Camper & Country

Click here to edit subtitle

Korte trips 2019

Maart

Rondje Noord en Zuid Holland

Schagen-Den Helder-Medemblik-Roelofarendsveen-Nieuwkoop-Sliedrecht-Alblasserdam

Op maandag 18 maart vertrekken we via de snelwegen naar Noord Holland. Eerst de drukke A15 en de A4 langs Delft en Den Haag richting Schiphol. Dan de A5 en de Wijker tunnel om Noord Holland in te rijden. Gek he, maar eigenlijk onder het Noordzeekanaal door heb je het idee dat je in Noord Holland bent. We rijden naar de jachthaven in Schagen waar we vriendelijk worden ontvangen door de havenmeester.

De volgen de dag volgt een klein ritje naar de Camperplaats in Den Helder. Het is daar erg rustig. Ook hier melden we ons bij de havenmeester en fietsen in de middag een klein stukje door Den Helder. Ook de volgende dag fietsen we een rondje. Eerst genieten we nog van een uitvarende veerboot naar Texel om daarna langs de dijk en de Noordzee richting Julianadorp te gaan. In tegenstelling tot de weersverwachting viel het weer iets tegen (koude wind), maar toch lekker om hier in de buitenlucht te zijn.

Rondom Willemsoord, de locatie waar de camperplaats is, zijn diverse bedrijfjes in de gebouwen gevestigd. O.a. een kapper, waar we nodig weer eens heen moesten.

Vanuit de camper hebben we ook nog genoten van een aantal marine mensen die instructie kregen in het marcheren en het groeten. En dat met een zwaard. Dat viel nog niet mee zo te zien.

Na 2 dagen Den Helder, reden we naar het kleine stadje Medemblik. Ook hier hebben we ons bij de havenmeester gemeld. We maakten een mooie wandeling door het leuke stadje en maakten foto’s bij het kasteel Radboud. Op de dijk heb je hier een mooi zicht de het IJsselmeer.

Naar een paar dagen NH reden we terug naar ZH. Bij een Groencentrum in Roelofarendsveen was een nieuwe camperplaats. Hier hebben we een mooie fietstocht gemaakt rondom het Braassemermeer. Twee keer met een pontje over om dit rondje te fietsen
Het was inmiddels zaterdag de 23e maart. Vanmiddag bezoek aan schoonzus en zwager in Nieuwkoop, Kunnen we weer wat bijkletsen. Nou dat is gelukt.

Zondag de 24e reden we na het ont bijt en de koffie richting Sliedrecht. Hier konden we in de middag onze andere hobby (C&W line dance) weer eens gaan beoefenen. Het was een drukke en gezellige middag met goede muziek en prima Indische catering.

De zondagavond hebben we overnacht op Campertplaats Kinderdijk in Alblasserdam.

Slechts 11 kilometer vanaf Sliedrecht. Ook dit is een prima plek om te staan.

April

Rondje Noord Brabant en Zeeland

Schijndel-Nijnsel-Kruiningen

Op 11 april verlaten we onze thuishaven Hellevoetsluis en rijden naar Schijndel. Bij de grote kampeerwinkel van De Wit, kopen we wat spulletjes en rijden dan naar de camperplaats De Schootse Hoeve. Ook weer een pareltje bij de camperplaatsen.

Na 1 nachtje Schijndel verkassen we naar Nijnsel, een klein dorpje bij Sint Oedenrode. Op 13 april is er een C&W middag /avond in het Dorpshuis. We kijken van tevoren of er in de buurt een camperplaats of camping. De Keuze is gevallen op Landschapscamping De Graspol. Een mooie, en nu nog rustige camping op slechts 800 meter van het dorpshuis. We hebben zaterdag de 13e rustig aan gedaan en waren rond 14.00 uur bij het dorpshuis. De zaal was al flink vol. We hebben daar heerlijk gedanst en genoten van de muziek van de formatie Reward en de Terry White band. Tussendoor een solo zangeres en een solo zanger. Het was een geslaagde avond.

Zondag de 14e hebben we op de fiets de omgeving verkend. Zoals bijna gebruikelijk loopt er wel een fietsknooppunten route langs de locatie waar we staan. Ook hier een mooie fietstocht door het Brabantse land. Overigens een deel waar wij nog niet hadden gefietst. We kruisten een aantal malen het riviertje de Dommel en hebben in Sint Oedenrode genoten van een heerlijke verfrissing. In het zonnetje op een gezellig terras.

Aan het eind van de middag hebben we bij terugkomst in Nijnsel in Highway 51 zitten eten. Een restaurant/cafetaria geheel in Rock & Roll stijl aangekleed. Inclusief de R&R bediening.

Op maandag verlieten we Noord Brabant, Geheel binnendoor reden we via België richting Zeeland.

In Kruiningen bij Camperplaats de Plantage vonden we een mooie plek tussen de fruitbomen. We hebben die middag lekker buiten in het zonnetje gezeten

Dinsdag was het weer fietsdag. Ook hier een knooppunten fietsroute langs de camperplaats. We reden over de sluizen in het Kanaal door Zuid Beverland richting Hansweert. Altijd mooi om het schutten van de schepen te zien.

Langs de camperplaats in Hansweert en door het dorpje naar Schore en verder langs het kanaal richting Wemeldinge. Daar zijn we niet heen gereden, maar we hebben voor Wemeldinge over de brug en het kanaal de route gekozen naar Yerseke. Met uitzicht op de Oosterschelde en de havens van Yerseke hebben we bij restaurant De Viskêête heerlijk vis gegeten.

Op woensdag reden we via de Zeeuwse eilanden en de Oosterschelde kering weer terug naar de Zuid Hollandse eilanden.

April en Mei

Rondje Noord Brabant

Drimmelen-Oirschot-Liempde-Asten

Na 10 dagen op onze thuishaven, gaan we weer een rondje zwerven.

We beginnen de 27e april met een rit naar Alphen aan den Rijn. Op deze koningsdag hebben we eerst het gewandel en het handen schudden van de koning met aanhang op de tv gekeken en in de loop van de middag reden we naar het Groene Hart. Een drukke en gezellige verjaardag volgde, waarna we rond middernacht naar Bodegraven reden. Helaas heeft Alphen aan den Rijn (nog) geen camperplaatsen.

Bij het zwembad in Bodegraven is slechts 1 (te) kleine camperplek, maar op het parkeerterrein is plek zat. We hebben hier wel meer overnacht en dat bevalt ons goed. Oké, je wordt wel wakker van de aanrijdende auto’s van enthousiastelingen die het blijkbaar gezond vinden om op zondagmorgen te gaan zwemmen.

Na een ontbijtje met verse aardbeien, waarbij dit verse niet nodig om te vermelden, want je eet meestal vers, reden we over de snelweg via Utrecht en de A27 naar Drimmelen. Bij jachthaven de Biesbosch zijn fraaie camperplaatsen gelegen. Volledig automatische check in en je kunt binnen rijden. De electra deed het echter niet, maar na 1 telefoontje met de beheerder was dit ook opgelost.

We zitten hier aan de rivier de Amer, die verderop naar het westen uitkomt in het Holland Diep.

Aan de overkant van de rivier ligt Het Nationaal Park De Biesbosch.

In de middag hebben we een rondje gelopen over het uitgestrekte terrein. Hier vindt je o.a. het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten, een midgetgolf terrein en vele terrasjes en restaurants. Het camperpark ligt tussen de jachthavens

’s Avonds eten we gezellig in een overvol restaurant Het Zuiderdiep. Dit is een restaurant waar zo op de kaart onder meer het “bekende Steppegras” serveren. Huh, zult U zeggen. Nou dat is een frituurschotel die voornamelijk in de Antwerpse en Limburgse Kempen en in Noord Brabant op de menukaart staat. De voornaamste kenmerk is de grote berg dunnen frietjes.

Op maandag de 29e doen we rustig aan en gaan om 15.00 uur met de rondvaartboot mee, voor een tocht van 2 uur in de Biesbosch. Het was prachtig zonnig weer, dus prima op het water. De tocht voer over de Amer en een stukje naar het oosten over de Bergse Maas, en dan via Spijkboor en een aantal waterlopen met fraaie namen, langs een drietal spaarbekkens, die hier dienen voor de watervoorziening van een paar grote steden, weer terug via de Amer.

Onderweg hebben we zicht op een aantal polders van Staatsbosbeheer, met grote grazers. We horen wel veel uitleg over alles wat hier in het gebied zit, maar van de meer dan 60 soorten vogels hebben we hier en daar een waterkip en een zwaan gezien, een verdwaalde aalscholver. Maar verder niks bijzonder. En die 300 bevers slapen blijkbaar allemaal overdag.

Gelukkig hebben we een opgezette bever in het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten gezie

Dinsdag, de laatste dag van april. In de middag fietsen we richting Geertruidenberg en Raamsdonksveer. Niet echt lekker fietsweer vandaag, maar ach je bent even buiten. Na 20 kilometer hebben we het wel gezien.

Woensdag 1 mei vertrekken we uit Drimmelen en rijden binnendoor via Oosterhout en Dongen richting Tilburg. Dan een klein stukje snelweg en de afslag Hilvarenbeek. Via Middelbeers rijden we naar de camperplaats in Oirschot. Een mooi plek langs het kanaal. We zijn hier al een paar keer geweest. Na de lunch fietsen we naar de supermarkt, kopen dat de nodige levensmiddelen en keren terug naar de camper. Ook op donderdag pakken we de fiets en rijden naar Best. Er is daar een Stella servicepunt. We kopen een nieuw zadel en laat wat kleine reparaties uitvoeren. Klasse dat we meteen geholpen konden worden. Terug begon het zachtjes de regenen. Wij naar binnen bij EETH een klein lunch café bij een molen. De bediening wordt verzorgd door mensen met een beperking. We hebben daar lekker geluncht.

Dan terug naar de camper. We hadden de fietsen net binnen gezet, of de volgende bui viel al weer op ons neer. Ja, Nederland is wel een land met afwisseling in het weer.

Vrijdagmorgen vroeg wakker. We hebben vandaag een afspraak bij de camperdealer voor de jaarlijkse APK en wat kleine reparaties. Vanaf de camperplaats in Oirschot is het maar 13 kilometer naar Liempde. We rijden binnendoor en komen op tijd bij de dealer. Vandaag hebben we geen zin om de fiets te pakken, dus we brengen de tijd door met wat puzzelen en veel koffie.

De klus is weer geklaard, de camper door de APK keuring heen (ik had niets anders verwacht) en wij rijden verder het Brabantse land in. Doel vandaag is het plaatsje Heusden bij Asten. We gaan naar camping De Peel. Deze is op een paar kilometer van het centrum van Asten waar wij vanavond heen gaan voor een try-out van een nieuwe band.

Dus wij vanavond op de fiets naar Asten. Eerst een straat wat een zandpad bleek, maar daarna al snel op de fietsroute naar het centrum. Eerst even zoeken naar een geldautomaat en daarna weer zoeken naar de locatie. Gelukkig hebben we Google maps met alle nodige informatie.

Vanavond dus de try-out van de TWB Band, die vanaf het najaar met een nieuwe bezetting gaat toeren. Een mix van Country en R&R werd de (te) kleine zaal “geslingerd”. Het klonk lekker strak.

Helaas regende het toen we om middernacht weer terug reden naar de camper. Nu niet over het zandpad gelukkig

De rest van het weekend bleef het wisselvallig met het weer. Op zaterdagmiddag zijn we even heen en weer naar de lokale buurtsuper in Heusden gereden. En op de 4e mei natuurlijk de gebruikelijke 2 minuten stilte en de indrukwekkende herdenkingen op de Dam en de Waalsdorpervlakte.

Maandag 6 mei rijden we terug naar Helmond. Ook nu weer een bezoek aan een Stella servicepunt. De rechtertrapper van de fiets van Frans is afgebroken. We werden gelukkig meteen geholpen en na een klein halfuurtje was het probleem opgelost. Nieuwe trap toestand en we kunnen weer. Daarna naar de Jumbo. Bijzonder hier is dat deze super is gehuisvest in een voormalige kerk. Goed ook weer achter de rug en dan op naar de Camperplaats in Helmond. Deze is gevestigd op een grote P dicht bij het centrum. Even wat gehannes met de parkeerautomaat, maar uiteindelijk hebben we toch een ticket uit deze machine kunnen krijgen. Nou hadden we deze parkeerkaart amper achter de ruit geplakt, of we werden al door een BOA gecontroleerd. Ja, we hadden wel gelezen dat ze er hier snel bij zijn.

Na de lunch wandelen we naar het gezellige, maar op deze middag druilerige centrum van Helmond. Na een verfrissing op een overdekt terras in het winkelcentrum gingen we maar op zoek naar een kapper. Dat moet ook af en toe eens gebeuren. Met frisse gewassen en geknipte haartjes stonden we een half uur later weer buiten. Terug naar de camper.

Wat een rust hier in Helmond. Nadat ik s ’morgens met 2 handhavers ook wel eens Boa’s genoemd heb gesproken over de klachten van de onhandige parkeerautomaat, vertrokken we geheel binnendoor naar Breda. Doel vandaag is een bezoekje aan Ikea. Kunnen we wat kleine spulletjes op de kop tikken. Nou dat is gelukt. Nadat we eerst hebben geluncht liepen we het 3 verdieping tellende gebouw door en kwamen onderweg de spulletjes tegen waar we naar zocht. Plastic bakje met vakverdeling, nieuwe koffiekopjes en nog wat kleine dingen. Daarna binnendoor richting huis. Nou ja, richting in ieder geval, want we zijn uiteindelijk aanbelandt op de fraaie camperplaats Het Bossche Veld in Oudenbosch. Na een praatje met de vriendelijke eigenaar en heel even buiten zitten in het zonnetje, blijven we hier vannacht

En na 12 dagen rijden we weer terug naar onze thuishaven in Hellevoetsluis.

Mei

Via Rondje Limburg naar Tilburg

Na bijna 2 weken op onze thuishaven wordt het weer tijd voor een nieuw camper rondje. We gaan een rondje Limburg rijden. Ondanks dat het weer niet echt meewerkt, gaan we dinsdag de 21e op pad. Zoals bijna gebruikelijk voor een 1e etappe, rijden we geheel over snelwegen.

Vanuit Hellevoetsluis langs het kanaal door Voorne, naar de A15. Botlektunnel door en verder over de A15 richting Nijmegen. Onderweg nog een koffiestop, stukje 73 en A77, om uiteindelijk langs Afferden en Bergen naar de camperplaats bij Jachthaven ’t Leuken in Well te eindigen.

Jeetje, hier kunnen 60 campers staan. En nu?? We staan helemaal alleen. Waar zijn alle mooi weer camperaars? Na het aanmelden in het havenkantoor hebben we eerst geluncht. De rest van de dag niets dus.

We halen de fietsen uit de camper en maken met de knooppunten app alvast een toertje voor vandaag. Een tochtje van bijna 30 kilometer. Vanuit Well rijden we noordelijk parallel aan de Maas richting Bergen. Daarna rijden we rond het gebied de Bleyenbeek, met een groot golfterrein en een vervallen kasteel, naar het Nationaal Park De Maasduinen. Om te lunchen moeten we iets van de route afwijken, maar ach, we hebben tijd zat. We lunchen op een bijna zonovergoten terras bij een Bosbrasserie, en rijden dan richting Well waar we even een kijkje nemen in de tuinen van Kasteel Well. Het kasteel zelf is niet te bezoeken. We kunnen vanuit de tuinen wel mooie foto’s maken van dit kasteel. Daarna vervolgen we onze route naar de camper. Uiteindelijk is de route van 30 kilometer iets langer geworden, maar na 40 kilometer zijn we weer thuis.

We hebben nog een aangenaam gesprek met onze Luxemburgse buurman. Doe komt niet speciaal voor de vis naar Nederland, maar hij is wel een liefhebber van de kibbeling. Beroemd tot over de grens dus
Na 2 dagen Well, verkassen we naar het 40 kilometer verderop gelegen Kessel, waar we op de fraaie Camperplaats Kessel een paar dagen zullen vertoeven. In de middag, de 23 mei, de dag van de Europese verkiezingen, rijden we naar het dorpje, zitten wat te turen op een bankje langs de Maas en rijden, nadat we wat boodschapjes hebben gedaan, weer terug naar de CP

We treffen het met het weer. Een prima dag voor een fietsrondje in de omgeving.

We rijden eerst naar het dorp Kessel, bezoeken de Coöp, en rijden te westen van de Maas naar het Noorden. Daarna westelijk naar de Heldense bossen. In de buurt van een grote camping zien we een bord “Koffie met Vlaai”. Helaas wel appelpunt maar geen vlaai. Maar goed het smaakte best, en nadat we via een omleiding weer op de route waren gekomen, reden we naar de veerpont bij Neer. De camperplaats bij de jachthaven daar was vol. Met uitzicht op de rivier hebben we geluncht en staken daarna de Maas over. Via Swalmen en Reuver fietsten we naar het pontje dat ons weer in Kessel zou brengen. Na deze tocht van 40 kilometer beloonden we ons met een lekkere ijscoupe op een terras op de markt. Het smaakte voortreffelijk.

Op zaterdag de 25e luieren we bij de camper en na de lunch fietsen we een klein rondje.

Zondag de 26e worden we laat wakker, ontbijten laat, drinken laat koffie en na de middag pakken we de fiets weer om nog een stukje in de omgeving te toeren. Via de fietsapp stippelen we een korte route uit. Langs landerijen met veel bessen rijden we richting Neer en gaan over de Maas. We rijden nu parallel aan de rivier naar Beesel, een klein dorpje met een gezellig plein. Op een van de terrasjes drinken we wat en rijden weer door naar de pont die ons weer naar Kessel brengt.

Na 4 dagen dag Kessel. Eerst tanken en dan via de snelweg onder Venlo naar de Duitse grens. We verlaten de snelweg en via de 221, met een tussenstop bij een grote super in Brüggen, gaan we richting Heinsberg en Geilenkirchen om bij Landgraaf de grens te passeren en terug te keren in Nederland. We rijden door Landgraaf, een smalle weg door het dorp die verboden is voor vrachtauto’s, en rijden uiteindelijk naar de Camperplaats in Landgraaf.

Bij de ingang staat een ticket automaat, maar helaas, wegens storing buiten gebruik. Ik belde het nummer wat op de zuil stond. De slagboom werd voor ons geopend, en er werd verteld dat in de loop van de middag de storing verholpen zou worden. Dat is uiteindelijk ook gebeurd en we konden alsnog een ticket kopen. De elektra hebben we via Aan/Uit.net geactiveerd. Dat was voor ons de 1e keer en ik ben daar wel enthousiast over. Via de app kan je precies zien hoeveel je verbruikt hebt.

Helaas was dinsdag de 28e een regenachtige dag. Er kwam dus niets van onze fietsplannen. Wel hebben we in de middag een korte wandeling gemaakt rond de Wilhelminaberg.

De camperplaats ligt tegen het voormalige bedrijfsterrein van Staatsmijn Wilhelmina. We zien op een van de gebouwen nog de letters van de OVS, (Ondergrondse Vakschool), waar de opleiding tot mijnwerker werd gegeven. De huidige Wilhelminaberg is ontstaan door de stort van mijnsteen, een bijproduct van de steenkoolwinning

Woensdag de 29e verlaten we Limburg. We rijden binnendoor via Kerkrade en langs Heerlen naar Valkenburg, beklimmen de Cauberg, zien de teksten op het wegdek van de laatste Amstel Gold race, en rijden via Maastricht het land van de Belgen binnen. We rijden oostelijk richting Hasselt en daarna noordelijk over de N74, N71 via Mol langs Turnhout en Poppel over de grens naar Alphen. We gaan evenals een paar jaar geleden naar Mini camping De Schellehoeve. Deze hoeve ligt een paar kilometer voorbij het plaatsje Alphen.

We vinden een mooi plaatsje, weliswaar onder de bomen, dus geen schotelontvangst, maar ach met de Chromecast kunnen we toch tv kijken.

Hemelvaartsdag vandaag. Rustig hier op de camping. Slechts 3 caravans en 2 campers. Je zou toch verwachten dat het drukker is. Maar ja, het is een mini camping, dus daardoor wellicht minimale bezetting. Maar goed, vandaag de omgeving maar eens verkennen. Via de knooppunten app op de telefoon maken we een mooie route. We rijden door landelijk gebied naar Gilze, fietsen dan De Chaamse bossen door richting Alphen, waar we op een terras genieten van een frisse Radler. Dan verder door het bos langs fraaie villa’s naar een bochtige en wat “heuvelachtige” weg langs het recreatiegebied ’t Zand. En daar komen we een stel enthousiaste en Hoi roepende fietsers tegen. De “familie van Jens” zei Gerda. Nou ja, familie. Bekenden uit het oosten van het land die in de buurt van Tilburg op een camping staan. Deze 6 fietsers (J&M, J&R, A&D) kennen we vanuit het Country wereldje. We maken een praatje en tot zaterdag dan maar. Na bijna 30 kilometer zijn we weer terug op de camping. ’s Avonds leggen we nog een kaartje met een stel dat tegenover ons staat.

Vrijdag. Eerst een “rommeldag”, wasje doen, camper aan de kant en meer van dat soort klusjes voor de afdeling Binnenlandse Zaken. We hebben wat dat betreft de zaken wel gescheiden. Buitenlandse zaken voor Frans en Binnenlandse zaken voor Gerda. Dan loop je elkaar ook niet zo in de weg.

Oh ja, BZ wat zijn dat dan voor Frans? Nou o.a. toilet ledigen, vuil water lozen, schoon water innemen e.d. Maar goed na de lunch gaan we toch weer fietsen. Nu via Gilze door naar Chaam, waar we via een bosachtig en later landelijk gebied op een terrasje genieten van een koele verfrissing. Later via Alphen weer terug.

Aan het eind van de vrijdagmiddag komen Frans & Bea ook aan op deze camping. Gezamenlijk zullen wij het C&W weekend in Tilburg gaan beleven. Maar eerst heerlijk eten, borrelen en kletsen.

Op de zaterdag en de zondag gaan we naar het C&W festival in de Manege bij Amarant in Tilburg. Dit festival wordt voorde 19e keer georganiseerd. Een keur van artiesten staan op het programma.

Zaterdag begint het programma om 14.00 uur tot 24.00 uur en zondag van 11.00 uur tot 19.00 uur.

Zoals gebruikelijk is het op dit festival heet tot snikheet. Eigenlijk geen weer om te dansen, maar ach de echte diehards weten van geen ophouden. Wel gedoseerd en tussendoor vooral veel drinken.

Op de zondag is er ook nog een filmploeg van TV Brabant. Frans wordt ook nog geïnterviewd en later worden we ook nog dansend gefilmd. We zullen zien wat er wordt uitgezonden. Na dit gezellige weekend nemen we afscheid van Frans & Bea, ruimen alvast het e.e.a. op. Morgen verder op pad.

Dat wordt de Oranjeroute in Duitsland. Het verslag hiervan is hier te lezen..