

Juli

Zwerven tussen Country festivals en de Nijmeegse 4 Daagse

Na ruim 1 ½ week op de camping in Hellevoetsluis, vertrekken we op dinsdag 5 juli voor een paar weken. Waar we terecht komen is niet bekend, maar wel hebben we een tweetal C&W festivals op het programma.

Dinsdag de 5e, rijden we eerst naar Schijndel, voor een bezoek een De Wit, een grote camping zaak. We kopen een aantal artikelen en rijden in de namiddag naar de camperplaats bij het Dommelpark in Sint Oedenrode. Tijdens het koken bleef de koelkast op een gegeven ogenblik gesloten. Dee ontgrendeling was blijkbaar afgebroken. Kan gebeuren helaas. Nu was in de buurt op 8 kilometer afstand een camperbedrijf, dus in plaats van de tocht verder voort te zetten, reden we op woensdag eerst naar dit camperbedrijf. We werden snel geholpen, maar het afgebroken onderdeel was niet op voorraad en moest besteld worden. Gelukkig konden we wel de koelkast weer gebruiken. De voorplaats was eraf gehaald waardoor we handmatig een knopje konden bedienen om de deur te openen. Nadat dit was gebeurd, maakten we een afspraak om de volgende week terug te komen om de reparatie verder te laten uitvoeren. Het kapotte onderdeel werd besteld.

Hierna reden we geheel binnendoor via het Brabantse land naar het Limburgse land. We kozen voor de camperplaats bij Jachthaven Helenawerf in Roermond. Een prima plek om het centrum van Roermond te bezoeken hetgeen wij ook hebben gedaan. Roermond vonden wij een leuk stadje, met veel leuke winkelstraatjes en natuurlijk de nodige restaurantjes en terrassen. Na dit centrum zijn we naar een groot Design Outlet centrum gelopen. Wat een drukte daar zeg. Veel bekende en voor ons ook onbekende dure merken die hier hun (te?) dure artikelen tegen outlet of sale prijzen verkopen. Nou zijn blijkbaar heel veel mensen “merkengek”, dus wat het kost is niet zo belangrijk, maar gelet op de tassen met merken die de mensen meesleepten werd er flink verkocht. Bij sommige winkel s stonden de mensen zelfs in de rij en werden pas binnen gelaten nadat er iemand de shop had verlaten.

Hebben wij dan niets gekocht? Jawel hoor, een “design ijsje” bij een luxe winkel. De prijs??

Wel 2 Euro per bolletje. Het hoorntje werd gelukkig niet apart afgerekend.

Donderdag de 7e was weer een mooie zonnige dag, dus voor ons een prima fietsdag. Rondom Roermond en de diverse Maasplassen met heel veel pleziervaart, zijn vele fietsknooppunten. We hebben heerlijk gefietst en onderweg konijntjes “gespot”, dus gelukkig nog wat wild gezien. Terug in Roermond hebben we ons op een ijsje getrakteerd in een gewone Italiaans ijs tent tegen gewone prijs.

Op vrijdag hebben we Roermond verlaten om binnendoor naar Walbeck te rijden. Een klein dorpje net over de grens bij Arcen, waar voor de 1e keer een Country & Western festival werd georganiseerd door The Old West Saloon. Van vrijdagavond tot zondagavond hebben we genoten van de fraaie locatie in het Tipi dorp in Walbeck en van de optredende artiesten. Wisselend in kwaliteit en performance, maar al met al een geslaagd evenement.  Daarnaast was het heel gezellig met de voor ons bekende festivalgangers.

Beetje jammer dat de hoofdprijs van de staatsloterij (26,5 mln.) aan onze neus voorbij ging.

Maandag de 11e zijn we nog 1 dag in Walbeck blijven hangen. Beetje koffie gedronken, beetje gekletst en ’s avonds heerlijk gegeten met onze vrienden Jaap & Gonnie in een lokaal Steakhouse

Na de “oprotkoffie” op dinsdagmorgen zijn we weer terug gereden naar Sint Oedenrode, zodat we morgen weer snel bij het camperbedrijf zijn voor de reparatie aan de koelkast. In de middag naar het centrum gewandeld voor wat kleine boodschapjes.

De 3 camperplaatsen waren allemaal bezet en er stonden zelf nog 2 campers op de parkeerplaats.

Op woensdag eerst langs bij het camperbedrijf in Liempde waar de koelkast reparatie snel werd verholpen en wij daarna weer richting Duitsland. Op ons gemakkie reden we binnendoor richting Gronau waar op een ruime camperplaats aan de Dreilandersee nog genoeg ruimte voor ons was om te overnachten. Ondanks het wisselende weer hebben we de volgende morgen de fietsen uit de camper gehaald om naar Gronau te fietsen, ca. 7 kilometer van de camperplaats. Helaas, toen we eenmaal in het centrum waren begon het flink te regenen. Na de bui toch maar terug naar de camper, want het zou niet veel beter worden. Uiteindelijk besloten we om in de middag alvast verder naar het noorden te rijden. We reden nu naar Leer, waar een tweetal camperplaatsen waren. Eerst naar de CP aan de Pferdemarktstrasse, waar een sanizuil stond zodat we ons vuile water konden lozen en vers water innemen. De 5 camperplaatsen waren allen bezet, maar in de hoek van de P stonden nog eens 10 campers. Wij zijn netjes in de rij aangesloten. Dit werd gedoogd.

Na Leer in Duitsland ging het weer terug naar Nederland, voor het jaarlijkse C&W festival dat van vrijdagavond tot en met de zondag werd gehouden op het terrein van Camping Klein Zwitserland in Wagenborgen. Via kleine dorpjes en veel landweggetjes kwamen we op de camping, waar al aardig wat bekende country liefhebbers waren gearriveerd.

Eerst reed ik op een deel van het terrein waar nogal wat water was gevallen, dus vastgereden. Met behulp van een kleine tractor werd ik gesleept en kon gelukkig op eigen kracht een ander plekje vinden.

Over het weekend kan ik kort zijn. Het was gezellig, ondanks het ontbreken van een tent over de dansvloer. Het weer hield bijna gelijke tred met de kwaliteit van de muziek. Het was niet allemaal even fraai, maar de dansers hebben zich prima vermaakt. De beste kwaliteit werd wat mij betreft geleverd door de band Reward, die op zondagmiddag, onder een stralend zonnetje, lekkere  country muziek ten gehore bracht in tegenstelling tot de standaard deuntjes welke we op vrijdag en zaterdag kregen voorgeschoteld. Maar nogmaals, het zal de meeste country dansers een zorg  zijn .

We hadden gelukkig gezellige buren het hele weekend.

Nadat we maandag de boel weer hadden ingepakt en we gelukkig op eigen kracht weg konden rijden, zijn we weer Duitsland ingetrokken. Onderweg eerst nog een stop gemaakt bij de Thusfelden Talsperre waarna we verder reden naar de camperplaats bij het Museumdorf in Cloppenburg, waar we eerst lunchten om daarna het stadje in te lopen. Nou dat viel wel tegen. Weinig bijzonder. Voordat we dinsdag weer verder gingen hadden we nog een leuk gesprek met een Duitse vakantieganger die met zijn mobiele telefoon in de hand op zoek was naar iets. Bleek dat er vlak voor de camper in het gras een Geo Cache was verborgen.

Ik dacht eerst dat hij Pokomon’s zocht, want dat hadden we gisteren gezien in een park waar heel veel jongelui met hun telefoontje liepen. Ach ja, zo heeft iedereen zijn hobby.

Na Cloppenburg reden we naar Ahaus waar op de grote parking aan de Kirmesplatz 10 camper plekken waren ingericht. Ahaus was een leuk plaatsje met een groot Schloss met daaromheen een leuk park. Nadat we de lokale middenstand ook weer aan omzet hadden geholpen gingen we terug naar de camperplaats om in de snikhete zon toch nog een koel plekje te vinden achter de camper in het gras onder de bomen.

Behalve wat kleine kosten voor vers water zijn bovengenoemde camperplaatsen m.u.v. Gronau ( 9 euro) gratis plekken. Deze kom je veel tegen in Duitsland.

En zo vordert de week gestaag en rijden we woensdag de 20e naar een voor ons bekende camperplaats in Kranenburg. We willen de komende dagen de Nijmeegse wandel 4 daagse bezoeken en vanuit Kranenburg kan dat prima.

Kranenburg ligt tegen de Nederlandse grens aan waardoor wij op de fiets op donderdag de 21e de doortocht van de wandelaars in Groesbeek hebben bekeken.  Een mooi fietspad langs een spoorlijntje gaat rechtstreeks van Kranenburg naar Groesbeek. We hebben een tijde de vele wandelaard in het centrum van Groesbeek aanschouwd. Onder veel muzikaal geweld en applaus liepen de duizenden door het centrum richting de Zevenheuvelenweg. Nadat we een tijdje in het centrum hadden doorgebracht reden we buitenom door de landerijen naar een punt aan de Zevenheuvelenweg, waar we inmiddels de achterhoede van de vele lopers langs zagen komen. Enthousiasme volop aan de kant van de weg, maar sommige wandelaars hadden het knap moeilijk op dit deel van het parcours. Hopelijk voor hen hebben ze op tijd de finish in Nijmegen bereikt.

Tjonge, wat een kabaal op de vrijdagmorgen. Donderslagen, veel gerommel en harde regen. De ene bui was nog niet voorbij of de andere kwam alweer over. Gelukkig werd het tegen elf uur iets droger en konden we even van de camperplaats af. Voor service (vuil water lozen en schoon water innemen) moetje van de camperplaats af naar de brandweerkazerne, waar deze faciliteiten wel zijn voor de camperaar. Iets na half een was het helemaal opgeklaard en zoals de verwachtingen waren konden we op de fiets naar Nijmegen voor de intocht van de wandelaars. Rond 2 uur waren we bij het eindpunt van de wandelroute op de bekende Via Gladiola. Weer veel mensen op pad, gezellige muziek en zelfs op de daken stonden de toeschouwers (veel studenten dus) de bonte stoet van wandelaars te bekijken. Bij de intocht in Nijmegen lopen ook Militaire bands en andere korpsen mee. Dit geeft toch een apart sfeertje bij de wandelaars zo te zien. Na een hapje en een drankje liepen we door het centrum naar de Markt en naar de Waalkade. Het leek hier wel een groot eetfestijn. Terug naar de fietsen via een aantal “winkelstraten” met veel muziek en volle terrassen.

We reden Nijmegen uit via Berg en Dal en de Zevenheuvelenweg naar Groesbeek, waar we lekker hebben zitten eten. Terug langs de Draisinen spoorbaan naar Kranenburg.

De zaterdag hebben we wat rondgereden in Kranenburg en op zondag een wat langere fietstocht gemaakt vanaf de camperplaats door het Reichswald. Blijkbaar hebben we een wegwijzerbordje gemist, maar met ons nog vele andere fietsers die op een bepaald punt stonden te kijken en hoe nu verder? We hebben de weg terug wel weer gevonden.

Op maandag weer richting Nederland naar de CP in Bergen op Zoom. Hier hebben we overnacht om de volgende morgen bij onze camperdealer de satellietschotel te laten upgraden. Deze bleef maar draaien en kon de Astra 3 satelliet niet meer vinden. Helaas een veelgehoord probleem de laatste tijd bij de camperaars. Nadat de update was gedaan konden we weer terug naar onze verblijfplaats op de Camping in Hellevoetsluis