Camper & Country

Click here to edit subtitle

2021
Overwinteren in Nederland

En zo tuimelen we het nieuwe jaar in. Een rustig nieuwjaar. Het is dit weekend wel behoorlijk druk op onze overwintercamping in Ouddorp. Veel camperaars maken er een lang weekend van.

Nog een prettig gesprek gehad met 2 heren die hier waren om met hun surf kar over het strand te rijden. (Racen?). Petje af hoor, want ja, je zal in deze temperatuur toch maar in een tentje bivakkeren.

We fietsen wat, doen boodschappen en maken regelmatig een praatje.

Op zaterdag 9 januari komt onze jongste zoon met vrouw en 2 kinderen langs. Het is vandaag een mooie zonnige dag, dus een prima dag voor een strandwandeling. Vanaf de camping is het een klein stukje naar Strandtent Het Gorsje aan het begin van de Brouwersdam.

Ja, strand en (klein)kinderen is altijd leuk. Gewapend met een plastic tasje voor de gevonden schelpen vliegt de tijd. Wel is het zo, dat ondanks het zonnetje, zo rond een uur of 4 het kouder begint te worden, dus op tijd weer terug naar de camper. En in deze corona tijd maar niet even in de camper bij Opa & Oma, maar meteen retour naar huis.

Maandag de 11e, gaan we met de camper naar Ouddorp. Voor de 1e keer na het inbouwen van de lpg-installatie in december moeten we weer gas tanken. Daarna boodschappen en door naar de Brouwersdam waar we lunchen. We spotten nog een zeehond vlak bij de dam.

Zaterdag de 16e kregen we zoals verwacht de eerste sneeuw. In de loop van de zaterdagmiddag begon het te sneeuwen en waren we al vrij snel in een witte wereld belandt. En de volgende morgen? Het gras was weer groen. Als dit zo de hele winter is geweest, dan vinden wij 1 dag meer dan genoeg

In deze maand krijgen we met een paar harde stormen te maken. Nou het gaat flink tekeer. Maar ja windstoten van 90 en 100 kilometer zijn toch wel behoorlijke vlagen. En natuurlijk ’s nachts, dus slecht geslapen.

Vrijdag de 22e is het een heerlijk zonnige dag met niet veel wind. Vandaag pakken we de fiets en rijden naar Schouwen-Duiveland. Op de heenweg gaan we tegenwind en fietsen langs de Grevelingen ten oosten van de Brouwersdam. Je hebt dan nog een beetje beschutting van de dam zodat je niet vol in de wind fietst. Aan het einde van de dam linksaf naar Scharendijk. Een leuk dorp met veel campings. Dan naar het westen richting Ellemeet en Renesse.

Het is stil in Renesse in deze Corona tijd. Waar het normaal best druk is, ook in de winter, zijn de straten verlaten. Hier en daar fietsers, wandelaars en wat auto’s.

Bij Vishandel Marlijn in het centrum halen we een broodje paling en warme kibbeling. Zo dat wordt weer een aangename lunch.

Terug rijden we over het fietspad boven op de Brouwersdam. Zoals gepland rijden we de terugweg geheel voor de wind.

Na iets meer dan 30 kilometer zijn we weer terug bij de camper.

En ook vandaag, zaterdag de 23e een prima maar iets koudere fietsdag. We nemen wat proviand mee voor onderweg, want ja, helaas nog steeds (bijna) alles gesloten. We gaan nu noordelijk van onze camperlocatie over een smalle dijk langs de Grevelingen richting de haven van Goedereede. Ook weer een mooie route met fraaie panorama’s. Dan weer een stuk polderlandschap en dwars over het eiland naar de mooie kleine gemeente Goedereede. In het centrum

Aan de haven eten we onze meegebrachte broodjes en bij Eetcafé ’t Sas is een kleine take away waar we heerlijke warme chocolademelk met slagroom kopen.

Via Ouddorp rijden we terug.

Als het een beetje normaal weer is, doen we onze boodschappen op de fiets. Een beetje koud is niet zo erg, daar kan je je op kleden, maar nattigheid en harde wind zijn toch iets minder. Daarom gaan we soms met de camper. Gelukkig is er bij de Jumbo in Ouddorp een parkeerterrein waar we met de camper kunnen staan. Gerda doet de boodschappen en Frans blijft achter in de camper en vult de wachttijd met het maken van een reuzendoorloper.

Omdat we dan toch op pad zijn, maken we meestal een klein tripje over het eiland. Favoriet is wel een mooi plekje aan het water bij de Brouwersdam. We genieten dan van het mooie uitzicht.

Aan de Noordzee kant van de Brouwersdam is de Brouwerssluis. Een spuisluis als verbinding tussen de zee en de Grevelingen. Dit is ook de plek waar in de zomer Concert at Sea wordt gehouden.

Omdat het bij deze spuisluis behoorlijk visrijk is zijn er altijd wel een paar zeehonden te zien. Een leuk gezicht als je die glanzende koppies met hun grote zeehondenogen boven water ziet.

Met gezellige praatjes en de nodige wandelkilometers (inmiddels meer dan 100.000 stappen gezet in de afgelopen maand) komen we de 1e overwintermaand in het nieuwe jaar wel door. Volgende maand maar eens kijken of we een klein tripje in Nederland kunnen maken.

We hobbelen de maand februari in. Beetje boodschappen, beetje fietsen. Op maandag de 1e komt onze oudste zoon zijn beide kindertjes brengen. We mogen een middagje oppassen. Eerst kregen ze nog een kadootje voor hun verjaardag de afgelopen maand en daarna spelletjes gedaan, gekaart en met Opa pannenkoeken bakken. Meel in een pan, eieren breken, melk erbij en vooral heel goed roeren. De baksels smaakten prima. En nadat de jongste Oma nog had geholpen met de afwas werden ze weer door papa opgehaald.

Op donderdag kwam de jongste zoon langs met zijn gezin. Niet bij de camper maar we hadden afgesproken bij de Spuisluis op de Brouwersdam. Wij op de fiets en zij kwamen met de auto. Bij die sluis zijn altijd zeehondjes te zien. En ook deze middag hebben we genoten van deze grappige diertjes. Uiteraard even kibbeling gegeten bij de snackkar op de dam en daarna weer huiswaarts.

De weersvoorspelling voor komende week gaf aan dat het echt winter zou gaan worden. Daarom hebben we op vrijdag alvast de boodschappen gedaan en meteen LPG getankt. Laat de winter maar komen.

En ja hoor, in de loop van de zaterdagmiddag begon het zachtjes te sneeuwen en was op zondag de 8e de camping bedekt met een flinke laag sneeuw. Ook de zondag sneeuwde het nog lange tijd. De temperatuur daalde tot onder het vriespunt. Onze camper is gelukkig goed geïsoleerd en liggen de vuil- en schoonwatertanks in de verwarmde dubbele bodem. De watertoevoer bij de tappunten op de camping is afgesloten maar in het verwarmde sanitair gebouw kunnen we vers water tappen. Ook kunnen we het toilet legen.

Deze hele 2e week van februari blijft een week met vorst maar gelukkig wel een zonnetje erbij.

Nou en van dat zonnetje gaan we genieten. In deze winterse omstandigheden is een wandeling in de omgeving geweldig voor de nodige beweging. Veel vogeltjes onderweg. Roodborstjes, vinkjes, merels een zanglijster en zelfs een familielid van de lijster ofwel een koperwiek. Die zie je niet zo vaak. Schaapjes in de wei en verderop richting de vuurtoren veel schaatsers op de dichtgevroren plassen. De inwoners van Ouddorp en omgeving weten deze plekken goed te vinden want het is er behoorlijk druk

Normaal zijn deze plassen een paradijs voor veel vogels. Voornamelijk de overwinterende ganzen.

Met bijna 10.000 stappen op de stappenteller komen we weer terug bij de camper.

Bijna net zo snel als de sneeuw gekomen is verdwijnt deze ook weer. Na een regenfront met redelijk harde wind op de zondag kwam op maandag het gras alweer door de sneeuw heen en op dinsdag was bijna alle sneeuw verdwenen. Jammer voor de ijspret voor velen, maar wat ons betreft mag de lente beginnen.

De krokusvakantie. Op maandag de kleinkinderen van onze oudste zoon en op woensdag de twee van onze jongste zoon.

Dat waren leuke dagen met vooral lekker eten. Bij de 1e 2 broodjes knak en gebakken aardappeltjes, spinazie en vissticks, en bij de 2e 2 kibbeling voor de lunch en pannenkoeken.

We hebben de zeehondjes weer gezien, de Oosterscheldekering bezocht en in Renesse kibbeling en een heerlijk ijsje gegeten.

Beide keren stukjes gereden met de camper, en dat vinden de kids reuze spannend. Gelukkig is het prima weer in deze krokusvakantie.