Camper & Country

Click here to edit subtitle

2021 Zwerven door Het Groene Hart

Na een maand met afspraken (huisarts, kapper e.d.) gaan we weer op pad. De verwachting voor de komende week is dat het weer zal opknappen. Nou, na al dat regenwater van de afgelopen weken zijn we wel toe aan beter weer.

Vandaag, woensdag de 26e april gaan we naar een nieuwe camping n Zoetermeer. We verlaten Hellevoetsluis en rijden over de Botlekbrug de A15 op, dan door de Beneluxtunnel over de A4 richting het knooppunt Prins Clausplein bij Den Haag en nemen dan de afslag Leidschendam. Een korte rit vandaag naar Camping De Drie Morgen (is de naam van de polder hier) op enkele kilometers vanaf Zoetermeer.

Er zijn een aantal verharde camperplaatsen hier en dat is maar goed ook, want ook hier is het behoorlijk drassig op sommige plekken.

We zetten de camper neer en hebben een fraai uitzicht op het gebied rondom een grote plas hier in de Driemanspolder. Voor ons in de verte de bebouwing van Leidschenveen en Leidschendam.

Het weer is vandaag iets beter, wel een bewolkte lucht maar met zon en helaas een beetje te veel wind.

We halen de fietsen uit de camper en na de lunch gaan we op pad voor de 1e tocht.

Over een aantal fietspaden aan de zuidkant van een grote plas hier in de polder, komen we bij ons eerste fietsknooppunt. We rijden met een grote boog over een smal dijkje rondom het waterrijke gebied hier langs het Buytenpark waar we het grote bouwwerk zien van Snowworld. Dan gaan we langs een brede ringsloot richting Stompwijk en naar de Zoetermeerse plas. We pikken een terrasje aan het water. Gelukkig zijn de terrassen weer open.

De wind is de hele rit vrij fors maar de surfers hier op de plas maken er graag gebruik van. Altijd een mooi gezicht die snelle surfers. (Niet te koud??)

Uiteindelijk komen we in Zoetermeer. Via een aantal woonwijken en kriskras door woonerfjes rijden we richting de A12, steken die over en rijden een stuk parallel aan de snelweg weer richting onze camperplek. De laatste kilometers begint het helaas te regenen. Nou ja, het is niet anders. Dit was een afwisselende tocht. Verrassend hoeveel groen er is in de Randstad.

Het weer is nog erg wisselvallig en dat betekent vandaag geen fietsdag. Als de regen eindelijk ophoudt en er helaas een veel te harde wind waait, besluiten we vandaag een baal/binnenzit dag. Helaas het is niet anders, maar we vermaken ons prima.

Vrijdag de 28e verlaten we de camping en rijden onder een stralend zonnetje liefst 24 kilometers naar onze volgende camperplek. Dat is De scheve Schoffel in Boskoop. We rijden binnendoor via Zoetermeer richting het Groene Hart, passeren de hefbrug over de Gouwe in Boskoop en rijden door naar een van de vele tuinbouwbedrijven waar inmiddels ook een camperplek is gemaakt. We worden hartelijk ontvangen en zoeken een leuk plekje uit. De percelen hier zijn lang en smal met aan weerszijde water. Nadat we hebben geluncht fietsen we eerst naar een grote super in het centrum van Boskoop. In de middag maken we een 1e fietstocht langs de tuinderijen (veel boomkwekerijen) richting Reeuwijk. Een mooi rit door het polderlandschap.

Zaterdag de 29e hebben we afgesproken met onze schoonzus in Alphen aan den Rijn. Het is een korte (11 km) rit naar Alphen. Dit is de geboorteplaats van Frans en de eerste 21 jaar van ons huwelijk hebben wij hier gewoond. Altijd leuk om je oude woonplaats weer te bezoeken en te zien hoeveel er in de loop van de jaren is veranderd. De koffie met wat lekkers staat al klaar. We kletsen wat af en na een 2e koffie besluiten we tot een fietstocht in de omgeving. Laten we maar wat landelijks doen, want het centrum van onze oude woonplaats zien we nog wel eens een keer.

De fietstocht voert ons richting Woubrugge en langs het water van de Wijde Aa naar Roelofarendsveen waar we bij Café De Haven, met uitzicht op een kleine handbediende sluis, stoppen voor de lunch. Daarna gaan we langs het Braassemermeer via Leimuiden en Rijnsaterwoude weer terug naar Alphen aan den Rijn.

We besluiten deze gezellige dag met een “afhaal” Chinese maaltijd en fietsen om half negen weer richting Boskoop. De heen en weer trip naar Alphen en de fietstocht rondom de Braassemermeer is totaal bijna 60 kilometer geweest.

Na de “inspanning” van gisteren doen we het vandaag rustig aan. Het is zondag dus een aantal werkende weekend camperaars vertrekken weer. We staan laat op, nemen alle tijd voor een uitgebreid ontbijt op het terras voor de camper en in de zon, waarna we eerst genieten van de koffie. Voor vandaag, zondag de 30e mei, stippelen we een kleine route uit. We gaan via de polder met een wel heel smal fietspad richting Reeuwijk. Daar fietsen we door Reeuwijk Brug langs een van de plassen, waar we op een bankje langs het water van onze lunch genieten. Teven zien we vele kleine vogeltjes in het riet vlak voor ons. We gaan eens uitzoeken welke rietzanger, rietgors of kleine rietvink het is geweest.

We vervolgen onze weg onder de A12 door en via de polder naar Waddinxveen. Ook daar de brug over en dan in noordelijke richting naar Boskoop. Ook nu weer over de hefbrug en langs de Gouwe naar de camperplaats. Vandaag een korte trip van 28 kilometer.

langs de A12 en over het Gouwe Aquaduct en de Oude brug over de Gouwe naar Waddinxveen waar we in het winkelcentrum de wekelijkse boodschappen doen. De Lidl en de Jumbo gebroederlijk naast elkaar in dit winkelcentrum. Een paar terrasjes alweer gevuld en terwijl Gerda de boodschappen doet, maakt Frans een kleine wandeling door het winkelcentrum en wacht daarna geduldig op een bankje tot Gerda klaar is. De terugtocht naar de camperplaats gaat via de Boskoopse hefbrug.

Overigens liggen over de Gouwe zowel bij Waddinxveen en Boskoop en Alphen aan den Rijn identieke hefbruggen. Zie foto’s.

Alphen aan den Rijn

Boskoop

Waddinxveen

De maand juni begint vandaag. We hebben een afspraak met onze vrienden in Alphen aan den Rijn.

De tocht gaat vanaf de camperplaats over de hefbrug van Boskoop naar het polderlandschap ten westen van dit tuindersdorp. Ook hier uitgestrekte boomkwekerijen. Heel wat anders als de langgerekte en smalle percelen waar wij staan met de camper. Via het Rietveldsepad rijden we een grote buitenwijk van Alphen aan den Rijn door, onder het station en zo door het centrum van onze oude woonplaats. Zo rond een uur of vier zijn we bij C&K waar we gezellig bijkletsen, genieten van een perfecte maaltijd (scheelt mij weer koken) om na de koffie weer richting Boskoop te vertrekken. Nog steeds is de temperatuur zo aan het begin van de avond bijzonder aangenaam. Wat minder zijn de wolken mugjes die we onderweg langs de Gouwe tegenkwamen.

Woensdag de 2e juni de laatste fietstocht door het Groene Hart. We gaan vandaag richting de geboorteplaats van Gerda.

Eerst fietsen we richting de Reeuwijkse plassen. Via Reeuwijk Dorp, Reeuwijk Brug en Oud Reeuwijk gaan we richting Sluipwijk. Na dit waterrijke gebied waar je werkelijk tussen de plassen door rijdt, koersen we door het landelijke poldergebied langs Driebruggen en Waarder naar Woerden. Dan volgt er een lang fietspad langs de Oude Rijn door Nieuwerbrug en naar Bodegraven. Daar bezoeken we een nicht, kletsen daar ook gezellig bij, en vervolgen daarna onze fietstocht. We zoeken de knooppuntroute weer op, rijden langs de Oude Rijn door het centrum van Bodegraven, Daar komen we nog een neef van Gerda tegen. Hij is inmiddels met zijn “beroemde” ijs- en frituurzaak gestopt. Dan verder langs het station en via Oud Bodegraven door de polder naar Boskoop. Weer een mooie tocht van 49 kilometer.

Na 6 dagen verlaten we de camperplaats in Boskoop en toeren over de A12, A16 en A15 naar de afslag Rhoon om verder via de Groene Kruisweg naar Spijkenisse te rijden. Tegen beter weten in gaan we naar de camperlokatie aan de Oude Maas en zoals verwacht zijn de 4 camperplekken bezet. Nou dan iets verder in Spijkenisse naar de volgende lokatie op een parkeerterrein. Daar was wel plek. We hebben daar koffiegedronken en zijn toen verder gereden. Dit is geen overnachtingsplek.

De dichtstbijzijnde lokatie is Camping Zonnehoeve in Oudenhoorn. Midden in de polder is een jong stel met een camping begonnen. Bij de receptie hing een aankondiging dat men niet aanwezig was tot een uur of half vijf. Nou, dan zoeken we zelf een plekje. Plaats genoeg. Aan het eind van de middag ben ik samen met de eigenaar die we op een gegeven moment tegen kwamen op de camping naar de receptie gelopen. Helaas alles was gereserveerd maar we hadden geluk, want de plek waar wij stonden was pas gereserveerd vanaf morgenmiddag. Nou dan zijn wij alweer vertrokken.

We zijn namelijk even teruggereden naar de richting van Spijkenisse omdat wij daar morgen onze 2e vaccinatie krijgen.

Vrijdag de 4e waren we op tijd op de parkeerplaats in de buurt van de prik locatie. Frans had een afspraak om 11.20 uur en Gerda een half uur later. Maar goed wij samen naar binnen, er werd niet moeilijk gedaan over het tijdstip. Kwam waarschijnlijk ook omdat het vrij rustig was. Het ging nu lekker vlot. Inchecken, prikken en even een kwartiertje “rusten” in de wachtruimte. Heel wat anders als tijdens de 1e prik toen we vanwege een computerstoring wat langere wachttijd hadden.

Nou met een nieuw vaccinatiebewijs stonden we nu al snel weer buiten. Op naar Hellevoetsluis waar we het weekend verblijven.